یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱
اثر پژوهشی کاروانسراهای گیلان منتشر شد

ایلام- کتاب «کاروانسراهای گیلان» در انتشارات آستان جانان چاپ و منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، کتاب پژوهشی «کاروانسراهای گیلان» تالیف اعظم کاظمی جیرودی در انتشارات آستان جانان منتشر شد.
 
مؤلف تلاش داشته در تحقیقی میدانی به تاریخچه و شکل‌گیری کلی کاروانسراهای ایران و سپس درباره الگوی ساختاری و معماری کاروانسراهای استان گیلان اطلاعات مناسبی در اختیار مخاطبان قرار دهد.
 
برای واژه کاروانسرا در فرهنگ لغات نام‌ها عناوین متعددی همچون رباط، کاربات، ساباط و خان بیان شده اما واژه کاروانسرا به عنوان کلمه‌ای با مقبولیتی عمومی، جا افتاده است.
 
باتوجه به کارکردهای مختلف سیاسی، نظامی، مذهبی، اقتصادی و اجتماعی کاروانسراها در کشور و قرار گرفتن ایران در مسیر شبکه راه‌های جهانی، توجه به برنامه‌ها و فعالیت‌های اجتماعی و مذهبی، درآمدها، تجارت و مراودات اقتصادی و برخوردها و رفتارهای سیاسی، وجود کاروانسرا در کشور بسیار لازم بوده و رواج داشته است.
 
مؤلف، این کتاب را در سه بخش تالیف کرده: بخش اول درآمد شامل کلیات انواع کاروانسرا، تقسیم‌بندی کاروانسراها، تفاوت‌ها، کارکردها، معماری،ویژگی ها، طراحی  و مصالح و... در فصل دوم به طور کامل به کاروانسراهای استان گیلان پرداخته و در فصل سوم به سراهای بازار رشت و در پایان به منابع و فهرست مورد استفاده در این کار پژوهشی پرداخته است.
 
به گزارش ایبنا، نشر آستان‌جانان به مدیریت زهرا فتحی، کتاب کاروانسراهای گیلان تالیف اعظم کاظمی‌ جیرودی (1363) را در 178 صفحه مصور به قیمت 90 هزارتومان و با طرح جلدی از قدرت ملکی در سال 1401 منتشر کرده است و می‌تواند منبعی مناسب برای علاقه‌مندان و پژوهشگران به این معماری ایرانی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها