دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹
«فضولی» جزو شاعران مرتبط با اتحاد امت اسلامی و اقوام ایرانی بود

دبیر محفل ادبی فضولی‌خوانی ارومیه گفت: «ملا محمدفضولی» شاعر سه زبانه فارسی، ترکی و عرب بوده و جزو شاعران حوزه اتحاد امت اسلامی و اقوام ایرانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه، مصطفی قلیزاده علیار، صبح یکشنبه، در محفل کارگاهی و آموزشی فضولی‌خوانی که قصیده ملمع بهاریه؛ الحمد لله الذی خلق السموات العُلی کاندن تاپر خاک زمین فیض بهار دلگشا که با حضور بیش از 20 نفر از اعضای ثابت محفل تشکیل شد، این قصیده مورد بحث و شرخ و خوانش قرار گرفت، گفت: این قصیده با «عید نوروز ایرانی» و پیوند آن با ظهور حضرت مهدی (عج) در نوروز، پایان می‌پذیرد.

وی افزود: «ملا محمدفضولی» خود را ایرانی معرفی می‌کرد و شاعر سه زبانه فارسی و ترکی و عرب بود، مهارت شاعرانه حکیم فضولی در این قصیده سه زبانه ترکی و عربی و فارسی، آن است که نام چهارده گل زیبای طبیعی را آورده و هر یک را نماد تجلی عظمت و فضایل و اخلاق و رفتار یکی از چهارده معصوم (ع) دانسته است.

قلیزاده‌علیار افزود: فضولی در این قصیده، شکوفه‌ها را نماد و استعاره از اخلاق پیامبر اکرم (ص) گرفته، گل ارغوان را استعاره امیرمومنان‌(ع)، یاسمین از حضرت فاطمه(س)، گل ریحان را به امام حسن(ع)، لاله را به امام حسین(ع) ، بنفشه امام زین العابدین(ع)، سبزه‌ها، استعاره از امام باقر(ع)، شقایق امام صادق(ع)، یاسمین امام موسی کاظم(ع)، گل سمن امام رضا(ع)، زنبق امام محمدتقی(ع)، سوسن امام علی النقی(ع)، نسرین امام حسن عسگری(ع)، و شکوفه زدن غنچه‌ها در بهار و آمدن نوروز را رمز و راز ظهور حضرت مهدی (عج) فضولی بغدادی در این قصیده مدح چهارده معصوم (ع) کاری ابتکاری کرده است.

موسس محفل فضولی‌خوانی ارومیه ادامه داد: قبل از فضولی هیچ شاعری در ادبیات فارسی و ترکی و عربی این ابتکار را نسبت به ائمه معصومین ارائه نداده است.

به گزارش ایبنا؛ در این محفل، تعدادی از شاعران به بازخوانی قصیده مزبور پرداخته و بعضی نیر اشعاری از خود قرائت کردند.

محفل فضولی‌خوانی از مهر 1396 در واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری آذربایجان‌غربی تاسیس شده و بعد از ظهر روزهای سه‌شنبه به صورت یک هفته در میان با خوانش و شرح اشعار و آثار حکیم ملا محمد فضولی بغدادی شاعر و عارف سه زبانه قرن دهم هجری برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها