مجید کاظمی در شروع این نشست به نمایش طراحیهای اینفوگرافیک موفق در عرصه نشر و چاپ پرداخت و هر یک را به طور کامل تفسیر و تعریف کرد.
در ادامه او به حاضران جلسه توضیح داد که چگونه میتوان با تقسیم وظایف و پرورش خلاقیت به یک اینفوگرافیک جذاب و خلاق روی جلد کتاب برسیم.
آقای کاظمی درباره فیلم جنگ جهانی سوم هومن سیدی گفت: «فیلم بسیار قویای نیست اما ایده بسیار جذاب و گیرایی دارد، همچون فیلم جدایی نادر از سیمین اصغر فرهادی. اینفوگرافیک اول از همه نیازمند یک ایده گیرا است.»
مهمترین سخن مجید کاظمی که چندین بار روی آن تأکید داشت این بود که برای تصویر اهمیت قائل شوید. تصویر قابلیت این را دارد که جای هزاران کلمه صحبت کند.
او بیان کرد: با اینکه در این دو ماه با قدرتمندشدن نرمافزارها و هوش مصنوعی ai ادعا میشود که تصویرگری دیگر منسوخ شده است، اما هیچگاه هوش مصنوعی و تکنولوژی نمیتواند جای خلاقیت هنرمند را بگیرد.
در پایان نشست مجید کاظمی در گفتوگویی با خبرنگار ایبنا درباره اهمیت برگزاری نشست و کارگاه در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ گفت: بهصورت خلاصه باید بگویم سیستم نمایشگاه کتاب تهران باید از این حالت فروش کتاب خارج شود و کارگاه و محل ارتباطات دستاندرکاران تولید کتاب باشد. یعنی در واقع باید بخش عمومی آن در یک الی دو روز خلاصه شود و بخش فروش کتاب بهکل نباید وجود داشته باشد و قسمت فروش به کتابفروشیها منتقل شود. نمایشگاه باید تبدیل به مکانی شود که نویسندگاه با ناشران، نویسندگان با تصویرگران و... دیدار کنند و کارگاههای اینچنینی برگزار شود. در حقیقت اولویت اول نمایشگاه کتاب باید این موضوعات باشد و اولویت پنجم و ششم آن فروش کتاب باشد. کارگاههای این تیپی کمک بسیاری میکند که کیفیت تولید کتاب هم از نظر محتوا و هم از نظر کتابسازی رشد کند.»
غرفه «کتابآرا» در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ هر روز در دو نوبت صبح و عصر به برگزاری نشستهای تخصصی تولید کتاب میپردازد. در نوبت عصر امروز نشست «چالشهای مدیریت هنری نشر» با حضور کوروش پارسانژاد، ناصر حسنی و شاپور حاتمی برگزار خواهد شد.
نظر شما