جمعه ۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
همه کودکان و نوجوانان روستای دینارآباد عضو کتابخانه هستند

کتابخانه عمومی شهید ساکی روستای دینارآباد شهرستان بروجرد با گذشت سه ماه از افتتاح به پاتوق اهالی روستا به‌ویژه کودکان و نوجوانان تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، در لرستان، یکی از اهداف تاسیس كتابخانه‌های روستايی، پرورش فكر و افزايش مهارت روستاييان است. اين نوع كتابخانه‌‌ها با ارايه خدمات عمومی و جنبی، گذران اوقات فراغت و سرگرمی فكری روستاييان را ممكن می‌سازد و با تأمين منابع در توسعه پايدار كشاورزي و عمران روستايی، نقش پشتيبان اطلاعاتی را ايفا می‌كند. كتابخانه روستايی در همه طرح‌ها و پروژه‌های روستايی و كشاورزی جايگاه ويژه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد و پايگاه و مركز گردآوری و اشاعه اطلاعات روستا محسوب می‌شود.

نقش ديگر كتابخانه روستايی، مرکزی برای سوادآموزی و يادگيری مداوم است. كسب دانش‌های لازم برای بهبود كيفيت زندگی و ترويج دانش كشاورزی و دامپروری، توليد صنايع و محصولات جانبی كشاورزی در ميان آنان يكی از دغدغه‌های اصلی كتابخانه‌های روستايی در كشورهای در حال توسعه است. دولت‌ها می‌كوشند با بهره‌گيری از فناوريی‌های نوين اطلاع‌رسانی براي ارتقا سطح زندگی ساكنان روستاها، از مهاجرت آنان به شهرها بكاهند؛ كتابخانه‌های روستايي مي‌توانند  برای اين منظور باشند.

با هدف توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی به‌ویژه در مناطق روستایی و کمتر توسعه‌یافته، کتابخانه عمومی شهید ساکی دینار‌آباد شهرستان بروجرد شهریورماه سال جاری پس از تحویل ساختمان از سوی دستگاه مجری و تجهیز از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور جمعی از مسئولان استانی افتتاح و خدمات‌رسانی خود را به مردم منطقه آغاز کرد. خبر افتتاح را اینجا بخوانید.
 
سعیده هراتی، کتابدار کتابخانه شهید ساکی با بیان اینکه روستای دینارآباد در بخش مرکزی شهرستان بروجرد واقع شده و جمعیت آن بالغ بر 4 هزار نفر است، به خبرنگار ایبنا، گفت: پیش از افتتاح کتابخانه، در روستای دینارآباد و سایر روستاهای همجوار، مرکز فرهنگی وجود نداشت و تاسیس کتابخانه یکی از مطالبات جدی مردم بوده که از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی، محقق شد.

وی با اشاره به اینکه در ایام ساخت و تجهیز کتابخانه، اهالی روستا با اشتیاق در روند آماده‌سازی کتابخانه کمک می‌کردند، افزود: اهالی یقین داشتند تاسیس کتابخانه عمومی شهید ساکی، محلی امن برای سپری کردن اوقات فراغت اهالی، به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان خواهد شد.                 
 

کتابدار کتابخانه شهید ساکی با بیان اینکه تعداد زیادی از جمعیت روستا را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند، گفت: در همان روزهای اولیه افتتاح کتابخانه در کنار آماده‌سازی منابع، با مساعدت سایر همکاران، برنامه‌های فرهنگی مختلف و متنوعی برای جذب کودکان و نوجوانان به کتابخانه برنامه‌ریزی و اجرا شد. کتابخانه شهید ساکی علاوه بر خدمات‌رسانی به اهالی روستای دینارآباد به  اهالی روستاهای همجوار منطقه نیز خدمت می‌دهد.
 
هراتی با اشاره به استقبال بی‌نظیر کودکان و نوجوانان از کتابخانه افزود: استقبال به گونه‌ای است که همه کودکان و نوجوانان روستا به عضویت کتابخانه درآمده‌اند و کتابخانه همه روزه میزبان جمع زیادی از کودکان و نوجوانان است.
 
 
وی با بیان اینکه کتابخانه دارای بخش‌های مختلفی ازجمله مخزن، کودک، سالن مطالعه، امانت و نشریات است، بیان کرد: از کتاب‌های حوزه‌ ادبیات، تاریخ و مذهب  استقبال بزرگسالان قابل توجه و دانش‌آموزان طرفدار کتاب‌های کمک درسی هستند.
 
هراتی گفت: کتابخانه‌های روستایی نزدیکترین مراکز دانش به روستاها هستند؛ بنابراین با برنامه‌های متنوع آموزشی، تامین منابع آموزشی، توسعه و ارائه خدمات متناسب با نیازهای اعضا، مرکزی مناسب برای رفع برخی از نیازهای آنان است.
 
کتابدار کتابخانه شهید ساکی درباره تقویم اجرایی برنامه‌های فرهنگی نیز بیان کرد: برنامه‌های فرهنگی، ماهانه با توجه به مناسبت‌ها و رویدادهای مختلف اجرا می‌شود. نشست‌های کتابخوان، شعرخوانی، بلندخوانی، قصه‌گویی، آموزش کاردستی و اوریگامی، نمایشنامه‌خوانی، فعالیت‌های علمی و گروهی، معرفی کتاب در رده‌های مختلف سنی، برگزاری کارگاه‌های توانمند‌سازی ویژه اقشار مختلف ازجمله برنامه‌های فرهنگی کتابخانه است.

هراتی به نمایندگی از اهالی روستای دینارآباد از همه دست‌اندرکاران ساخت و تاسیس کتابخانه عمومی شهید ساکی قدرداتی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها