دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸
«سنگ، کاغذ، قیچی»؛ تریلری روانشناختی در ژانر گوتیک و معمایی

کتاب «سنگ، کاغذ، قیچی» نوشته آلیس فینی داستانی وهم‌آلود، هیجان‌انگیز و معمایی‌ است که با ترجمه سحر قدیمی و از سوی نشر نون به چاپ رسیده است.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «سنگ، کاغذ، قیچی» تریلری وهم‌آلود، روانشناختی و هیجان‌انگیز از نویسنده پرفروش بریتانیایی‌ست که سرشار از اتفاق‌ها و حادثه‌هایی‌ است که مخاطب را تا پایان داستان با خود همراه می‌کند.

آلیس فینی نویسنده پرفروش نیویورک‌تایمز و ساندی تایمز است که کتاب‌های او به بیش از بیست‌وپنج زبان ترجمه شده و اغلب برای اقتباس سینمایی و تلویزیونی انتخاب شده‌اند. کتاب «سنگ، کاغذ، قیچی» چهارمین رمان اوست که پس از انتشار برای اقتباس تلویزیونی خریداری شد. این کتاب با ترجمه سحر قدیمی و به همت نشر نون منتشر شد و در مدت کوتاهی به چاپ هشتم رسید.

زندگی زناشویی آدام و آملیا به خاطر مشکلات متعدد و جدی در خطر است. آنها که به وضوح از یکدیگر دلسرد شده‌اند، تصمیم می‌گیرند تا برای چاره‌اندیشی به کلیسایی کوچک و بازسازی شده در کوه‌های اسکاتلند سفر کنند تا به دور از هیاهوی شهر، مشکلات‌شان را حل کنند؛ اما همه‌چیز با رسیدن به مقصد هیجان‌انگیز می‌شود چون نه‌تنها کلیسا در منطقه‌ای دورافتاده، برفی و وهم‌آلود واقع شده بلکه بنایی بسیار قدیمی و متروک دارد، بنابراین مخاطب در این نقطه از داستان وارد فضایی دلهره‌آور و نامعلوم می‌شود. اساسا بناهایی قدیمی و متروکه از شاخصه‌های فضاسازی در ژانر گوتیک هستند که آلیس فینی از کنار هم قرار دادن کلیسا و مسیری که با برف پوشیده شده، برای صحنه‌سازی فضای این تریلر بهره می‌برد.


نویسنده با وارد کردن شخصیت‌ رابین به داستان شرایط بی‌اعتمادتری را به وجود می‌آورد. فینی در هر فصل از داستان با روایت آدام، آملیا و رابین به پرسش‌هایی از چرایی ازهم‌پاشیدگی زندگی این زوج پاسخ می‌دهد و با یادآوری خاطرات و وقایع، از رازهایی پرده برمی‌دارد که در نهایت مخاطب را با نتیجه‌ای که انتظارش را نداشته، مواجه می‌کند.

فینی در «سنگ، کاغذ، قیچی» مخاطب را در مسیری وهم‌آلود پیش می‌برد، طوری که شاید در طول مطالعه کتاب چندین‌بار به این مرحله برسید که قطعا این آخرین پیچش داستان خواهد بود اما این مسیر تا سه‌چهارم پایانی کتاب ادامه دارد؛ البته این مسئله از الزامات و شاخصه‌های تریلر ادبی است که نویسنده با به کارگیری درست آن اثری روانشناختی در ژانر گوتیک و معمایی خلق کرده است.

کتاب «سنگ، کاغذ، قیچی» نظرات مثبت بسیاری را از سوی نویسندگان، منتقدان و مخاطبان جهانی به همراه داشته است. از آن جمله سامانتا داونینگ (نویسنده پرفروش کتاب همسر دوست‌داشتنی من) درباره این کتاب می‌نویسند: «ازدواج هرگز تا این حد آزاردهنده و قانع‌کننده نبوده است. آلیس فینی رمانی سرسام‌آور، پر از تنش و تعلیق نوشته است که شما را شگفت‌زده خواهد کرد. فکر می‌کنی می‌دانی به کجا می‌رود، اما نمی‌دانی».   

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «قبل از آنکه دستگیره را پایین دهم، مکث می‌کنم، اما بعد که در را باز می‌کنم، راهروِ دراز و تاریکی نمایان می‌شود. سه‌تایی که به طرف در دیگری راه می‌افتیم، دیوارهای سفید صدای قدم‌هایمان را روی کف سنگی آنجا بازتاب می‌دهند. در بعدی را که باز می‌کنیم، فقط تاریکی در انتظارمان است، اما وقتی دستم به یک کلید برق می‌گیرد، می‌بینم در آشپزخانه‌ای خیلی معمولی هستیم. آشپزخانه بزرگی است، اما راحت و خودمانی به نظر می‌رسد. اگر آن سقف طاق ضربی، تیرهای در معرض دید ساختمان و پنجره‌های رنگی نبودند، اصلا نمی‌فهمیدی آن اتاق قسمتی از یک کلیسا بوده.»

در معرفی ناشر بر این کتاب آمده که «سنگ، کاغذ، قیچی» چهارمین رمان آلیس فینی است و خیلی زود توانسته موفقیت رمان اول نویسنده را تکرار کند و به فهرست پرفروش‌های بین‌المللی راه یابد. شخصیت‌های این رمان در فضایی برفی و وهم‌آلود که یادآور فیلم هیجان‌انگیز درخشش، اثر استنلی کوبریک است به تدریج رازهای زندگی یکدیگر را کشف می‌کنند.

کتاب « سنگ، کاغذ، قیچی» نوشته آلیس فینی، در 296 صفحه، با شمارگان 700 نسخه، به قیمت 120هزار تومان، در قطع رقعی، جلد شومیز و از سوی نشر نون به چاپ رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها