سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
پژوهش مردم‌شناختی سوزن‌دوزی و نقوش آن بر پایه مطالعه میدانی و کتابخانه‌‏ای

زلیخا قرنجیک با بیان‌اینکه بررسی مردم‌شناختی سوزن‌دوزی و نقوش آن در بین زنان ترکمن گنبد کاووس انجام گرفته، گفت: این پژوهش با هدف ثبت و حفاظت از میراث فرهنگی اقوام، حاصل مطالعه میدانی و کتابخانه‌‏ای محقق در بین زنان ایل یموت گنبد کاووس صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، طرح پژوهشی بررسی مردم‌شناختی سوزن‌دوزی و نقوش آن در بین زنان ترکمن گنبد کاووس نمونه موردی ایل یموت، از سوی پژوهشکده مردم‌شناسی به انجام رسید.

زلیخا قرنجیک، کارشناس پژوهشکده مردم‌شناسی و مجری طرح با اعلام این خبر گفت: با توجه به اینکه سوزن‌دوزی جزء گزینه‌های پیشنهادی برای ثبت جهانی است، این موضوع در دستور کار پژوهشکده مردم شناسی قرار گرفت.

او یکی از کهن‌ترین میراث ایرانیان را هنرهای مرسوم در میان اقوام محلی دانست که برخی  از آن‌ها با گذشت قرن‌ها هنوز پا برجامانده است و افزود: هنرهای یك قوم در واقع همان هنرهای سنتی و صنایع دستی است که در فعالیت‌های روزانه و در برخی مراسم دینی و آیینی کاربردی چندگانه و عملکرد گوناگون دارد.

کارشناس پژوهشکده مردم‌شناسی افزود: درفرهنگ سنتی ترکمن رنگ، جنس، طرز دوخت، نقش و نمادهای پوشاک، با ارزش‏ها و معیارهای معنوی و بصری مانند سوگ و شادی، باورهای مذهبی درآمیخته و پیوند نزدیکی با طبیعت و محیط اطراف و باورهای ذهنی هنرمند دارد، نقوش ترکمن ساده و هندسی و شامل نمادهایی از جانوران، عناصر طبیعت و محیط پیرامون، ابزار کار و زندگی، عقاید و باورها و... است.

قرنجیک با بیان‌اینکه این پژوهش با هدف ثبت و حفاظت از میراث فرهنگی اقوام، حاصل مطالعه میدانی و کتابخانه‌‏ای محقق در بین زنان ایل یموت گنبد کاووس صورت گرفته تصریح‌کرد: سوزن دوزی زنان ایل یموت شامل انواع دوخت و نقوشی است که در پوشاک و لوازم تزیینی آن‏ها کاربرد دارد و درحال حاضر تحت تاثیر پیشرفت تکنولوژی و ارتقا سطح سواد و شهرنشینی با تغییراتی همراه بوده است.

 او در پایان افزود: در این پژوهش، نگارنده به بررسی انواع رنگ، نخ، پارچه، دوخت و نقوش سنتی، آداب و اعتقادات زنان ترکمن یموت درگذشته به همراه تغییرات آن درگذر زمان پرداخته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها