جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
آثار دفاع مقدس، رتبه‌بندی می‌شوند

امیرشهریار امنیان گفت: ما در تدارک برگزاری نخستین کنگره ناشران دفاع مقدس هستیم تا بتوانیم بسیاری از موضوعات را در آنجا بررسی کنیم و راهکارهای مناسبی را ارائه دهیم.

امیر شهریار امینیان؛ عضو هیئت مدیره و مدیر عامل مجمع ناشران دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره آثار منتشر شده مرتبط با حاج قاسم گفت: ما سال گذشته برنامه سرّ دلبران ۱ را با هدف تجلیل از آثار ناشرانی که آثاری مرتبط با شهید سلیمانی، برگزار کردیم. در آن برنامه ما بیش از ۵۲۰ اثر از ۲۷۹ ناشر شناسایی کردیم که در حال حاضر این تعداد به بیش از ۶۶۰ اثر رسیده است. اما در مجموع که بررسی می‌کنیم با ۶۰ الی ۷۰ اثر که از کیفیت خوبی در انعکاس این شهید بزرگوار برخوردار باشند، بیشتر مواجه نیستیم‌.

وی افزود: این چرایی بحث کیفیت یک چرایی عمومی است. یک بخشی از این جریان سیر طبیعی فرایند تولید آثار ادبیات داستانی و ادبیات مستند از یک رویداد مهم تاریخی است. ما شاهد رویش نسل‌های جدید و نویسندگان جدیدی هستیم که در این حوزه در حال فعالیت هستند. یک نسل علاقه‌مند پرشور فعال با یک فاصله بین نسلی که خودش از فعالان و ایثارگران دوران دفاع مقدس بوده است. اتصال این دو نسل به یکدیگر، مستلزم افزایش مفاهیم ادراک و تجربیات بین این دو نسل است. این امر نیازمند بروز و ظهور خلاقیت‌ها در آفریده‌های ادبی است. در نتیجه بخشی از آن سیر طبیعی است و بخشی دیگر بحث نیاز اجتماعی و علایقی که در بازار ادبیات دفاع مقدس و مخاطبان آن وجود دارد که ناشران و نویسندگان را تشویق به تولید آثار روز افزون می‌کند و همینطور حجم انبوه خاطرات و روایات دوران دفاع مقدس که هنوز به رشته تحریر در نیامده‌اند. اما این روند رو به توسعه است هم توسعه کمی و هم توسعه کیفی. و برای اینکه توسعه کیفی شکل بگیرد ماه مستلزم پیاده‌سازی یک‌سری سیاست‌های آموزشی و ترویجی هستیم. هم برای حوزه تولید و هم برای حوزه انتشار و هم در حوزه ترویج و توزیع.

شهریار امنیان در ادامه گفت: یکی از برنامه‌هایی که مجمع ناشران دفاع مقدس در این خصوص دارد، رتبه‌بندی آثار است.‌ این رتبه‌بندی در طرحی با عنوان پلاک اجرایی می‌شود و در این طرح به رتبه‌بندی آثار دفاع مقدس می‌پردازد. تا بر روی هر اثر ارزنده‌ای ستاره‌ای مشخص شود که بیانگر این است که این اثر از لحاظ کارشناسی سطح کیفی مناسبی را داراست.

عضو هیئت مدیره و مدیر عامل مجمع ناشران دفاع مقدس گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی در شئونات مختلف، هم در حوزه پیش از انتشار، هم در حوزه تولید یک اثر توسط ناشر و هم در حوزه شیوه‌های عرضه کتاب، مطرح می‌شود. ما در حوزه کتابفروشی کتاب‌های دفاع مقدس هم با مشکل مواجهیم و درباره کتاب‌فروشان حرفه‌ای این حوزه با کمبود مواجهیم که در این باره هم در حال انجام فعالیت‌هایی هستیم.

وی در پایان گفت: مسئله دیگر اینکه ما در تدارک برگزاری نخستین کنگره ناشران دفاع مقدس هستیم تا بتوانیم بسیاری از موضوعات را در آنجا بررسی کنیم و راهکارهای مناسبی را ارائه دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها