شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱
کودکان کتابخوان امروز، بزرگسالان آگاه فردا

مسئول کتابخانه عمومی حضرت ولی‌عصر(عج) تهران معتقد است: «فرهنگسازی و ایجاد عادت به مطالعه در سنین کودکی پایداری و قوام بیشتری دارد و آینده در گرو افزایش آگاهی، آموزش هدفدار و بیداری این نسل مستعد است.»

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)- مریم امیدخدا، مسئول کتابخانه عمومی حضرت ولی‌عصر(عج) تهران و دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی: «کتابخانه‌های عمومی سهم عمده‌ای در بالا بردن سطح دانش اجتماع و شکوفایی استعدادهای افراد یک جامعه، همچنین ایجاد عادت و علاقه به مطالعه و ترویج خواندن و سواد دارند. اگرچه ارائه خدمات کتابخانه‌های عمومی همه اقشار جامعه را دربر می‌گیرد، اما با توجه به اهمیت فرهنگ‌سازی پایدار مطالعه و سواد، در سال‌های اخیر خدمات به کودکان و نوجوانان مورد توجه بیشتری قرارگرفته است و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است؛ چراکه فرهنگسازی و ایجاد عادت به مطالعه در سنین کودکی پایداری و قوام بیشتری دارد و کودکان امروز، آینده‌سازان جامعه هستند و آینده در گرو افزایش آگاهی، آموزش هدفدار و بیداری این نسل مستعد است.

همان‌طور که بخش کودکان و نوجوانان کتابخانه‌های عمومی دنیا (براساس دستورالعمل ایفلا) تعاریفی را برای ارائه خدمات به کتابخانه‌های کودک دارند، کتابخانه‌های عمومی نیز با ارائه طیف گسترده‌ای از منابع و خدمات، فرصتی را برای کودکان فراهم می‌کنند تا لذت خواندن، هیجان کشف دانش و مطالعه آثار تخیلی را تجربه کنند.

بر این اساس کتابخانه‌ها در بخش کودک و نوجوان باید اهدافی مانند تسهیل کردن حق هر کودک به دسترسی اطلاعات، سواد کاربردی، بصری، دیجیتال و رسانه‌ای، توسعه فرهنگی، توسعه خواندن، یادگیری مادام‌العمر، برنامه‌های خلاقانه در اوقات فراغت، فراهم کردن و تدارک دیدن فعالیت‌های متنوع و مختلف برای کودکان، توانمندسازی کودکان، حمایت از آزادی و امنیت آن‌ها‌، تشویق کودکان برای تبدیل شدن به افرادی صالح و با اعتماد به نفس بالا و تلاش برای داشتن جهانی صلح‌آمیز را دنبال کنند.

 البته کتابخانه‌های عمومی سابقه طولانی در خدمت به کودکان دارند و به همراه خانواده، مدرسه و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در برآوردن نیازهای مطالعاتی کودکان و نوجوانان و ایجاد عادت به مطالعه در آنان نقش مؤثری دارند.

در سال‌های اخیر، با تجهیز کتابخانه‌های عمومی به بخش کودک، مناسب‌سازی فضا و طراحی‌های شاد و جذاب کودکانه، خدمات‌دهی به این گروه سنی تاثیرگذار و تاثیرپذیر جامعه بسیار مهم تلقی شده و برای ترغیب کودکان و نوجوانان به کتابخانه‌ها و آموزش آن‌ها تسهیلات ویژه‌ای فراهم شده است.

کتابخانه‌های عمومی خدمات، برنامه‌های فرهنگی و فعالیت‌های متنوع آموزشی، سرگرمی را تدارک دیده‌اند تا کودکان به کتابخانه و کتابخوانی ترغیب و تشویق شوند و در آن‌ها ذوق و شوق مطالعه ایجاد شود. 

بر همین اساس و برای تشویق کودکان و نوجوانان به کتابخوانی؛ کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف به اقداماتی مانند بازطراحی، فضاسازی، تجهیز فضای بخش کودک و نوجوان کتابخانه و استفاده از المان‌های بومی در بخش‌های کودک و همچنین اجرای فعالیت‌های فرهنگی مختلف ازجمله جمع‌خوانی، قصه‌گویی، کاردستی، روزنامه‌دیواری، کتابخانه‌گردی، نشست‌های کتاب‌خوان، مسابقات فرهنگی، برنامه محافل ادبی، جلسات مطالعاتی، کارگاه‌های آموزشی و ویژه‌برنامه‌های مجازی پرداخته‌اند.

آموزش قرآن، داستان‌نویسی، مسابقات کتابخوانی و نقاشی، جشن و مراسم مذهبی، کانون ادبی، نمایشگاه کتاب و تازه‌های کتاب برنامه‌های جنبی مورد اجرا در کتابخانه‌های عمومی هستند.

در برخی کتابخانه‌های عمومی نیز برای نوجوانان به شکل ویژه برنامه‌های جذاب و متنوع برگزار می‌شود؛ این خدمات شامل برنامه‌های متعددی مانند انواع روش‌های اطلاع‌رسانی و آموزش‌های غیررسمی، کلاس‌های آموزشی فنون و مهارت‌های مختلف سبک زندگی، تقویت قدرت تفکر و برنامه‌های سرگرمی است.

در کنار این فعالیت‌های جذاب برای کودکان از سوی کتابخانه‌های عمومی، طرح‌های توسعه‌ای خواندن تحلیلی و سواد اطلاعاتی ازجمله طرح «با من بخوان»، «مدرسه تابستانی خواندن»، «ارتباط با مدارس و مراکز فرهنگی»، «جشنواره کتابخوانی رضوی»، «طرح برای كودكان مدرسه ازجمله تورهای كتابخانه،  دورهمی خواندن بزرگسالان همراه كودكان، جلسات با نویسندگان و تصویرگران»، «برگزاری نمایشگاه‌هایی از آثار کودکان نظیر کاردستی و اثر خلاق کودکان» در کتابخانه‌های عمومی برای کودکان اجرا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها