سه‌شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
شاهنامه و بزرگان در نگاه اقبال، نفیسی و بدیع‌الزمان فروزانفر

فرهاد اصلانی می‌گوید: در کتاب «شاهنامه و بزرگان»، مجموعه مقالات عباس اقبال، سعید نفیسی و بدیع‌الزمان فروزانفر از بزرگان معاصر در باب شاهنامه و فردوسی را گرد آوردم که گرچه هیچ یک به شاهنامه‌پژوهی مشهور نیستند، اما شگفتا که در بازخوانی آثارشان جلوه‌هایی بدیع و نکاتی چمشگیر مشهود است که از تازگی‌هایی خالی نیست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشر نگاه معاصر کتاب «شاهنامه و بزرگان» را به کوشش فرهاد اصلانی روانه بازار کتاب کرد. 

مطالب این کتاب عبارتند از: «دیباچه»، «فهرست تألیفات و آثار اقبال»، «انتقاد مقاله دقیقی»، «تردید یکی از حکایات و یک قطعه شعر منسوب به فردوسی»، «یکی از نسخ نفیس شاهنامه»، «نقش و نگار داستان‌های ملی قدیم ایران»، «کارآسی شاهنامه‌خوان»، «مشوقین اولی فردوسی و ارسلان جاذب و نصر بن ناصرالدین»، «یک قطعه شعر از دقیقی»، «نامه به عبدالحسین تیمورتاش درباره شاهنامه»، «سرگذشت من: سعید نفیسی»، «کتاب‌شناسی آثار سعید نفیسی»، «ابوالمؤید بلخی»، «فردوسی»، «فردوسی و روحیات ایرانیان»، «فردوسی، شاعر جهان»، «فواید شاهنامه از حیث لغت و صرف و نحو»، «وزن شاهنامه فردوسی»، «معشوق طوسی»، «رستم پهلوان جهان»، «ابوالقاسم منصور به حسن فردوسی طوسی»، «فهرست مقالات استاد فروزانفر»، «سبب اصلی عدم پیشرفت فردوسی در دربار غزنه»، «فردوسی»، «ابومنصور دقیقی»، «ابوالقاسم فردوسی طوسی»، «ابونصر علی بن احمد اسدی طوسی»، «دقیقی»، «مقدمه شاهنامه ابومنصوری»، «ابوالقاسم فردوسی»، «ابومنصور ثعالبی»، «اسدی طوسی»، «افزوده‌ها» و «نمایه». 

پس از تاسیس دانشگاه تهران در 1313 نسلی از بزرگان به تدریس در دانشکده ادبیات پرداختند که جملگی شاخص و چندوجهی بودند. این ویژگی در فهرست آثار و کتاب‌شناسی این اساتید بارز و چشمگیر است؛ یعنی عموما صاحب تالیف و ترجمه و تصحیح در چند حوزه اعم از تاریخ، ادبیات، تصوف، فلسفه اسلامی و غیره هستند. همین چندبعدی بودن باعث شده که آثار این بزرگان همواره تازگی داشته و خواندنی باشد. البته وسعت دیدی که بعدها جنبه یافت نیز آثار درخشانی پدید آوردند. 

یکی از این زمینه‌ها شاهنامه‌پژوهی است که بعدها به حوزه‌ای کاملا تخصصی تبدیل شد و به دلیل وسعت شاهنامه این قابلیت را داشت که محققانی همچون استاد خالقی‌مطلق آن را موضوع تحقیق تمام عمر قرار دهند. در این دفتر، مجموعه مقالات سه تن از بزرگان معاصر در باب شاهنامه و فردوسی را گرد آوردم که گرچه هیچ یک به شاهنامه‌پژوهی مشهور نیستند، اما شگفتا که در بازخوانی آثارشان جلوه‌هایی بدیع و نکاتی چشمگیر مشهود است که از تازگی‌هایی خالی نیست. این بزرگان عبارتند از: عباس اقبال آشتیانی، بزرگترین استاد تاریخ، سعید نفیسی، پرکارترین محقق و به همین اعتبار بزرگ‌ترین نویسنده؛ و بدیع‌الزمان فروزانفر، بزرگ‌ترین استاد ادبیات عصر. 

در دفتر حاضر مجموعه مقالات اساتید بزرگ معاصر، اقبال، نفیسی و فروزانفر در عرصه شاهنامه‌پژوهی در یک مجلد گرد آمد تا کار تحقیق بر دانشجویان، شاهنامه پژوهان و علاقه‌مندان حماسه ملی ایران آسان شود و زمینه‌ای برای بررسی نحوه شاهنامه‌پژوهی روشمند این بزرگان فراهم گردد. در این مجموعه، مقالات پراکنده را که طی بیش از سه دهه در نشریات و مجموعه‌های گوناگون درج شده و بعضا دشواریاب نیز هستند آورده‌ام. از هر گونه دخل و تصرف در متن اصلی مقالات خودداری شده و رسم‌الخط مقالات نیز تا حد امکان تغییری نکرده است. فقط برخی از اغلاط مطبعی تصحیح شده‌اند. البته بدیهی است با توجه به گذشت پنج دهه و بیشتر از درگذشت این اساتید، مطالعات حوزه شاهنامه‌پژوهی پیشرفت‌هایی داشته و به همین ملاحظه، افزوده‌هایی بر پایان کتاب الحاق شد که امیدوارم دوستداران شاهنامه را به کار آید.

نشر نگاه معاصر کتاب «شاهنامه و بزرگان» را به کوشش فرهاد اصلانی در 338 صفحه و شمارگان 550 نسخه به بهای 140 هزار تومان روانه بازار کتاب کرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها