شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
رشد ۹۱ درصدی آثار مستندنگاری در پانزدهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد

دبیر علمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد با اشاره به اینکه در بخش «مستندنگاری» ۶۹۰ اثر به دبیرخانه جایزه رسیده، از رشد 91 درصدی این آثار نسبت به دوره گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، وجیهه سامانی، دبیر علمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد، گزارشی از روند 44 روزه داوری این دوره از جایزه ادبی جلال آل‌احمد ارائه کرد و گفت: پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال، ۱۷ آبان‌ماه ۱۴۰۱ با برگزاری اولین جلسه گروه مستندنگاری، آغاز به‌کار کرد و تا پایان آذرماه هیات داوران بعد از برگزاری جلسات حضوری با بحث و تبادل‌ نظر و همچنین مطالعه و کارشناسی دقیق آثار، نامزدهای دریافت جایزه در بخش‌های مختلف را مشخص کردند.

دبیر علمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال‌آل احمد با بیان اینکه در بخش نقد ادبی، ۷۷ اثر به دبیرخانه جایزه رسیده است، افزود: آثار دریافتی در این بخش 28 کتاب بوده که نسبت به سال قبل از رشد 75 درصدی برخوردار است و هیات داوران پس از برگزاری جلسات طی دو مرحله، در نهایت سه اثر را به‌عنوان نامزدهای دریافت جایزه در بخش نقد ادبی معرفی کردند.

وی با بیان اینکه در بخش مستندنگاری ۶۹۰ اثر به دبیرخانه جایزه رسیده که نسبت به سال قبل رشد ۹۱ درصدی داشته، گفت: هیات داوران این بخش نیز بعد از بررسی آثار طی دو مرحله داوری، پنج اثر را به‌عنوان نامزد نهایی این بخش معرفی کردند.

سامانی با اشاره به داوری آثار بخش داستان کوتاه افزود: دبیرخانه جایزه در این بخش ۴۰۱ اثر دریافت کرده که نسبت به سال قبل رشد ۶۹ درصدی داشته است. در این گروه ۱۰۰ اثر به مرحله دوم داوری راه پیدا کرده و در نهایت سه اثر به‌عنوان نامزدهای نهایی مشخص شده است. 

دبیر علمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد همچنین گفت: در بخش رمان و داستان بلند نیز یک هزار و ۵۰۸ اثر به دبیرخانه جایزه رسیده که نسبت به سال قبل با ۹۱۰ اثر، رشد ۶۶ درصدی را تجربه کرده است. در این بخش نیز ۱۷۷ اثر به مرحله دوم داوری راه پیدا کرده و در نهایت چهار رمان به‌عنوان نامزدهای نهایی دریافت جایزه در این بخش معرفی شده است. 

وی بیان کرد: دبیرخانه پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد، بخش ویژه مستندنگاری با موضوع‌های «حاج قاسم سلیمانی» و «کرونا و مدافعان سلامت» را به‌‌عنوان بخش‌های جنبی این دوره از جشنواره در نظر گرفته است. تمام آثار مستندنگاری در این دو موضوع که طی سه سال گذشته نوشته شده باشند، در این بخش مورد داوری قرار خواهد گرفت. همچنین بخش جنبی «ویرایش کتاب» در این دوره از جایزه نیز برقرار خواهد بود. 

سامانی در پایان گفت: آثار مرتبط با بخش‌های جنبی جایزه در حال برگزاری و داوری است که با مشخص شدن برگزیدگان این بخش‌ها و همچنین برگزیدگان نهایی چهار رشته اصلی جایزه، زمان اختتامیه تعیین خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها