پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۵
درمان افسردگی به روایت یکی از مهمترین سردمداران رویکردهای موج سوم روان‌درمانی

این کتاب در بخش اول به تعریف ماهیت افسردگی و نحوه ارزیابی آن و در ادامه به اثربخشی رویکردهای شناختی رفتاری در کاهش نشانه‌های اختلال افسردگی می‌پردازد و سپس در بخش دوم و سوم با اشاره به مدل‌های نظری و پروتکل‌های درمانی رویکردهای طرحواره، فراشناخت، پذیرش و تعهد، ذهن آگاهی و فعال سازی رفتاری برای درمان افسردگی را تشریح می‌کند.

 حسین فرخی مترجم کتاب «درمان افسردگی (فراشناخت درمانی، درمان شناختی-رفتاری و درمان‌های موج سوم)» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) بیان کرد: بطور خلاصه کتاب درمان افسردگی در بخش اول به تعریف ماهیت افسردگی و نحوه ارزیابی آن و در ادامه به اثربخشی رویکردهای شناختی رفتاری در کاهش نشانه‌های اختلال افسردگی می‌پردازد و سپس در بخش دوم و سوم با اشاره به مدل‌های نظری و پروتکل‌های درمانی رویکردهای طرحواره، فراشناخت، پذیرش و تعهد، ذهن آگاهی و فعال سازی رفتاری برای درمان افسردگی را تشریح می‌کند.

او درباره انگیزه اش از ترجمه این اثر عنوان کرد: انگیزه اصلی ترجمه کتاب بر می‌گردد به سال 1397 که در ارتباط ایمیلی با دکتر ولز (مولف کتاب)، ایشان کتاب را برای مطالعه و استفاده از آن در تحقیقی به من معرفی کردند. بعد از مطالعه کتاب و با توجه به نگاه تخصصی و جامع به اختلال افسردگی و درمان‌های شناختی-رفتاری در این کتاب علاقه مند به ترجمه کردن آن شدم. با ترجمه هر فصل انگیزه بیشتری برای ترجمه کامل و چاپ آن بدست آوردم. هدف اصلی من از ترجمه کتاب آشنا شدن علاقه مندان حوزه سلامت روان با دیدگاه انتقادی بررسی اختلال افسردگی و درمان‌های آن که در کتابی دیگری همچون این کتاب تا اکنون مطالعه نکرده بودم است.

فرخی گفت: خوشبختانه متن اصلی کتاب و سعی من بر این بوده که ترجمه برای غیر افراد آکادمیک و متخصص هم قابل استفاده باشد. بازخوردی که اساتید و مردم تا اکنون گرفتیم قابل فهم بودن متن را تایید می‌کند. مخاطبان این کتاب در اولویت پژوهشگران و درمانگران علاقه مند در حوزه اختلال افسردگی و رویکردهای موج سوم درمان‌های شناختی-رفتاری هستند و در اولویت بعدی مراجعانی که مبتلا به نشانه‌های افسردگی و هر فردی که برای سلامت روان خود و پیشگیری از اختلالات روانی اهمیت قائل هست است.

او درباره بازخورد انتشار این اثر هم بیان کرد: با توجه به گرایش روانشناسان و محققان در چند سال اخیر به رویکردهای موج سوم روان درمانی و پیشرفت‌های پژوهشی و درمانی این رویکردها در جهان، فرض من این است که  از طرف جامعه آکادمیک مورد استقبال قرار خواهد گرفت، همچنین از طرف عموم با توجه به علاقه مندی و اهمیتی که مردم در چند سال اخیر به خواندن کتاب‌های حوزه سلامت روان داشتند و شیوع بالای اختلال افسردگی در عموم، امیدوارم از دانش کتاب بهره مند شوند و سطح فرهنگ سلامت روان بالا برود.

به گفته فرخی، از نظر مولفان ضرورت اصلی کتاب برای جامعه دانشگاهی و کلینیکی است، با توجه به تکثر آرا در تعریف ماهیت افسردگی و نحوه ی کمی‌کردن‌های متفاوت افسردگی در بین جامعه دانشگاهی و کلینیکی، ترجمه کتاب یکی از سردمداران رویکردهای موج سوم می‌تواند در کاهش اختلالافات و یکسان سازی زبان و ارزیابی مشترک بین متخصصان کمک کند. همچنین تعاریف و ارزیابی‌های مختلف از افسردگی باعث سوگیری در بیش برآوردی نتیجه بخش بودن اثر روان درمانی‌های موج دوم و سوم شده است که در فصل سوم کتاب مفصلا به این مبحث پرداخته اند و امیدوارم با خواندن آن از خطاهای آماری و روش شناختی پژوهشگران و درمانگران کم شود. در نهایت متخصصان حوزه سلامت روان با خواندن انتقادی رویکردهای درمانی می‌توانند در پیشبرد روان درمانی در جهان کمک کنند.

او در پایان گفت: همچنین از نظر من ترجمه کتاب درمان افسردگی بالاخص در جامعه ی ایران می‌تواند برای عموم مردم ضرورت باشد. با توجه به استقبال عموم مردم به خواندن کتاب‌های روانشناسی و دنبال کردن محتواهای روانشناسی در شبکه‌های اجتماعی از یک طرف باعث بالا رفتن سطح سواد مردم شده است ولی از سویی این استقبال باعث ورود بیزینس و برندینگ کثیف به حوزه سلامت روان و این خود به انتشار محتواهایی گاها به ضرر سلامت روان مردم شده است. بنابراین انتشار و خواندن کتابی که توسط یکی از باسابقه ترین روانشناسان حال حاضر جهان نوشته شده خیلی می‌تواند در بالا بردن سطح سواد سلامت روان مردم ضروری باشد.

انتشارات ارجمند کتاب «درمان افسردگی: فراشناخت درمانی، درمان شناختی رفتاری ‏و درمان‌های موج سوم» نوشته آدرین ولز و پیتر فیشر را با ترجمه حسین فرخی و سیده فاطمه عدالتیان حسینی روانه بازار نشر کرده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها