دوشنبه ۵ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۳
یادداشت‌هایی از تاریخ معاصر که سال‌ها مخفی مانده بود!

احمدرضا کریمی درباره کتاب «رونوشت برابر اصل» می‌نویسد: آنچه قاسم عابدینی در یادداشت­‌هایش آورده است، دقیقاً همان مطالبی است که سال­‌ها از همه‌ نیروها مخفی نگاه داشته شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مرکز اسناد انقلاب اسلامی کتاب «رونوشت برابر اصل، یادداشت‌های قاسم عابدینی» به قلم احمدرضا کریمی را روانه پیشخان کتابفروشی‌ها کرد. 

آنچه قاسم عابدینی در یادداشت­‌هایش آورده است، دقیقاً همان مطالبی است که سال­‌ها از همه‌ نیروها مخفی نگاه داشته شد. نوشته‌­های وی بی‌­تردید روشنگر بخش مهمی از تاریخ معاصر ماست. وی در رابطه با حوادث سال1357 می‌گوید: «این وضعیت تلخ و دردناک برای کسانی که سال‌ها در حرف، از توده‌ای شدن مبارزه یاد می‌کردند سرنوشت عجیبی را ترسیم می‌کند.

در شرایطی که داشت یک برگ خونین در تاریخ این سرزمین ورق زده می‌شد، مبارزینی انقلابی‌ اسیر در تنش‌های «درون تشکیلاتی» و محصور در حصارِ حل مسائل سازمان گرفتار شده بودند و لااقل بازدهی یک توده‌ عامی را هم نداشتند که بروند در خیابان‌ها اعلامیه‌ای پخش کنند! شعاری بدهند و سنگی برای سربازان رژیم پرتاب کنند.

یکی از علت‌هایش شاید این بود که جنبش «خرده‌بورژوایی» بود و «پرولتاریا» در آن حضور نداشت؛ و واضح بود وقتی که «رهبر پرولتاریا» دستش بند و سرش گرم مسائل درونی‌اش بود، پرولتار‌یا هم لابد منتظر بود تا رهبرش فارغ شده دستورات لازمه را بدهد! که وارد تحلیلش نمی‌شویم... زیرا پرولتاریای بی‌وفا هم رهبری «خرده‌بورژوازی» (!) را پذیرفت و این پیشاهنگ را تنها گذاشت که در نیمه‌ دوم هم به اوضاعش نگاهی خواهیم انداخت!»

درباره قاسم عابدینی

عابدینی در سال ۱۳۲۸ در خانواده متوسطی در شهرستان بروجرد متولد شد. دوران ابتدایی را در زادگاهش گذراند و برای ادامه تحصیل به تهران آمد. تحصیلات خود را با اخذ درجه لیسانس به پایان رسانید. او در سال ۱۳۵۰ به مدت سه ماه در زندان شاه بود. در دی ماه ۱۳۵۴ به بخش منشعب از سازمان مجاهدین پیوست و فعالیت مخفی را آغاز کرد. در تیم نظامی سازمان شرکت داشت و در عملیات ترور مستشاران آمریکائی در شهریور ۱۳۵۵ شرکت داشت. او بعد از اعلام موجودیت سازمان پیکار به فعالیت با این سازمان پرداخت.

چاپ کتاب «رونوشت برابر اصل، یادداشت‌های قاسم عابدینی» اطلاعات تازه‌ای را درباره او به علاقه‌مندان به تاریخ معاصر ارائه کرده است که بعضی از اطلاعات نادانسته درباره عابدینی را تکمیل خواهد کرد. 

احمدرضا کریمی خود عضو سابق سازمان مجاهدین خلق بوده و در کتاب «شرح تاریخچه سازمان مجاهدین خلق ایران و مواضع آن» گزارشی ارائه کرد که در این کتاب تلاش کرد جریان پیدایش سازمان را از ابتدا دنبال کند و تحولات آن را در هر مرحله نشان دهد. اطلاعات ریز و جالبی که در کتاب آمده است، می‌تواند در کنار کارهای دیگر، به شناخت وضعیت این سازمان کمک کند.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی کتاب «رونوشت برابر اصل، یادداشت‌های قاسم عابدینی» در 624 صفحه به بهای 250 هزار تومان روانه پیشخان کتابفروشی‌ها کرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها