جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۴
تشکل‌سازی و تجمیع نیروهای زبده ادبیات توانمندی‌ سرشار است

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تجلیل از مقام ادبی و فرهنگی محمدرضا سرشار تاکید کرد که در سایه استادانی از جنس سرشار فرزندان ایران تولیدات انقلابی و فرهنگی قابل قبولی عرضه خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در سومین روز برپایی نمایشگاه کتاب 1402، در مراسمی با حضور شخصیت‌های ادبی و فرهنگی کشورمان از خدمات محمدرضا سرشار، نویسنده پیشکسوت کشورمان قدردانی شد.

در این نشست یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی عنوان کرد: بسیار خرسندیم که در عرصه فرهنگی کشورمان کماکان شاهد درخشش چنین ستارگانی هستیم. در دوران کودکی از شنیدن صدا و خواندن کتاب‌های سرشار  بسیار لذت بردیم. از آثار استاد چندین نسل بهره‌مند شدند و صدایی خاطره انگیز در روایت‌ها و طعم فرهنگی شیرین را برای ما باقی گذاشت. امیدواریم با حضور و عنایت وی شاهد  پرورش شاگردان خوبی باشیم که در عرصه ادب و فرهنگ منشا اثرگذاری باشند. در سایه اساتیدی از جنس استاد سرشار، فرزندان ما، تولیدات انقلابی و فرهنگی قابل‌قبولی را عرضه خواهند کرد.

در ادامه، حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سخنانی گفت: استاد سرشار با آن صدای خاطره‌انگیز و فعالیت‌های عدیده‌ای در حوزه‌های مختلف ادبی و هنری، در اذهان همه ما یک شخصیت فرهنگی ناب را به‌جا گذاشته و این به نوبه خود یک سرمایه ناب اجتماعی است. صدا و برنامه وی معمولاً ظهرهای جمعه ما را از روایت و قصه و لذت سیراب می‌کرد؛ و یک هفته منتظر می‌ماندیم تا جمعه بعد لذت شنیدن قصه بعدی را با صدای استاد از دست ندهیم.

وی افزود: همچنین آثاری از وی در کانون پرورش فکری و سروش به چاپ رسیده و امیدواریم که بتوانیم از آثار ماندگار و انقلابی وی و تجربیاتش نهایت بهره را بیش از پیش ببریم.

میثم نیلی، رییس مجمع ناشران انقلاب اسلامی نیز در سخنانی گفت: استاد سرشار گرانقدر یک ادیب، یک استاد و فعال تشکیلاتی در حوزه ادبیات است. یکی از ویژگی‌هایی که ما در فعالیت‌های استاد کمتر توجه کرده‌ايم توان تشکل‌سازی و تجمیع نیروهای زبده حوزه ادبیات است. سنگ زیرین آسیاب کارهای جمعی که معمولا کار بسیار سختی است، بر دوش وی بوده؛ استاد همیشه این هنر را داشته که کار تشکیلاتی در بین اصحاب ادبیات را راهبری کند. این استاد برجسته بانی تشکل‌های مومنانه، ادبی و انقلابی بوده که در مقابل جریان‌های انحرافی و مخرب قرار گرفته است. نسل ما خاطرات خوشی از صدای استاد دارد و همیشه پس از نماز جمعه، در کودکی به همراه پدر در خودرو صدای گرم ایشان را می‌شنیدیم. این موارد استاد را به یک شخصیت ناب و ویژه بدل کرده است.

همچنین در این مراسم معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سخنانی گفت: روایت‌هایی که از استاد سرشار شنیده و خوانده‌ایم برای ما دهه چهلی‌ها هیچ‌وقت فراموش نخواهد شد. ما در رادیو با صدای ایشان زندگی کردیم و لذت بردیم. یک هفته از روایت داستان‌هایشان سیراب می‌شدیم بی‌صبرانه تا جمعه بعد منتظر می‌ماندیم تا باز ما را با داستان و صدایش آشناتر کند.

محمدرضا سرشار نیز در این مراسم عنوان کرد: به نظر می‌رسد در میان هنرهای مختلف، اهل قلم با اینکه از اصیل‌ترین کنشگران هنری هستند، همیشه در حاشیه‌ترینِ هنرمندان قرار گرفته‌اند. درصورتی که باید در نظر داشته باشیم که نگارش مادر همه هنرهاست و گرنه خداوند کتابش را با نگارش نمی‌آفرید! هنرمندی که عشق جلوه‌گری و جلوی دوربین‌رفتن را دارد خود به خود از چشم می‌افتد. اهل قلم همیشه در کنار و گوشه بوده‌اند. البته امروزه با توجه به بسط و گسترش رسانه‌ها، بیشتر دیده شده‌اند. کار نویسنده نوشتن است که در خلوت انجام می‌شود و هیچ هنرمندی صرفا برای ارتزاق و کسب درآمد نمی‌نویسد؛ البته اگر واقعاً هنرمند اصیلی باشد.

وی تاکید کرد: یک هنرمند اهل قلم وقتی آرام می‌گیرد که اثرش به دست مخاطبان اصیل و آگاه برسد. درآمدی که یک هنرمند اهل قلم دارد در پایین‌ترین حدِ رشته‌های هنری است. نمی‌گویم که ابن موضوع الزاما بد است؛ من این مساله را توصیف کردم. یک شاعر یا یک نویسنده نه روی صحنه دیده می‌شود و نه عشق دوربین دارد. در گذشته می‌گفتند هنرمند هرجا که برود در صدر می‌نشیند. همین که یک هنرمند اهل قلم در جامعه مورد لطف و مهر آحاد مردم قرار می‌گیرد، شان و کرامت اجتماعی وی را می‌رساند.

در پایان نشست، هدایایی از سوی نهادهای مختلف فرهنگی از جمله معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه کتاب و ادبیات ایران و کانون پرورش فکری به سرشار اعطا شد.

 سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» از ۲۰ تا۳۰ اردیبهشت ماه در مصلای امام‌ خمینی(ره) و همزمان به‌ صورت مجازی در ketab.ir  برگزار می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها