دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱
روایت زندگی دانشمند هسته‌ای ایران در آینه کتاب و سینما

فیلم سینمایی «هناس»؛ روایتی عاشقانه از آخرین روزهای زندگی شهید داریوش رضایی‌نژاد وارد شبکه نمایش خانگی شد. پیش از این کتاب‌‌های «شهید علم؛دفتر دوم»، «لابه‌لای درختان بلوط»، «شعله‌های خیس لبخند» و «به وقت نوترون» به زندگی نخبه شهید داریوش رضایی‌نژاد پرداخته بودند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ فیلم سینمایی «هناس» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه کنندگی محمدرضا شفاه، از ۲ اردیبهشت‌ماه همزمان با عید فطر وارد شبکه نمایش خانگی شد.

این فیلم سینمایی قصه ترور یک عشق را از زاویه دید شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایی‌نژاد از دانشمندان هسته‌ای ایران در آخرین روزهای زندگی او، به تصویر می‌کشد. مریلا زارعی در نقش شهره پیرانی و بهروز شعیبی در نقش داریوش رضایی نژاد ۲ بازیگر اصلی این فیلم سینمایی هستند.

به بهانه اکران خانگی این فیلم کتاب‌هایی که به زندگی شهید داریوش رضایی نژاد می‌پردازد را به صورت اجمالی معرفی و بررسی می‌کنیم.

کتاب‌‌ «شهید علم؛دفتر دوم»؛ نوشته سیدمحمد حسین حسینی است. این کتاب که به همت نشر معارف منتشر شده به زندگی نخبه شهید داریوش رضایی‌نژاد از زبان خاطرات می‌پردازد. 
در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «آنها پیش چشم‌های آرمیتا، پدرش را شهید کردند. آرمیتا تا چند وقت، هر موقع حرف از پدرش به میان می‌آمد، گریه می‌کرد و میگفت: «پنج تا! پنج تا تیر به بابام زدن...» انگار صدای گلوله‌ها در گوش آرمیتا مانده بود.
آبدانان در روزگار خوشش منطقه‌ای محروم و بکر و بدون امکانات رفاهی بود. حالا تصورش را بکنید جنگ هم بشود. بمباران هم بشود و همه چیز به هم بریزد. با این حال داریوش در این شهر و در این شرایط، دو سال را جهشی خواند و در کنکور هم جزو بهترین‌ها بود. او حتی در المپیاد هم رتبه داشت. آخر کار هم که شاگرد اول دبستان خدا شد و رفت.
خود داریوش هر موقع می‌خواست خانواده ما را به کسی معرفی کند می‌گفت: «سیستم ما چار چار دو است.» یعنی چهار تا برادر، چهار تا خواهر و پدر و مادر. خواهر بزرگمان دبیر زبان است. بعد از ایشان ترتیب این طور بود: داریوش، همایون، خودم )امیرحسین)، نجمه، فرشاد و با اختالف یک سال فاطمه و بعد از پنج سال معصومه. غیر از این یکی - دو تا، همگی با اختلاف دو سال پشت سر هم بودیم. به قول داریوش «امیرحسین با همون مدادی کنکور داد که همایون رفته بود سر جلسه!»


            

کتاب «شعله‌های خیس لبخند»؛ در قالب خاطره‌های کوتاه، شخصیت فردی، اجتماعی و علمی شهید مهندس داریوش رضایی نژاد را بیان می‌کند. این کتاب در 344 صفحه تدوین شده و شامل 37 فصل با عناوین «راز گلوله هفتم»، «صبرکن زن»، «پاسخ از دور»، «یک مطلب عادی اما قابل تامل دیگر»، «رها کنید این تردید را»، «از نگاه یک روزنامه نگار غربی»، «گره ای دیگر»، «در میان کبیرکوه و دینارکوه»، «یادگار ساسانیان»، «انجمن آبدانانی‌ها»، «پالس پاور چیست»، «و اما آنچه درباره مهندس باید بدانیم»، «جنگلی از تابلوهای ورود ممنوع»، «شناختن یک مسیر»، «ایرانی افتخار آمیز»، «استعداد ویژه»، «ویژگی‌های اجتماعی یک مهندس»، «یک وقفه 14 ساله»، «و مهندس را بیشتر بشناسیم»، «مهندس‌ها در پروژه مشترک ایران و آلمان»، «وقتی چشم پوشی آسان می‌شود»، «پختگی‌های یک دانشجو یا استاد»، «دیدگاه یک استاد»، «استانداری که فقط از آن ایرانیان است»، «زندگی زیرتیغ»، «عیار «نه» گفتن»، «تنگناهای یک حرفه»، «پاسداری از هویت»، «نقطه اوج بعد از شهادت»، «تا این که یک روز خبری منتشر شد»، «قصه پری»، «سلام آرمیتا»، «به نام پدر»، «رشته مهندسی که هسته‌ای نبود»، «قصه آشنایی»، «دور و نزدیک» و «قصه‌های روز جدایی» می‌شود.

در بخشی از کتاب در خاطره‌ای با عنوان «پیشنهادی برای مهندس» به نقل از دکتر عباسی، رئیس وقت سازمان انرژی اتمی می‌خوانیم:
«هفته قبل از شهادتش اینجا بود. درباره موضوعی صحبت کردیم. در آن روز به یاد دارم که به ایشان گفتم شما باید مراقب باشید. این باید مراقب می‌بود به دلایلی که من می‌دانستم و وظیفه داشتم که به او بگویم. گفتم: مراقب رفت و آمد خودت باش. گفتم: باید رفت و آمدت منظم نباشد زیرا دشمن از نظم ما برای ترور ما استفاده می‌کند. حتی گفتم: ساعت نظم شما، بردن بچه از مهدکودک است و این را ذکر کردم که بهتر است بچه را خانمت از مهد بیاورد. در واقع آقای رضایی نژاد قرار بود به هشدار و تذکرات امنیتی عمل کند که زدنش. پیشنهادی هم به او داده بودم که قرار شد در مورد آن پیشنهاد و عمل به این توصیه ها هفته بعد جواب بدهد. پیشنهادی که به او کرده بودم این بود که ایشان با تسلطی که در کار مهندسی داشت در توسعه و ساخت شتاب دهنده با ما همکاری کند. افسوس که رفت و دیگر جواب نداد.

       

کتاب «لابه‌لای درختان بلوط»، روایتی از زندگی دانشمند هسته‌ای داریوش رضایی‌نژاد از زبان همسرش شهره پیرانی است که به فراز و فرود زندگی این دانشمند تا لحظه ترور و شهادتش می‌پردازد. مهدیه زکی‌زاده، محقق و مهدیه عین‌الهی، نویسنده کتاب لابه‌لای درختان بلوط هستند. انتشارات روایت فتح این کتاب را در ۲۰۰ صفحه و به قیمت ۶۵ هزار تومان منتشر کرده است.
در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «وقتی بابا توی ماشین افتاده بود، فکر می‌کردم مثل کارتون تام‌وجری که هر بلایی سرشون میاد باز هم تهش حالشون خوب میشه و بدو بدو می‌کنند، میمونه. همش منتظر بودم بابا بلند بشه…»
پشت جلد این کتاب نیز آمده است: «تو می‌گفتی عاشق پاییزم، پاییز که می‌شود باید خیابان ولی‌عصر را از انقلاب و حوالی دانشکده بگیری و بروی تا آن بالاها. می‌گفتم من پاییز را دوست ندارم. قلبم می‌گیرد، ابرها جلوی نور را می‌گیرند؛ یادت باشد خانه‌مان که رفتیم باید نور داشته باشد، پنجره‌هایش جنوبی باشد و هر روز صبح آفتاب ما را تا کمر ببلعد.»

کتاب «به وقت نوترون» نیز روایت زندگی چهار شهید هسته ای کشورمان، مسعود علی محمدی، مجید شهریاری، داریوش رضایی نژاد و مصطفی احمدی روشن است. نوترون سوم از این مجموعه، توسط مریم نصر اصفهانی با قلمی شیرین و پرفراز و نشیب،  روزهای زندگی شهید داریوش رضایی نژاد را به تصویر می‌کشد. این اثر توسط نشر حدیث راه عشق به چاپ رسیده است.
        
«هناس» که دومین ساخته حسین دارابی پس از فیلم سینمایی «مصلحت» است، در ژانر ملودارم عاشقانه و به قلم احسان ثقفی و مهدیه عین اللهی به نگارش در آمده و برای نخستین بار در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشته شد.
«هناس» محصول سازمان سینمایی سوره است که پخش سینمایی آن را موسسه بهمن سبز بر عهده داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها