سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱
شعار «آینده خواندنی‌است» در ذهن‌ها می‌ماند / اولین کتاب با محوریت هواپیماربایی در کشور

نویسنده کتاب «پرونده‌ای برای هواپیماربایی» گفت: این کتاب اولین اثر مکتوب جامع در خصوص هواپیماربایی در کشور است.

رضا جهان‌فر نویسنده کتاب «پرونده‌ای برای هواپیماربایی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در خصوص این اثر اظهار کرد: ایران یکی از کشورهایی است که مردم آن قربانی تروریسم هستند، سازمان‌های تروریستی که گاهی با حمایت کشورهایی که مورج و مبلغ تروریسم هستند، ضربات متعددی را به کشور ما وارد کردند که اگر این ضربات در هر کشور و حاکمیت دیگری بود منجر به ساقط کردن حکومت می‌شد، اما با پایداری و مقاومت مردم این نقشه‌های شوم برای کشور به سرانجام نرسید.

وی با بیان اینکه یکی از ابعاد تروریسم، بحث ترور در آسمان است، هواپیماربایی از منظر قانونی جرم است و از نظر جامعه شناسی یک فعل تروریستی شناخته می‌شود افزود: از سال ۱۳۴۹ مواردی از هواپیما‌ربایی در ایران گزارش شده‌است، اما عمده موارد هواپیما‌ربایی در دوره دفاع مقدس بوده‌است، بیشتر این هواپیما‌ربایی‌ها در طول جنگ توسط منافقان انجام شده و منافقان پشت قضیه بوده‌اند، اما عمده این هواپیماربایی‌ها به ثمر نرسیده‌است.

نویسنده کتاب پرونده‌ای برای هواپیماربایی با اشاره به فعالیت سازمان‌های نیروی مسلح در مقابله با هواپیماربایی ادامه داد: این کتاب به صورت مکتوب مقابله با هواپیماربایی و اقدامات سازمان‌های نیروی مسلح کشور از جمله ارتش را با ذکر مورد هواپیما ربایی شرح داده است.
جهان‌فر خاطر نشان کرد: من پیش از این کتاب جامعی در خصوص هواپیما ربایی مشاهده نکردم، البته که چند اثر دانشگاهی در این باره نوشته شده‌است، این کتاب بین حقوق، جامعه‌شناسی و تاریخ مسئله هواپیماربایی را بررسی می‌کند، از سوی دیگر رویکرد مبتنی بر جامعه‌شناسی جنگ دارد.

وی در خصوص منابع تحقیقی کتاب گفت: این کتاب مبتنی بر اسناد و مدارک به جا مانده است، همچنین مصاحبه‌های متعددی با خلبان‌ها و فرماندهان و حتی کسانی که در فرآیند هواپیماربایی قرار گرفتند، انجام شده است و خاطرات شفاهی آنها گویا‌سازی شد.

نویسنده کتاب پرونده‌ای برای هواپیماربایی با اشاره به شعار آینده خواندنی‌است، گفت: مطالعه کتاب می‌تواند کارکنان یک سازمان را به تعالی سوق دهد، ثبت و ضبط، انتقال و کاربست دانش در نشر انجام می‌شود، چرخه انتقال دانش با نشر رشد پیدا می‌کند، وقتی می‌گوییم آینده خواندنی‌است، طبعا محوریت روی مطالعه تأکید می‌کند و در یادها می‌ماند.
وی در خصوص پیشنهادی مبنی بر ساخت فیلم مستند با محوریت کتاب «پرونده‌ای برای هواپیما ربایی» اضافه کرد: یک کارگردان بعد از توزیع کتاب با من ارتباط گرفت و یک نسخه از کتاب را تحویل گرفت و کتاب قبلی من در خصوص بایندر نیز مورد توجه قرار گرفت و فیلمی در خصوص آن در حال ساخت است.

گفتنی‌است سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌ است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها