در گردهمایی فعالان نشر استان اصفهان مطرح شد؛
لزوم تبلیغ فرهنگی برای کتابهای حوزه دفاع مقدس/ کمبود جلسات نقد و معرفی کتاب در اصفهان
چند تن از ناشران اصفهان در حضور مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان و مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی مشکلات خود را بیان کردند.
طی نشستی که ظریفیان با فعالان این عرصه داشت، ناشران و نویسندگان اصفهانی به ذکر درخواستها و مشکلات خود پرداختند.
اصفهان رتبه اول در تنوع موضوعات کتاب
علی تمنایی، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، در این گردهمایی ضمن یادآوری بیانات مقام معظم رهبری در 25آبان سال 1401 گفت: اصفهان شهر علم و هنر است، اصفهان شهر زندهای با هویت کامل ایرانی اسلامی است.
تمنایی ادامه داد: اصفهان در کل کشور اولین رتبه شهدای دفاع مقدس را داراست و تعداد رزمندگان دفاع مقدس و جانبازان نیز در این استان بیشتر از سایر استانهای کشور است.
وی با تاکید بر اینکه حق شهدا ادا نشده است، اذعان داشت: با ذکر خاطرات و اهداف شهدا میتوان پیام و هدف آنها را به گوش نسل جدید رساند و این مهم تنها با نشر و نوشتن کتاب در حوزه دفاع مقدس به نتیجه میرسد.
مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اصفهان یکی از قطبهای نشر کشور است، افزود: اصفهان در رتبه بعد از تهران و قم به لحاظ تعداد نشر قرار دارد؛ اما به لحاظ تنوع موضوعات نشر در کشور اول است و در زمینه دفاع مقدس حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
تمنایی از ایجاد اولین انجمن نشر استان اصفهان خبر داد و گفت: پس از تلاشهای بسیار بالاخره صنعت نشر به سمت اتاق بازرگانی رفت و اولین انجمن نشر استان اصفهان به منظور رفع مشکلات فعالان صنعت نشر تشکیل شد.
صنعت نشر اصفهان زیرمجموعه اتاق بازرگانی شد
در ادامه این نشست مرتضی ثابتقدم، مدیر انتشارات فرهنگ مردم و عضو هیات مدیره انجمن صنعت نشر استان اصفهان، ضمن اشاره به اینکه در دو سال گذشته 4هزار و 359 عنوان کتاب در اصفهان چاپ شده است گفت: متاسفانه در طول سالهای متمادی ناشران اصفهانی کمتر دیده شدهاند و با اینکه استان اصفهان به لحاظ تنوع موضوعات در کشور در رتبه اول قرار دارد، اما همیشه ناشران تهران و قم از امتیازات بیشتری برخوردار بودهاند.
ثابتقدم با اشاره به اینکه مجموعه نشر کتاب نیازمند حمایت منطقی از سوی وزارتخانه است، بیان کرد: متاسفانه به ناشران برجسته اصفهانی هم کاغذ نمیدهند و در سال گذشته تنها 11بند کاغذ به ناشران شناختهشده اصفهانی تعلق گرفت.
وی ادامه داد: سال گذشته پس از پیگیریهای مکرر توانستیم بالاخره زیرمجموعه اتاق بازرگانی استان شویم و امیدوارم که از این طریق مشکلات ما به گوش وزارتخانه برسد.
این عضو هیات مدیره انجمن صنعت نشر استان اصفهان از انعقاد تفاهمنامه با شرکت ذوبآهن اصفهان خبرداد و گفت: هدف از این کار ترویج سرانه فرهنگی پرسنل این شرکت است.
ثابتقدم تاکید کرد: در یک سال گذشته 2هزار بند کاغذ به کل استان اصفهان تخصیص داده شده است و در سه سال گذشته 105 هزار بند کاغذ؛ اما این رقم قابل مقایسه با کاغذهای اختصاصیافته به ناشران استان تهران و قم نبوده و نیست.
جانمراد احمدی، مدیر انتشارات دارخوین از ناشران متخصص در حوزه دفاع مقدس و ناشر برتر کشوری، در این همایش گفت: دردآور است که ما برای چاپ کتاب خاطرات شهدا از خانواده این عزیزان در خواست بودجه میکنیم؛ در حالی که کمترین کار در برابر این عزیزان میتوانست انتشار خاطرات فرزندان یا همسرانشان باشد.
وی اذعان داشت: عدالت فرهنگی در همه ابعاد باید اجرا شود.
مهرانگیز بیدمشکی، عضو هیات مدیره انجمن صنعت نشر استان اصفهان و مدیر انتشارات نهفت، در ادامه این جلسه ضمن تشکر از اینکه اداره ارشاد استان کمک کرده تا مشکلات ناشران اصفهانی به گوش وزارتخانه برسد، گفت: مدیران اخلاقگرا میتوانند عوامل نشر را دلگرم کنند.
بیدمشکی با بیان اینکه مشکلات صنعت نشر تنها به سهمیهبندی ناعادلانه کاغذ بسنده نمیشود، ادامه داد: مشکلات این حوزه به دو بخش درونصنفی مانند توزیع نامناسب کتاب، وجود ناشران غیرحرفهای، صدور مجوز برای افرادی که در حوزه نشر و نویسندگی مهارتی ندارند و نیز به مشکلات بیرونصنفی مانند ضعف جامعه کتابخوان و عدم ترویج کتابخوانی از سوی نهادهایی که بودجه میگیرند، اما فعالیت نمیکنند تقسیم میشود.
عدم وجود جلسات نقد و معرفی کتاب در اصفهان
حسینعلی محمدی، نویسنده حوزه دفاع مقدس، گفت: برای رونق صنعت نشر باید فضاهای رونق و ترویج کتابخوانی ایجاد شود و نویسنده با آسودگی خیال بتواند تولید محتوا کند.
محمدی بیان داشت: در حوزه دفاع مقدس پیشنهاد ما نویسندگان جایزه ادبی شهید کهتری است که این شهید بزرگوار روزنوشت داشتند و اهل قلم بودند.
وی ادامه داد: در حوزه نشر دفاع مقدس میتوانیم جایزه بگذاریم و همه کتابهایی که در این حوزه هستند، باید در تاریخ ثبت شود تا هم از نویسنده حمایت شود و هم خاطرات دفاع مقدس ماندگار شود.
لزوم تبلیغ فرهنگی برای کتابهای حوزه دفاع مقدس
سید احمد حسینی، مدیر انتشارات مهرستان نیز در این گردهمایی ضمن بیان اینکه در حوزه نشر کتاب محصولاتی تولید میشود که مشتری دارد، اما به دست مشتری خود نمیرسد، گفت: متاسفانه ترویج کتاب در حال حاضر توسط سلبریتیها صورت میگیرد و دیده شده که گاهی کتابی که یک سلبریتی در صفحه شخصی خود معرفی میکند به چاپ چندم میرسد؛ اما تبلیغ فرهنگی برای کتابهای حوزه دفاع مقدس نمیشود.
وی بیان کرد: اگر ترویج فرهنگ کتابخوانی به طور جدی در سطح کشور صورت بگیرد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
لزوم حذف ناشران و نویسندگان غیرحرفهای
در ادامه علی هاشمی، نویسنده حوزه دفاع مقدس، با تاکید بر اینکه ویترین کتاب باید در شهرها زیاد شود، گفت: برخی از ناشران و نویسندگان حرفهای نیستند و اگر این تعداد از چرخه حذف بشوند، به ناشران و نویسندگان واقعی سهمیه کاغذ بیشتری داده میشود و علاوه بر این، عرصه برای فعالیت این عزیزان بیشتر باز میشود.
سرهنگ محمد رضایی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان اصفهان، در این همایش با یادآوری فرمایش مقام معظم رهبری که اصفهان را شهر جهاد شجاعانه برشمردند، گفت: ناشران و نویسندگان اصفهانی جزو برترینها هستند.
وی افزود: مهمترین دغدغه ناشران و نویسندگان حوزه دفاع مقدس این است که نسل جدید و جوان هدف دفاع مقدس و قهرمانان این عرصه را نفهمند و فراموش کنند.
رضایی ضمن بیان اینکه ما برای نسل دوم انقلاب نیاز به معرفی در سطح کشور داریم، اذعان داشت: استان اصفهان 300هزار رزمنده داشته است و این استان بعد از تهران در بالاترین رده نظامی است. پس حرف زیادی برای گفتن دارد مشروط بر اینکه حمایتهای شایسته و لازم از نویسندگان و ناشران اصفهانی صورت بگیرد تا خاطرات هشت سال دفاع مقدس ماندگار شود.
نظر شما