سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴
ترویج فرهنگ کتابخوانی نیازمند فرهنگ‌سازی است

وحید یامین‌پور در آیین افتتاح «کافه کتاب ماه» گفت: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیازمند فرهنگ‌سازی است که این موضوع باید از مدارس و نظام آموزش و پرورش آغاز شود و معلمان به‌صورت مستمر سیر مطالعاتی و فرهنگ کتابخوانی را برای نوجوانان نهادینه کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عصر دوشنبه (بیست‌وسوم آبان‌ماه)، «کافه کتاب ماه» با حضور وحید یامین‌پور، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، محمدمهدی فدوی، مدیر کافه و جمعی از کتاب‌دوستان افتتاح شد. همزمان با این آیین، جشن امضای آثار وحید یامین‌پور ازجمله «کاهن معبد جینجا»، «نخل و نارنج» و «ارتداد» و «ماجرای فکر آوینی» نیز برگزار شد.
 
هدف از راه‌اندازی «کافه کتاب ماه» تشویق به کتابخوانی است
محمدمهدی فدوی در حاشیه آیین افتتاح «کافه کتاب ماه» در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، بیان کرد: هدف از راه‌اندازی این مکان، انعکاس نور ماه برای روشنی بخشیدن به مسیر کتابخوانی و تشویق پیمودن این راه است. فقدان گفت‎وگو در کنار فقدان تفکر که امروزه در جامعه شاهد آن هستیم، باعث بروز مشکلاتی می‌شود که مطالعه با توسعه تفکر و برنامه‌ریزی دقیق می‌تواند به حل معضل کمک کند.
 
وی افزود: این کافه کتاب، بدون وابستگی مادی و معنوی به هیچ ارگان و نهادی و با نگاه به ترویج فرهنگ کتابخوانی راه‌اندازی شده و اولویت و جامعه هدف آن نیز توده مردم هستند. این مکان فرهنگی در پی فضایی برای گفت‌وگو و تفکر است.

مدیر «کافه کتاب ماه» همچنین گفت: برنامه‎ریزی‌های بسیاری برای برگزاری محافل و جلسات نقد و معرفی کتاب‌های ایرانی و حتی خارجی به‌صورت هفتگی و منظم انجام شده تا مخاطبان با نویسندگان، مترجمان و ناشران داخلی و خارجی آشنا شوند.
 
فدوی در پایان با اشاره به اینکه مخاطبان با مطالعه کتاب سرشار از تجربه خواهند شد، عنوان کرد: مطالعه کتاب نباید صرفا برای گذران وقت و سرگرمی باشد، بلکه باید بر دانسته‌ها و تفکرات انسان هم بیفزاید. مطالعه کتاب در زندگی فردی و اجتماعی انسان نقش موثر و بسزایی دارد.
 
نهادینه کردن فرهنگ مطالعه با ادبیات داستانی

وحید یامین‌پور نیز در حاشیه افتتاح «کافه کتاب ماه» گفت: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیازمند فرهنگ‌سازی در جامعه است. مطالعه و گرایش به سوی کتاب باید به زندگی شبانه‌روزی نوجوانان و جوانان ما افزوده و در برنامه زندگی آن‌ها گنجانده شود.
 
وی ادامه داد: همانگونه که امروزه تماشای تلویزیون و گشت و گذار در فضای مجازی، جایگاهی در زندگی افراد به‌ویژه نسل جوان و نوجوان پیدا کرده، فرهنگ مطالعه هم باید این‌گونه باشد که این امر نیازمند فرهنگ‌سازی و آموزش است.
 
یامین‌پور با اشاره به این‌که مطالعه کتاب موضوعی تفننی نبوده و در حال حاضر تمامی متفکران، صاحبنظران و مسئولان فرهنگی کشورمان اذعان دارند جایگاه کتاب و کتابخوانی مطلوب نیست، افزود: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیازمند فرهنگ‌سازی است و این موضوع باید از مدارس و نظام آموزش و پرورش آغاز شود و معلمان هم باید به‌صورت مستمر سیر مطالعاتی و فرهنگ کتابخوانی را برای نوجوانان نهادینه کنند.

این نویسنده و فعال فرهنگی در پایان بیان کرد: با توجه به جذابیتی که در ادبیات وجود دارد، اگر نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی از این مقوله آغاز شود، تأثیر فراوانی به همراه خواهد داشت. بر همین اساس علاقه و عادت به مطالعه را باید در ابتدای امر ایجاد کرد. به لحاظ محتوایی نیز باید نوجوانان را با سیرهای مطالعاتی متنوع و مفاهیمی که مورد نیاز در حوزه‌های مختلف ازجمله تاریخ و معارف آشنا و این روند را افزایش داد.

سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از ۲۱ آبان‌ماه آغاز شده و تا ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها