یکشنبه ۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
خراسان شمالی میزبان سوگواره هنری عاشورا

خراسان شمالی-مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: سوگواره هنری عاشورا به زودی در استان خراسان شمالی برگزار خواهد شد.

تقی صادقی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بجنورد اظهار کرد: اتکا بر ظرفیت بی‌بدیل تعزیه در جای جای این استان با برگزاری سوگواره ملی عاشورا فرصت دانش افزایی و بهره مندی از تجارب تعزیه خوانان و تعامل بین هنرمندان تعزیه را فراهم می‌کند.
 
وی خاطر نشان کرد: سوگواره ملی هنری «عاشورا» در دو بخش رقابتی انفرادی، گروهی و آموزشی برگزار خواهدشد.
 
این مقام مسئول تصریح کرد: در کارگاه آموزشی موسیقی با بهره‌مندی از اساتید کشور در خصوص آلات موسیقی ، مقامات و دستگاه های ایرانی در موسیقی مذهبی (تعزیه خوانی) بحث و گفتگو خواهد شد و تمام شرکت کنندگان گواهی شرکت در کارگاه دریافت خواهند کرد.
 
صادقی با بیان اینکه علاقمندان در بخش انفرادی، می‌توانند «اولیا خوان» گفتگو با ذوالفقار شبیه حضرت عباس (ع)، «زره پوشی حر» زره پوشی شبیه امام حسین (ع) ، «شقیا خوانی» زره پوشی شبیه شمر در تعزیه حر،زره پوشی شبیه حارث در تعزیه طفلان مسلم، ورود شمر به کربلا در تعزیه حضرت عباس (ع) را ارسال کنند، گفت: در بخش گروهی نیز، «مجالس غریب»،«مجلس شهادت طفلان زینب (س)»، «مجلس شهادت وهب نصرانی»،«مجلس شهادت امام سجاد (ع)»،«مجلس بنی اسد»،«مجلس غارت خیمه گاه» و ... به تولید اثر بپردازند و به دبیرخانه  ارسال کنند.
 
وی همچنین افزود: هدف از برگزاری این کارگاه استفاده از ظرفیت اقتباس در متون ادبی و وقایع تاریخی ( معاصر سازی ) نقش زبان در تعزیه و همچنین بازیابی شخصیت‌های واقعه عاشورا در خلق مجلس شبیه خوانی است.
 
صادقی تصریح کرد: هنرمندان تعزیه‌خوان در بخش رقابتی(انفرادی) و رقابتی (گروهی) از اجرای خود فیلم گرفته و تا ۲۵ تیرماه جاری به دبیرخانه سوگواره ملی هنری عاشورا ارسال کنند، فیلم‌های ارسالی به دبیرخانه نیازمند تصویربرداری حرفه‌ای نخواهند بود ضبط توسط گوشی همراه و کادر افقی مورد تایید خواهد بود.
 
صادقی در پایان گفت: برگزاری بخش عکس و کتیبه و پرچم سوگواره ملی هنری عاشورا به عنوان بخش جنبی این سوگواره برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها