شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۷
صنعت‌ چاپ خراسان باید الگوی کشور شود

بیست و دومین آیین بزرگداشت صنعت چاپ و تجلیل از فعالان و پیشکسوتان چاپ خراسان شب گذشته پنجشنبه در هتل پردیسان مشهد با حضور جمعی از مدیران و فعالان صنعت چاپ برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، بیست و دومین آیین بزرگداشت صنعت چاپ و تجلیل از فعالان و پیشکسوتان چاپ خراسان رضوی پنج شنبه شب 12 آبان ماه در هتل پردیسان با حضور علی اکبر ابراهیمی مدیر کل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مغانی، رییس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی، محمود بنا نژاد رئیس اتاق اصناف مشهد و عضوهیات رئیسه اتاق اصناف ایران و محمد حسین زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.
 
علی مغانی در ابتدای این مراسم به پیشرفت‌های چشمگیر صنعت چاپ خراسان رضوی اشاره و اظهار کرد: زمانی که سکان این اتحادیه به ما واگذار شد، تنها پنج واحد صنعتی، پروانه فعالیت داشتند که خوشبختانه با پیگیری‌ها، در یک‎سال به ۸۵ واحد رسید.
 
رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی افزود: تمام هدف ما این بود که به صنعت چاپ توجه و واحد‌های دارای پروانه در زیرزمین‌ها فعالیت نکنند و با تلاش دلسوزان این عرصه، در دولت دهم، طرح تشکیل شهرک چاپ در شهرک صنعتی تصویب شد.
 
وی خاطر نشان کرد: در آن زمان تنها ۱۴ چاپخانه فعال در مشهد فعالیت داشتند، اما با رایزنی‌های صورت گرفته، اراضی ۱۶۰ هکتاری در شهرک صنعتی توس به این صنعت اختصاص پیدا کرد.
 
فعالیت 128 واحد در شهرک صنعتی توس
مغانی با بیان اینکه هم اکنون ۱۲۸ واحد چاپ و نشر استان در شهرک صنعتی توس در زمینی به گستره ۲۶ هکتار مستقر هستند، گفت: بالغ بر 80 درصد مشغول به کار هستند و امیدوارم با حمایت مسئولین به طور کامل به بهره برداری برسد.
 
وی افزود: هم اینک ۱۰ متقاضی دیگر برای راه اندازی واحد تولیدی در شهرک تخصصی چاپ استان وجود دارد که نیازمند ۱۰۰ هکتار زمین هستند اما زمینی در شهرک توس نیست که به آن‌ها اختصاص یابد.
 
وی به جایگاه بالای این استان در صنعت چاپ کشور اشاره و بیان کرد: فناوری چاپ به شدت تغییر کرده اما دستگاه ها و ماشین آلات این بخش در کشور بروزرسانی نشده است و همه واقف هستید که اگر بروزرسانی نشود نمی تواند خدمات مطلوبی به صنایع ارائه شود.
 
رشد 150 درصدی صادرات صنعت چاپ
 رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی با اشاره به اینکه می‌توانیم صادرات صنعت چاپ را جایگزین صادرات نفت کنیم، ابراز کرد: رشد صادرات این صنعت در سال گذشته به ۱۵۰ درصد رسید که طبق برآوردها، اگر تسهیل‌گری‌ها با همین سرعت ادامه داشته باشد، تا سه سال آینده ظرفیت چاپ بیش از ۱۰ برابر رشد خواهد داشت.
 
وی به لزوم رسیدگی دولت به مشکلات صنعت چاپ اشاره و بیان کرد: متاسفانه در شرایط کنونی هزینه واردات یک ماشین چاپ چهار رنگ به قیمت بسیار بالایی رسیده و این زیرساخت‌های گران‌قیمت باعث شده تا برای فعالیت در این عرصه به سرمایه اولیه زیادی نیاز باشد.
 
سفارشات بازارهای خارجی در حوزه صنعت چاپ
ابراهیمی مدیر کل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  نیز در ادامه این همایش ابراز کرد: صنعت چاپ خراسان رضوی،سرشار از پویایی است و ظرفیت و نقش بسزایی در حوزه صادرات محصولات و خدمات چاپی دارد و علیرغم وجود مشکلات متعدد، هرسال شاهد رشد آمار صادرات این بخش هستیم.
 
وی خاطر نشان کرد: تسهیل‌گری به جای تصدی‌گری توسط دولت و تقویت ظرفیت‌های صادراتی با توجه به استقبال بالای کشورهای همسایه از محصولات صنعت چاپ اولویت‌های دولت سیزدهم در این صنعت است.
 
مدیر کل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز کرد: وزارت ارشاد اسلامی با راه‌اندازی شورای سیاست‌گذاری صنعت چاپ تلاش‌های ویژه‌ای برای توسعه صنعت چاپ داشته و تمام افرادی که تجارب و دانسته‌های خاصی در این باره داشتند به کار گرفته، تا فارغ از تصدی‌گری، رویکرد تسهیل‎گری در دستور کار قرار بگیرد.
 
ابراهیمی صادرات صنعت چاپ را در سطح مطلوبی عنوان کرد و گفت: سفارشات ویژه‌ای برای بازار‌های خارجی دریافت می‌شود که بسیار خوشحال کننده است. در حوزه پلیمری هم علاوه بر دستیابی به خودکفایی، تولیدکنندگان به عرصه صادرات پا گذاشتند و مواداولیه به کشور‌های همسایه صادر می‌شود.
 
همگن بودن؛ ویژگی منحصر به فرد صنعت چاپ خراسان رضوی

 وی بیان کرد: بسیاری از اتحادیه ها در شهرستان در حالی واحدهای چاپ را زیر پوشش قرار داده اند که نه تنها تخصصی نبوده بلکه همگن نیز نیستند؛ از این رو بیشتر اتحادیه‌های شهرستانی چاپ به دلیل استانی نبودن، دچار آسیب شدند.
 
ابراهیمی با خاطر نشان کردن اینکه استان خراسان رضوی از معدود استان‌های کشور است که صنعت چاپ و بسته‌بندی در آن در قالب یک صنف استانی همگن شده است، افزود: به دنبال ایجاد الگویی هستیم که سایر استان‌ها هم بتوانند از این ویژگی مهم و مؤثربرخوردار باشند و خودکفایی به این ترتیب در کشور محقق شود.
 
مدیر کل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: تاکنون عمده مشکلات ما در حوزه واردات ماشین‌آلات چاپ مربوط به معافیت‌های گمرکی بوده و امیدواریم در سایه تعاملاتی که با اتاق اصناف ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت خواهد گرفت،این چالش هم به‌زودی حل‌وفصل شود.
 
صنعت چاپ، صنعت هویت هاست

 محمود رضا برازش مدیرکل سابق چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این همایش تاکید کرد: صنعت چاپ، صنعت هویت‌هاست و اگر این صنعت فعال نباشد، نه فقط کتاب و زنجیره خلق دانش بلکه حتی کارت‌های شناسایی و بسته‌بندی محصولات غذایی ناممکن است و این موضوع باعث می‌شود تا نتوان جهان بدون چاپ را تصور کرد.
 
برازش به ضرورت توجه ویژه به صنعت چاپ اشاره کرد و افزود: در تمام  زنجیره‌های متعدد از صنعتی و خدماتی گرفته تا حتی علمی حلقه چاپ وجود دارد و نمی‌توان به این موضوعات پرداخت بدون توجه به صنعت چاپ.
 
مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تشریح جایگاه مهم و موثر خراسان رضوی در صنعت چاپ کشور گفت: انسجامی که در شهرک‌های چاپ خراسان رضوی دیده می‌شود، در هیچ نقطه‌ای از کشور وجود ندارد.
 
برازش ابراز کرد: به کمک دانشگاه فردوسی، نخستین دوره‌های تربیت و تعالی آموزه‌های این صنعت در خراسان رضوی اجرا شد و فعالان این عرصه از اقصی نقاط استان به مشهد آمدند، در این دوره‌های آموزشی شرکت کردند و دانسته‌های خود را ارتقاء دادند.
 
مدیر کل سابق چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در شرایطی که صنعت چاپ در دنیا پیشرفت کرده است اما متاسفانه در چند سال گذشته هیچ دستگاه چاپ به روزی وارد کشور نشده و از این رو صاحبان صنایع داخلی دچار کاستی‌های فراوان هستند؛
 
وی گفت: صنعت چاپ در استان خراسان رضوی 30 هزار نفر کارگر دارد؛ بر همین اساس نیاز به حمایت‌های دولتی بیش از پیشضروری است تا نوسازی صنایع تسهیل و تسریع شود و خلأ به وجود آمده در سال‌های اخیر هم جبران گردد.
 
همه صنایع وابسته به صنعت چاپ هستند
حسین‌زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در ادامه همایش نیز با اشاره به اینکه تمام صنایع وابسته به صنعت چاپ هستند، اظهار کرد: صنعت چاپ، کامل کننده حوزه فرهنگ در زمینه کتاب و نشر است. هرچه که فعالان این عرصه تلاش کنند، زیبایی کار آن‌ها بسته به تلاش فعالان صنعت چاپ است. 
 
وی افزود: اگر صنعتی هوشمند باشد، سعی خواهد داشت که پیوند خود را با صنعت چاپ و بسته‌بندی تقویت کند و اگر تولیدکنندگان بخواهند برای محصول خود ارزش افزوده ایجاد کنند، یکی از موثرترین راه‌های آن سرمایه‌گذاری بر حوزه بسته‌بندی است.
 
رفع موانع واردات ماشین آلات دست دوم
محمود بنانژاد رئیس اتاق اصناف خراسان رضوی در ادامه این همایش با اشاره به اینکه صنعت چاپ پیشران توسعه در صنعت کشور است، خاطرنشان کرد: صنعت چاپ را می‌توان به عنوان پیشران سایر صنایع، محور اقتصاد مولد درنظر گرفت و نکته قابل توجه ایناست که تنها حدود ۱۵ درصد از این ظرفیت به چاپ‌های کاغذی، نشریات، روزنامه‌ها و کتاب اختصاص یافته و مابقی این ظرفیت دراختیار بخش بسته بندی صنعتی است.
 
وی افزود: قوانین سختگیرانه‌ای برای ممنوعیت کالا‌های دست دوم و کارکرده وجود دارد درحالی که همه می‌دانیم که بسیاری از ماشین آلات کارکرده در دنیا هستند که می توانند خدمت‌های شایسته‌ای به صنعت چاپ کشور داشته باشند بهتر است دولت موانع را بردارد تابتوان با واردات ماشین آلات دست دوم صنعت چاپ را بهسازی کرد.
 
در پایان مراسم از بهاره زوار، محمد لطفی، علی پرور، احمد فغفوری، مجید مشرقی، روح الله زبرجدیان، وحید واحدی، ایمان امیر،محمدرضا صافدل، غلامرضا صحراگرد و سید محمدحسن میرفندرسکی به‌عنوان کارآفرینان و پیشگامان برگزیده صنعت چاپ خراسان رضوی در سال ۱۴۰۱ تجلیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها