شنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
زندگینامه ناشنوایی که پدر موسیقی کلاسیک شد

کتاب «بتهوون و برساخت نبوغ» سال 1401 به ترجمه حسن خیاطی در انتشارات علمی و فرهنگی در نوبت اول چاپ شده است. این کتاب به شرح زندگی نابغه موسیقی کلاسیک می‌‌پردازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ حسین نظرعلی: شاید بارها و بارها اسم بتهوون را شنیده باشید ولی تعداد کمی می‌دانند بتهوون واقعا که بوده است. در 1770 میلادی پسری در زیرشیروانی خانه فقیرانه‌­ای در شهر بن به دنیا آمد که لودویگ فان بتهوون نام گذاشته شد، پدرش یوهان فان بتهوون موسیقی‌دانی اتریشی بود که هرگز فکر نمی‌کرد پسر ناشنوایش تبدیل به بزرگترین موسیقی‌دان زمان شود. بتهوون را عموما به سمفونی­های 9گانه­اش می‌شناسیم که در اکثر اماکن عمومی پخش می‌شود. درباره زندگی لودویگ آثار مختلفی ساخته شده است که یکی از این آثار، کتاب «بتهوون و برساخت نبوغ» است که با جزئیات کامل به دست تیا دنورا نگاشته شده و از باقی بیوگرافی­‌ها دقیق‌­تر و کامل­‌تر است. در مقدمه این کتاب نوشته شده:« تصویری که از بتهوون وجود دارد، تصویری متکبر، چهره درهم کشیده و ژولیده مو که در پرتره­‌ها و مجسمه‌­های نیم‌­تنه بیشماری ترسیم شده. از اوایل قرن بیستم تاکنون بخشی از شمایل‌­نگاری معروف نابغه بوده است. این تصاویر و حداقل برخی از آثار بتهوون برای بسیاری آشناست; کسانی که اگر این موارد نبود، با جهان موسیقی «فرهنگ نخبه» بیگانه می­‌ماندند. در چارچوب درک مشترکی که از فرهنگ داریم، هویت بتهوون به مثابه موسیقی‌­دانی بی­‌نظیر جلوه­ای متعالی پیش چشم ما دارد. بتهوون نابغه واجب‌­الوجود فرهنگ غربی است و تاریخ نحوه تثبیت شهرت او برای جامعه­‌شناسان، روان­شناسان اجتماعی و تاریخ‌­دانان فرهنگی هم باید جالب باشد; چون این تاریخ را نمی­‌توان فقط با گفتمان مرسوم موسیقی­‌شناسی به نحو احسن بررسی کرد.
من در این کتاب بررسی خواهم کرد که در ابتدا شهرت بتهوون چطور تثبیت شد، برخی از پیامدهای این تثبیت شهرت چه بودند و تا جایی که تبیین این موضوع ممکن باشد، چرا آوازه بتهوون چنین شکل و شمایلی پیدا کرد. تمرکز من بر این است که چطور هویت بتهوون، به مثابه موسیقی‌دانی فوق‌­العاده، خارج از حلقه تحسین‌­کنندگان اشرافی او، که در ابتدا حلقه­‌های کوچک بود، به عموم مخاطبان انتقال پیدا کرد و چطور بتهوون طی اولین دهه حضورش در وین به شخصیت فرهنگی مقتدری بدل گشت. من بحث خواهم کرد که بتهوون، حامیان او و دیگر پشتیبانانش چطور در عمل، تصویری از بتهوون نمایش می‌­دادند حاکی از اینکه او هنرمندی جهانی و وارث موتسارت است و این فعالیت‌­ها را در بستر ساختار اجتماعی، سازمانی و فرهنگی جهان موسیقی شهر وین طی دهه 1790 بررسی خواهم کرد.»
این کتاب در سال 1401 به ترجمه حسن خیاطی در انتشارات علمی و فرهنگی در نوبت اول به قیمت 78 هزار تومان و در 376 صفحه چاپ شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها