حجت نورالهی درباره این نشست میگوید: هر قدم و حرکتی به هر حال مؤثر و مفید است. مخصوصاً سیستم امروزی که خود را درگیر جریان فونت جدید نمیداند. در چهارپنج سال اخیر اتفاقات بسیاری رخ داده که تداوم آن میتواند کمک بسیاری به این عرصه کند. ما نهالی را میکاریم و صدها و هزاران بار به آن آب میدهیم. این آب دادن است که آن نهال را به درخت تبدیل میکند. این سلسله نشستها دقیقاً همان آب دادن است. طراحان تایپ چالشهای بسیاری دارند.
مدرس کارگاه کاربرد امروزی فونت در صنعت نشر تصریح کرد: اول از همه ما آموزش مدونی نداریم برای طراحی تایپ و همه اطلاعات در این زمینه تجربی هستند. این دوربودن از فضای آموزش آکادمیک و بینالمللی مشکلساز است. بحث دیگر سفارشدهندهها هستند که دقیق نمیدانند چه میخواهند. افراد سفارشدهنده، به طراح گرافیک و تایپ این دید و نما را میدهند که دقیق چه میخواهند و نبود این فهم دردسرساز خواهد بود. چیزی که امروز در تایپ میبینیم.
وی افزود: یکسانسازی فونتها بزرگترین اشتباه است. بعضی فونتها برای رمان طراحی شدهاند، بعضی برای کتابهای تاریخی، بعضی برای کتابهای آموزشی. نمیتوان انتظار داشت زبان واحدی را برای کتاب در نظر بگیریم. حتی هر ناشر که در چند زمینه کار میکند، بهتر است که از چند سبک تایپ استفاده کند. ما امروزه در فونت لوتوس گیر کردهایم. البته فونت لوتوس خوب است اما اینکه همیشه به این روش پیش برویم آزاردهنده خواهد بود.
نورالهی ادامه داد: من در این نشست میخواهم بعضی چالشها را بررسی کنم. ما در این سالها در حال استفاده از فونتهایی هستیم که از اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ استفاده میکنیم، فونتهایی مثل لوتوس یا فونت سری بی.
من فکر میکنم ما مقداری در قضیه کاربردهای طراحی تایپ و چیزی که میتواند تنوع و انحرافی به تایپوگرافی ایجاد کند، کمکاری کردهایم.
غرفه «کتابآرا» در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ هر روز در دو نوبت صبح و عصر به برگزاری نشستهای تخصصی تولید کتاب میپردازد. در نوبت عصر امروز نشست «فونت، از طراحی تا کاربرد» با حضور همین اساتید برگزار خواهد شد.
نظر شما