جمعه ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶
جایزه دستاورد در ادبیات بین‌المللی به نویسنده هندی رسید

انجمن قلم آمریکا، برندگان جایزه دستاوردهای حرفه‌ای 2023 را به عنوان بخشی از جوایز ادبی سالانه خود اعلام کرد. بر این اساس، جایزه ناباکوف برای دستاورد در ادبیات بین‌المللی به وینود کومار شوکلا، نویسنده هندی رسید. تینا فی، نویسنده و بازیگر، جایزه نمایشنامه‌نوسی مایک نیکولز را دریافت کرد و جایزه بنیاد بین‌المللی تئاتر لورا پلز به اریکا دیکرسون دسپنزا، نمایشنامه‌نویس آمریکایی اهدا شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از انجمن قلم آمریکا، جوایز دستاوردهای حرفه‌ای این انجمن که دوم مارس 2023 در سه بخش اهدا شد، به شرح زیر است:

جایزه ناباکوف برای دستاورد در ادبیات بین‌المللی
این جایزه 50 هزار دلاری هرسال به نویسنده‌ای زنده اهدا می‌شود که مجموعه آثارش، شامل آثار تالیف یا ترجمه شده به انگلیسی، نشان‌دهنده بالاترین سطح موفقیت در ادبیات داستانی، غیرداستانی، شعر یا نمایشنامه بوده و دارای اصالت پایدار و مهارتی همه‌جانبه است. آثار این نویسنده تا حدودی تطبیق‌پذیری و تعهد درخشان ناباکوف را به ادبیات به عنوان جست‌وجوی عمیق‌ترین حقیقت و بالاترین لذت تداعی می‌کند.

برنده: وینود کومار شوکلا، نویسنده مشهور رمان، شعر و داستان کوتاه به زبان هندی و مترجم. او برنده جایزه ساهیتی از آکادمی ملی ادبیات هند، جایزه کتاب جشنواره ادبی اتا گالاتا بانگولور و جایزه کتاب سال ماتروبهومی شده است.

در بیانیه انجمن قلم آمریکا در زمینه انتخاب شوکلا آمده است: «کار شوکلا به دلیل بافت زبانی متمایز و عمق عاطفی آن مورد ستایش قرار می‌گیرد. سبک ادبی منحصربه‌فرد او اغلب هنجارها را می‌شکند و با رئالیسم جادویی مقایسه می‌شود که این، اصالت چشمگیر او را نشان می‌دهد. شوکلا که به خاطر آوردن مسائل شگفت انگیز به بیان معمولی و عادی شهرت دارد، در تداعی‌های صمیمانه خود از زندگی روستایی و شهری کوچک و جست‌وجوی رویاهای امروزی، امری جهانی به خوانندگان ارائه می‌کند.»
از آثار مشهور وینود کومار شوکلا می‌توان به رمان‌های «پنجره‌ای در دیوار زندگی می‌کرد» و «مکانی خاموش» و مجموعه داستان‌ کوتاه «آبی مثل آبی است» اشاره کرد. شوکلا در 87 سالگی، همچنان به نوشتن و آفریدن مشغول است. ترجمه جدیدی از اشعار او با نام «پیرامون» قرار است در آمریکا منتشر شود.
آمیت چاودری، رویا حکاکیان و مازا منگیست، داوران امسال در این بخش بودند.

جایزه نمایشنامه‌نویسی مایک نیکولز
هدف این جایزه، تجلیل از نویسنده‌ای است که آثار دگرگون‌کننده‌اش به پیروی از کمدین و فیلمساز بزرگ، مایک نیکولز، برای مخاطبان الهام‌بخش است و به طور پیوسته با هر اثر جدید، وارد موضوع یا هنری جدید می‌شود. برنده این بخش به وسیله هیاتی داخلی از داوران ناشناس انتخاب می‌شود.

برنده: تینا فی، نویسنده برنده جایزه، بازیگر و تهیه‌کننده. فی همچنان به خاطر بازی در نقش «لیز لیمون» در سریال «راک 30» که 16 بار نامزد جایزه امی شده و او نویسنده و تهیه‌کننده آن نیز بود و نیز برای نقش‌هایش در نمایش «شنبه شب» مورد ستایش قرار می‌گیرد. او به کار روی نمایش‌های موفقی مانند «کیمی اشمیت شکست‌ناپذیر»، «اخبار مهم» و «آقای شهردار» ادامه داد و بازی‌هایی به یاد ماندنی در «عشق مدرن» و «فقط قتل‌های خانگی» با مارتین شورت، استیو مارتین و سلنا گومز داشت.
در سال 2011 نخستین کتاب فی با نام «بوسی پانتز» در صدر فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز قرار گرفت و نامزد جایزه گرمی بهترین آلبوم گفتاری شد.

جایزه بنیاد بین‌المللی تئاتر لورا پلز
این جایزه هرسال به یک نمایشنامه‌نویس آمریکایی با ایده‌های برجسته که به طرز غیرقابل انکاری، در بالاترین سطح موفقیت کار می‌کند، اهدا می‌شود. این جایزه، برتری در تئاتر آمریکایی و دستاوردهای ادبی نمایشنامه‌نویس را که در زبان غنی و برجسته کار او آشکار می‌شود، در نظر می‌گیرد.

برنده: اریکا دیکرسون-دسپنزا، نویسنده و کارمند فرهنگی- تاریخی اکوومنیست. او بنیانگذار بنیاد نمایشنامه‌نویسی عدالت اجتماعی نتوزاک شانگ است که از زنان برجسته و نمایشنامه‌نویسان آفریقایی مهاجر و پناهنده حمایت می‌کند. آثار او شامل سایه/زمین (تئاتر عمومی، 2023)، کولود واتا (تئاتر عمومی، 2021) و هیروگلیف (خانه نمایش سانفرانسیسکو/تئاتر لورن هانسبری، 2021) است. اریکا در حال حاضر در حال تدارک نمایشی در زمینه بحران ناشی از تغییرات آب‌وهواست.
داوران این جایزه، لوئیس آلفارو و سهیم علی بودند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها