شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۳
فرهنگ کتابخوانی به واسطه قوه بصری تقویت می‌شود

محمدرضا شرفی‌خبوشان می‌گوید: به طور کلی فرهنگ کتابخوانی به واسطه خیلی از رفتارها تقویت می‌شود و گسترش پیدا می‌کند. یکی از این رفتارها این است که کتاب خواندن به نمایش دربیاید و این حرکت را به واسطه قوه بصری و دیدار ببینیم. در جامعه‌ای که عمل کتاب خواندن رواج پیدا کند و جز یکی از پر بسامدترین رفتارهای دیداری باشد، فرهنگ کتابخوانی هم ترویج پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، خانه کتاب و ادبیات ایران در اقدامی جالب و فرهنگساز به مناسبت هفته کتاب، به معرفی ۱۱۰ کتاب و نویسندگان آنها در اعلان‌های شهر تهران پرداخته است. در این طرح که با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران و سازمان زیباسازی شهر تهران به مناسبت فرارسیدن سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی اجرا می‌شود، شهروندان تهرانی با ۱۱۰ کتاب و نویسنده برگزیده جشنواره‌های حوزه کتاب مانند کتاب سال، جایزه جلال آل احمد و جشنواره شعر فجر آشنا می‌شوند. یکی از این نویسندگان محمدرضا شرفی‌خبوشان است که به همین منظور با او گفت‌وگو داشتیم که در ادامه می‌خوانید:
 
نویسنده کتاب «موهای تو خانه ماهی‌هاست» درباره این ایده نو و تاثیر آن در شهر و فرهنگ شهری صحبت کرد و افزود: به عقیده من این کار هم باعث می‌شود که به کتاب و نویسندگان آن بها داده شود و هم اینکه چهره عمومی شهر از سمت و سوی کالاهای مصرفی به کالاهای فرهنگی تبدیل شود؛ چراکه مردم در تبلیغات شهری، بیشتر تبلیغات مصرفی را می‌بینند و بیشتر توجه به سمت حوزه سرمایه و مادی‌گرایانه می‌رود. بهتر است که بخشی از این تبلیغات به کالاهای فرهنگی، معنوی و غیرمادی که با اندیشه، شیوه زیستن و نگرش سروکار دارد، تعلق پیدا کند.
 
این نویسنده و رمان‌نویس درباره تاثیرات این اتفاق به نویسنده و مردم شهر گفت: این اتفاق سبب شده که چهره شهر و نگاه شهروندان عوض شود؛ ضمن اینکه به نوعی در دنیا اعلام می‌کنیم که ما انسان‌هایی هستیم که به نوشتن، خواندن و کتاب اهمیت می‌دهیم. علاوه بر این باعث دلگرمی برای نویسنده می‌شود و حس خوشایندی به او می‌دهد. به طور کلی مقوله کتاب و تبلیغ آن، مقوله شوق برانگیز، لازم و بایسته‌ای است. این اقدام، حرکت قابل توجه و خوبی است که امیدوارم ادامه پیدا کند و تنها معطوف به هفته کتاب نباشد بلکه مردم در کل سال کتاب‌ها و چهره نویسندگان را در کنار نمای کلی شهر ببینند. این کار باعث می‌شود چشم‌انداز کلی شهر به سمت کلمه و کتاب پیش رود. نتیجه خوبی هم خواهیم گرفت.
 
شرفی‌خبوشان درباره تاثیر این حرکت در فرهنگ‌ کتابخوانی گفت و ادامه داد: به طور کلی فرهنگ کتابخوانی به واسطه خیلی از رفتارها تقویت می‌شود و گسترش پیدا می‌کند. یکی از این رفتارها این است که کتاب خواندن به نمایش دربیاید و این حرکت را به واسطه قوه بصری و دیدار ببینیم. همان‌طور که در خانواده‌هایی که پدر یا مادر کتابخوان هستند، فرزندان کتابخوان می‌شوند؛ چون این رفتار را در پدر یا مادر خود می‌بینند. طبیعتا در جامعه‌ای که عمل کتاب خواندن رواج پیدا کند و جز یکی از پر بسامدترین رفتارهای دیداری باشد، فرهنگ کتابخوانی هم ترویج پیدا می‌کند. همان‌طور که در جامعه‌ای شمایل و دیدار به چیزهایی غیر از کتاب سوق پیدا کند، کتابخوانی کم می‌شود و برخورد فیزیکی و دعواهای لفظی رواج پیدا می‌کند.  
 
وی در انتها خاطر نشان کرد: به جای تبلیغ و گفتن، بهتر است که خانواده‌‌ها کتاب در دست بگیرند چون دیدن این حرکت برای بچه‌ها بیشترین تاثیر را خواهد داشت. نیت کتاب خواندن هم مهم است؛ در کنار سرگرمی بهتر است هدف از کتاب خواندن برای آگاهی باشد؛ یعنی مخاطب سوالی داشته باشد و به دنبال پاسخ باشد و به سمت کتاب برود. باید پرسشگری را در جامعه گسترش دهیم. جامعه‌ای که اهل پرسشگری و پاسخ‌دهی باشد دارای فرزندانی با ذهن سوال‌محور است؛ پرسیدن برای آن‌ها یک فرهنگ است. طبیعتا زمانی که سوالی داشته باشد به سمت کتاب خواندن می‌رود؛ چراکه کتاب‌ها بسیاری از سوال‌های ما را پاسخ می‌دهند؛ بنابراین هم باید کتاب خواندن را ببینیم و به نمایش بگذاریم و هم فرهنگ پرسشگری را رواج دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها