چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
علائق فرهنگی ایران و روسیه با منافع آن‌ها گره خورده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با تعدادی از چهره‌های علمی کشور روسیه گفت: امروز به لطف قرار داشتن روابط بین ایران و روسیه در بهترین شرایط، علایق فرهنگی با منافع امنیتی و سیاسی دو کشور گره خورده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، محمدمهدی اسماعیلی، امروز سه‌شنبه ۱۳ تیر در دومین روز سفر به مسکو برای حضور در برنامه‌های هفته فرهنگی ایران و روسیه، با علی‌اکبر اکبر‌‌اُف، رئیس انستیو شرق‌شناسی آکادمی علوم فدراسیون روسیه و دمیر محی‌الدین‌اف، معاون مفتی اعظم و رئیس دانشگاه اسلامی مسکو دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
وزیر فرهنگ در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در انستیو شرق‌شناسی آکادمی علوم فدراسیون روسیه، از اقدامات ارزشمند این مرکز تقدیر کرد و با بیان این که ایران و روسیه علاقه‌مندی‌های مشترک فراوان علمی، فرهنگی، دینی و مذهبی دارند، گفت: حوزه‌های  فرهنگی و مذهبی، روابط دو کشور را تعمیق می‌‌کند و ریشه‌های تاریخی مشترک، برای ترسیم آینده بهتر روابط موثر هستند.
 
وی افزود: در دوران جدید سیاسی روسیه به ویژه در یک دهه اخیر، فضای تعاملات فرهنگی، نوید گسترش روابط را می‌دهد. خوشحالیم که امروز علایق فرهنگی با منافع امنیتی و سیاسی دو کشور گره خورده و می‌تواند در کنار هم جهش جدی در روابط را ایجاد کند.
 
اسماعیلی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به روسیه و علاقه‌مندی‌های فراوان آیت‌الله رئیسی به توسعه روابط بین دو کشور ادامه داد: در این سفر حامل پیام محبت و سلام گرم ایشان به دولت، ملت، مسلمانان و علمای روسیه هستم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سفر آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به روسیه را آغازگر فصل تازه‌ای در روابط دو کشور دانست و افزود: ارتباط راهبردی دو کشور در منطقه یاری‌گر روابط در سایر حوزه‌ها خواهدبود.جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی حضور همه‌جانبه در برنامه‌های فرهنگی روسیه را دارد.
 
اسماعیلی با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی ایران در روسیه، آمادگی جمهوری اسلامی برای میزبانی از برنامه‌های فرهنگی روسیه در ایران را نیز اعلام کرد.
 
در این دیدار علی‌اکبر اکبراُف نیز ضمن تقدیر از حضور وزیر فرهنگ ایران در انستیو شرق‌شناسی آکادمی علوم فدراسیون روسیه گزارشی از فعالیت‌های این مرکز ارائه کرد.
 
وی بر شناخت عمیق دو کشور از یکدیگر و مخالفت دشمنان در این زمینه تاکید کرد و گفت: ایران و روسیه دوستی‌های دیرینه‌ای دارند که می‌تواند عقب‌ماندگی تعاملات فرهنگی دو کشور را به سرعت جبران کند.
 
موقعیت تاریخی ایران و روسیه برای مقابله با فرهنگ غرب
 
دومیر محی‌الدین‌اف رئیس دانشگاه اسلامی مسکو و نائب رئیس شورای مفتیان روسیه نیز در این نشست با ابراز خرسندی از دیدار با وزیر فرهنگ کشورمان، گزارشی از برنامه‌های مسجد جامع روسیه و جشن هزار و صدمین سال ورود اسلام به روسیه ارائه کرد.
 
وی با بیان این‌که روسیه و ایران از موقعیت منحصر‌به‌فرد تاریخی برای کنار گذاشتن ارزش‌های لیبرالیسم و مقابله با فرهنگ غرب برخوردارند، گفت: ارتباطات فرهیختگان و نخبگان و مسلمانان دو کشور باید توسعه یابد. نخبگان روسی علاقه‌مندی فراوانی برای نگاه تازه به شرق دارند و به سوی شرق و به ویژه ایران رو کرده‌اند.
 
محی‌الدین‌اف بر لزوم شکل‌گیری حرکتی بنیادین و نخبگانی از سوی روسیه و ایران تاکید کرد تا بدخواهان نتوانند در تعمیق روابط دو کشور خلل ایجاد کنند.
 
معاون مفتی اعظم و رئیس دانشگاه اسلامی مسکو عنوان کرد: اینکه رئیس‌جمهور پوتین، قرآن کتاب مقدس مسلمانان را در شهر دربند به قلب خود نزدیک می‌کند و رئیس مجلس روسیه حرکت سوئد در آتش زدن قرآن را به شدت محکوم می‌کند، نشانگر آغاز فصل جدیدی در روسیه برای نگرش تازه به شرق است.
 
وی اشاره به نفوذ تاریخی زبان فارسی در مکاتبات اداری و تاریخی روسیه، از اهمیت آموزش زبان فارسی در روسیه به ویژه در مدارس این کشور سخن گفت.
 
محی‌الدین‌اف در پایان با تاکید بر رابطه تنگاتنگ امروز میان مسلمانان روسیه و ایران افزود: اداره مفتیان روسیه روابط با ایران را به عنوان یک الگو در جهان اسلام معرفی می کند و حضور وزیر فرهنگ ایران در روسیه را در توسعه روابط فرهنگی، دینی و مذهبی دو کشور بسیار موثر می‌داند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه ۱۲ تیرماه با هدف توسعه مناسبات فرهنگی دوجانبه و شرکت در برنامه‌های «هفته فرهنگی ایران در روسیه» وارد مسکو شد. در این سفر بیژن نوباوه نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع و فرشاد مهدی‌پور معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و حسین دیوسالار دبیر شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اسماعیلی را همراهی می‌کنند.
 
در رویداد هفته فرهنگی ایران و روسیه برنامه‌های گوناگونی از حوزه‌های نمایشگاه آثار تجسمی، فرش، صنایع خلاق هنری، موسیقی، نشست‌های فرهنگی و فیلم و پویانمایی تدارک دیده شده که در طول ۶ روز برگزار می‌شود. این رویداد فرهنگی مشترک بین دو کشور، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه و با همکاری سفارت ایران، از سوی اداره کل همکاری‌ها و بخش محصولات فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تدارک دیده شده، از ۱۳ تا ۱۸ تیر با اجرای برنامه‌های فرهنگی متعدد ادامه دارد.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها