سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲
پاسداشت 14 قرن دعانگاری شیعی/ کار مرحوم قمی پایان دعانگاری نیست

حجت‌الاسلام طباطبایی عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و احادیث گفت: مرحوم قمی در راستای یک تاریخ طولانی از ادبیات دعایی مفاتیح را نوشته است با این حال کار ایشان نباید پایان کار دعانگاری در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، همایش یکصدمین سالگشت تألیف مفاتیح الجنان امروز سه شنبه 9 خرداد 1402 در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی -خطیب موقت نماز جمعه تهران- در همایش یکصدمین سالگشت تألیف کتاب مفاتیح الجنان که در سالن همایش‌های صدا‌و‌سیما برگزار شد با بیان اینکه دعا از منظر وحی‌الهی یک ارزش انسانی است، بیان کرد: کسی که به دعا بی‌توجهی کند خداوند هم به او توجه نخواهد کرد.
 
وی ادامه داد: دعا یک نیاز عمومی برای همه انسان‌ها است، زیرا هرکسی در زندگی خودش آرزوهای فراوانی دارد و ممکن است ناکام در رسیدن به آن آرزو باشد، پس تنها پناه در ناکامی‌ها رفتن به سراغ خدا به وسیله دعا است.
 
خطیب موقت نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: دعا صیانت از آبروی انسان است. خداوند نگذاشته است کسی سفره دل خود را جلوی کسی باز ‌کند و عیب‌های خود را بگوید، اما در پیشگاه خود خدا می‌توان توبه و درد و دل کرد.
 
صدیقی یادآور شد: دعا زمینه‌ای است برای بیان مشکلاتی که نمی‌توان به کسی گفت، دعا انسان را از داخل تخلیه و آرامش را با خود به همراه خواهد داشت. از خداوند بخواهیم آنچه امام علی در دعای کمیل دارند یعنی اینکه بردن نام خداوند، فقط لقلقه زبان ما نباشد.
 
وی افزود: کسی بخواهد قرآن بخواند کلید آن مفاتیح الجنان است. درجات بهشت با درجات قرآن تنظیم می‌شود و کلید این بهشت بیانات اهل‌بیت(ع) است. انسان با مغناطیس دعا به خداوند وصل می‌شود پس دعا هم خودشناسی و هم نسخه درمان است و انرژی و امید انسان را تأمین می‌کند.
 
صدیقی بیان کرد: کسی در دنیا نیست که نسبت به دعا بی‌نیاز باشد، آنچه انسان را همیشه امیدوار نگه می‌دارد دعا است. حال عصاره دعاهای همه بزرگان را شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان آورده است و انسان را با مکتب اهل بیت(ع) و اخلاق گره می‌زند.دعا به انسان ایده می‌دهد و مراتب بالای انسانی را شکوفا می‌کند.
 
کامران شیوندی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی دیگر سخنران این همایش بود. وی بیان کرد: نیاز نظام آموزشی، در حال گذار از مفهوم هوش به خردورزی است. به عبارت دیگر به مفهوم اولوالالباب خردمندان در حال حرکت هستیم. آینده‌پژوهی در حوزه کودکان و نوجوانان نیازمند اخلاق و دین است و رابطه دین و اخلاق موضوع جذابی در روانشناسی به شمار می رود به خصوص وقتی به مسائل فطری پرداخته می‌شود.
 
برای پاسخگویی به سوالات نوجوانان نیازمند دین هستیم
وی با اشاره به اینکه اساس تحول دین‌داری مفاهیمی همچون قدردانی، امیدواری و معناداری است، بیان کرد: نوجوانان در چالش با موضوعاتی همچون امیدواری و انگیزه سعادت مواجه هستند. دوره کودکی و نوجوانی ویژگی‌های خاص خود را دارد. امروزه ما در روانشناسی دین که درس دانشگاهی است نمی توانیم پاسخ سوالاتی که کودکان و نوجوانان طرح می‌کنند را بدهیم. ناچاریم دست به دامن دین شویم.
 
شیوندی بیان کرد: پرسش‌هایی کودکان و نوجوانان دارند که تنها به واسطه دین می‌توان به آن‌ها پاسخ گفت، پرسش‌هایی همچون اینکه من چطور متولد شده‌ام؟ خدا کیست؟ مرگ چیست و بعد از آن به کجا قرار است برویم؟ هیچکسی در روانشناسی نمی‌تواند به این‌ها پاسخ بدهد مگر اینکه از دین بهره ببرد.
 
وی گفت: امروزه دوره نوجوانی، دوره بحران هویت و جستجوی معناست. به نوعی می‌توان گفت دوره گذار از اضطراب‌های بنیادینی همچون اضطراب نیستی و مرگ است. کودکان نزدیک به 18نوع هیجان را از خانواده دریافت می‌کنند. حضور در اماکن مذهبی یکی از فاکتورهای مهم در تأثیرگذاری بر شخصیت کودک و نوجوان است. فاکتور بعدی نقش مادران در پرورش و رشد شخصیتی کودکان و نوجوانان است.
 
شیوندی ادامه داد: تمام پژوهش‌ها نشان می دهد که والدین و مربیان بیشترین تأثیر را بر شخصیت نوجوانان داشته‌اند. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که اجتماعی‌سازی مذهبی موضوعی است که باید منطق‌پذیر شود. کسانی که مذهب را دنبال می‌کنند استرس و اضطراب کمتری را متحمل می‌شوند و روابط سالم‌تری را تجربه می‌کنند. همچنین تعهدات بزرگ‌تری دارند.
 
پاسداشت 14 قرن دعانگاری شیعی
حجت‌الاسلام سید محمد کاظم طباطبایی عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و احادیث دیگر سخنران این همایش بیان کرد: پاسداشت کتاب مفاتیح‌الجنان حاج شیخ عباس قمی، تنها پاسداشت شخص ایشان نیست بلکه پاسداشت 14 قرن دعانگاری شیعی است. بنیاد دعا و مناجات از قرآن کریم آغاز شده است. این‌ها را قرآن یاد ما داده است.
 
وی ادامه داد: پیامبر اکرم این دعاها را گستراند و در میان جامعه مخاطب خود نهادینه کرد. متأسفانه پس از تحریف جانشینی پیامبر، دعانگاری هم قدری به قهقرا رفت. در دوره امام سجاد، مدینه که زمانی محل پیاده روی پیامبر بود تبدیل شده بود به مرکز طرب و غنا و امام سجاد بود که با املا و انشاء صحیفه سجادیه فضای دعا را برگرداند.
 
طباطبایی گفت: مرحوم قمی در راستای یک تاریخ طولانی از ادبیات دعایی مفاتیح را نوشته است با این حال کار ایشان نباید پایان کار دعانگاری در نظر گرفته شود. فرهنگ شیعی فرهنگی بی بدیل است و امیدواریم خداوند به ما توفیق بدهد که از کتاب‌های دعا مخصوصا مفاتیح بهره کامل را ببریم.
 
در ادامه همایش همچنین از چند جلد کتاب و تمبر یادبود مرحوم شیخ عباس قمی رونمایی شد. یکی از کتاب‌هایی که رونمایی شد مفاتیح جدیدی بود که شماره‌گذاری شده است و در خواندن آسان‌تر می شود آن را دنبال کرد. کتاب منتخب ادعیه دانشجویی؛ منتخب ادعیه دانش آموزی و حکایت‌های انگشت و استکان نیز از دیگر کتاب‌هایی بود که در این همایش رونمایی شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها