پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
کتاب خاطرات شهیدِ هنرمند در خرم‌‌‌آباد رونمایی شد

همزمان با هفته هنر انقلاب، کتاب «مسافر اردیبهشت» با حمایت کمیته تألیف و تدوین کنگره شهدای لرستان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد، پیش از ظهر امروز پنج‌شنبه و همزمان با پنجمین روز از هفته هنر انقلاب در مراسم تجلیل از هنرمندان و فعالان فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی لرستان از کتاب «مسافر اردیبهشت» (خاطراتی از شهید هنرمند بهرام هژبر) با تدوین رعنا مرادی‌نسب با حضور جمعی از مسئولان استان رونمایی شد.
 
«مسافر اردیبهشت» از سری کتاب‌های ستاد کنگره ملی 6544 شهید استان لرستان است که با حمایت حوزه هنری به عنوان کمیته تألیف، تدوین و نشر این کنگره منتشر شده است. 

در این مراسم از خانواده شهید هژبر نیز تقدیر به عمل آمد. 
 
رعنا مرادی‌نسب درباره این کتاب به خبرنگار ایبنا گفت: نام شهید «بهرام هژبر» را اولین بار وقتی برای انجام فعالیت رسانه‌ای قرار بود شهدای هنرمند استان را معرفی کنیم، شنیدم. شهید هنرمندی که هرچه بیشتر درباره‌اش می‌خواندیم ابعاد وجودی‌اش کم‌تر شناخته می‌شد.

مرادی‌نسب درباره انگیزه خود از انتخاب این سوژه گفت: یک مصاحبۀ پیاده شده از آقای علی‌اصغر ابدالی و ماجرایی از برگزاری دعای کمیل به دستم رسید، اصرار عجیب و غریب بهرام هژبر برای برگزاری دعای کیمل در خرم‌‌آباد و ماندن پای اصرارش با پخش فیلم، شخصیت بهرام هژبر را برایم جذاب کرد.

این نویسنده لرستانی با بیان اینکه دو سال پس از این ماجرا و آماده شدن لرستان برای برگزاری کنگره 6544 شهید لرستان باعث شد تا دوباره بحث تدوین خاطرات شهید هژبر مطرح شود، افزود: آقای جواد یاراحمدی با بیش از 15 نفر از اعضای خانواده و دوستان شهید 12 ساعت مصاحبه انجام دادند و به دستم رساندند،  سامان سپهوند (رئیس حوزه هنری لرستان) نیز اصرار داشتند که این کتاب به سرانجام برسد و بهرام هژبر از این حصار گمنامی که کوتاهی‌ها، برایش ساخته بودند خارج شود.

مرادی‌نسب گفت: من ماندم و مصاحبه‌های کم‌حجمی دربارۀ شهید هژبر، که امروز در تجلیل از هنرمندان انقلابی استان، نشانش را به هنرمندان برگزیده اهدا کردند.

وی درباره روند تدوین کتاب گفت: اوایل شهریور 1401 مصاحبه‌ها را به دوستانم، خانم‌ها آزاده شاهین‌وند و کبری بیرانوند سپردم تا پیاده کنند و من مطالعۀ مصاحبه‌ها را شروع کردم. مصاحبه‌ها به نظرم کافی نبودند؛ بنابراین تدوین را منتفی دانستم و کار را قبول نکردم.

مرادی‌نسب ادامه داد: روزهای پایانی دی، تأکید مجدد آقای سپهوند باعث شد بار دیگر مصاحبه‌ها را بخوانم و این بار حتی بخشی از پیاده‌سازی‌ها را بازنویسی کنم، عجیب بود که این بار نتیجه متفاوت شد؛ اگرچه مصاحبه‌ها کم‌حجم به نظر می‌رسید؛ اما یک چارچوب از زندگی شهید را می‌توانستیم ترسیم کنیم.

نویسنده کتاب هیرمان با اشاره به اینکه روزهای اول بهمن تدوین خاطرات شروع شد و تا پایان بهمن، 43 خاطره تدوین شد بیان کرد: این خاطرات می‌تواند عطش تشنگیِ شناخت شهید بهرام هژبر را برای اهلش رفع کند. اگرچه همۀ ابعاد زندگی شهید را بیان نمی‌کنند، چرا که  بخشی از زندگی شهید و اطرافیانش در غبار فراموشی و شاید ملاحظات مدفون شده است؛ اما همین هم غنیمت است.

کتاب «مسافر اردیبهشت» (خاطراتی از شهید هنرمند بهرام هژبر) تدوین رعنا مرادی‌نسب با 82 صفحه در قطع رقعی از سوی انتشارات ستارگان آسمان در 500 نسخه به قیمت 80 هزار تومان منتشر شده است.
 
به گزارش ایبنا، شهید بهرام هژبر در دهم اردیبهشت‌ماه سال 1334 در شهر خرم‌آباد دیده به جهان گشود، در سال 1354 به دانشگاه راه یافت و در رشته رنگریزی فارغ‌التحصیل شد. وی از هنرمندان گمنامی بود که علاوه بر نقاشی و خطاطی از صدای بسیار خوشی برخوردار بود.

شهید هژبر به‌تنهایی کار یک گروه تبلیغاتی و فرهنگی را انجام می‌داد. یکی از اتاق‌های منزلشان را خالی کرده بود و در آنجا به فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی می‌پرداخت و در سال 1361 به شهادت رسید.

از سال 1375 نگارخانه مجتمع فرهنگی هنری ارشاد خرم‌آباد به نام نگارخانه شهید «بهرام هژبر» مزین شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها