پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
گنجینه‌ غنی صنعت چاپ در دل خیابان ری

در دیدار رئیس و نایب‌رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ از هنرستان امام صادق (ع) مقرر شد مسابقه آثار چاپی برتر و بسته‌بندی خلاق ویژه دانش آموزان رشته چاپ سراسر کشور برگزار و تفاهم‌نامه همکاری آموزشی میان این دو مجموعه به امضا برسد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، از میدان شوش که به خیابان ری وارد می‌شوی، یعنی به یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های شهر تهران قدم گذاشته‌ای؛ دیوارها و ساختمان‌های آن از روزهای تلخ و شیرین حکایت دارد. در دل این خیابان قبل از بوستان کوثر، هنرستان ماندگار امام صادق(ع) قرار دارد؛ جایی در دل خیابان ری که سالانه دانش‌آموزان زیادی در رشته‌های فنی و حرفه‌ای آن فارغ‌التحصیل می‌شوند.
 
قبل از اینکه کلنگ ساخت این مرکز در سال 1320 زده شود، زمین آن انبار گندم وزارت کشور بود؛ اما سال 1326 پس از به پایان رسیدن ساخت و ساز، با عنوان »كانون كار و آموزش محلی» برای جمع‌آوری متكديان و ولگردان تهران کار خود را آغاز می‌کند.
 
تا سال 1330 دانش‌آموزان سال‌های اول تا پنجم ابتدایی در این مدرسه آموزش می‌دیدند اما از آن سال به بعد با عنوان دبيرستان حرفه‌ای كانون كار و دانش در رشته‌های نجاری و فلز به کار خود ادامه داد. مديريت اين مركز زیر نظر كشور اتريش اداره می‌شد و فارغ‌التحصيلان برتر هر رشته در كشور اتريش بورسيه می‌شدند و ادامه تحصيل مي‌دادند و اغلب بعد از اتمام تحصيلات به‌عنوان معلم در اين مركز مشغول به كار می‌شدند.
 
پس از پيروزی انقلاب اسلامی، اين هنرستان با نام مجتمع آموزشی امام صادق(ع) فعالیت‌های خود را ادامه داد. سال 86 اين مركز به هنرستان نمونه دولتی ارتقاء و در سال 87 به‌عنوان هنرستان ماندگار شناخته شد و دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف فنی و هنری در آن تدریس می‌شود.
 
در یک دوره زمانی که وزارت آموزش و پرورش سهامدار شرکت چاپ افست بود، کمک‌های خوبی به این رشته می‌شد اما اکنون مدتی است با جداسازی سهام، این کمک‌ها متوقف شده است.

این روزها اين هنرستان در سه پايه دهم، یازدهم و دوازدهم برای رشته چاپ هنرجو مي‌پذيرد و اکنون در هر مقطع بین 15 تا 17 هنرجو مشغول تحصیل هستند.
 
در سراسر کشور در هفت شهر شیراز، اصفهان، مشهد، سنندج، قزوین، تهران و قم، رشته چاپ در هنرستان‌ها تدریس می‌شود که می‌توان گفت هنرستان امام صادق(ع) یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین مراکز آموزشی این رشته است.
 
روز گذشته بخش چاپ هنرستان امام صادق(ع) میزبان بابک عابدین و هومن محمدی، رئیس و نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ بودند، در این دیدار عباس ابوالفتحیان و سعید کلاری از فعالان حوزه چاپ و جمعی از خبرنگاران آن‌ها را همراهی می‌کردند. این دیدار که از ساعت 10 صبح آغاز شد با بازدید از بخش‌ها و کلاس‌های مقاطع مختلف تحصیلی رشته چاپ تا ساعت 12 و 30 دقیقه ادامه داشت.

          
 
دنیای بی‌انتهای صنعت چاپ
بابک عابدین در بازدید از کلاس چاپ در مقطع دهم، در گفت‌وگو با دانش‌آموزان به اهمیت صنعت چاپ در ایران و دنیا اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های صنعت چاپ در این است که ظرفیت زیادی دارد و افرادی که سال‌ها است در این صنف فعالیت می‌کنند با برنامه‌ریزی توانسته‌اند به جایگاه خوبی در این صنعت دست پیدا کنند.
 
وی با بیان اینکه درس خواندن در رشته چاپ نباید فقط به این معنی باشد که برویم و درسی بخوانیم؛ بلکه باید با هدف و آینده‌نگری همراه باشد، ادامه داد: صنعت چاپ یک صنعت اشتغال‌زا و کارآفرین به شمار می‌آید و شما باید در کنار تحصیل، استعداد خود را برای کشف زوایای مختلف این صنعت اختصاص دهید و با تمرکز به آن سمت بروید.
 
عابدین به استفاده از هوش مصنوعی در صنعت چاپ و اهمیت آن در دنیای امروز، توضیح داد: امروز هوش مصنوعی به کمک صنعت چاپ آمده تا واقعیت مجازی را به تصویر بکشد و انگیزه تولیدکنندگان را برای فروش بهتر و مناسب‌تر کالای خود در بازار بیشتر کند، زیرا به راحتی مزایای هر کالا را می‌تواند به نمایش بگذارد.
 
وی با بیان اینکه خیلی‌ها صنعت چاپ را هنوز در یک چاپگر و کاغذ می‌بینند، گفت: این تصور از بین رفته است و دورنمای بسیار بزرگی پیش روی آن است؛ به طوری که از نظر اشتغال آفرینی و ایجاد فرصت برای سایر صنایع، به‌عنوان صنعت سوم دنیا شناخته می‌شود، به همین دلیل معتقدم که تحصیل شما در این رشته، آینده درخشانی خواهد داشت.
 
عابدین در ادامه به مراحل مختلف کار چاپ اشاره کرد و افزود: هر قسمت از کار چاپ، شامل طراحی و گرافیک تا مرحله پس از چاپ و صحافی و بازاریابی و فروش دنیایی جداگانه دارد که هرکدام از آن‌ها در زنجیره صنعت چاپ نقش مهمی ایفا می‌کنند و یک چاپخانه‌دار باید به همه این مراحل اشراف داشته باشد.
 
دست‌های خالی و تلاش مضاعف
هومن محمدی، نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ نیز در این بازدید درباره چگونگی ورود خود به صنعت چاپ، گفت: 21 سال پیش در یک چاپخانه به‌عنوان کارمند، کارم را شروع کردم و کم‌کم به این حوزه علاقه‌مند شدم، آن روزها آرزو داشتم، یک دستگاه GTO دو رنگ داشته باشم و سفارش بگیرم، پس سعی‌ام را کردم که به هر نحوی شده این کار را انجام بدهم.
 
وی ادامه داد: سال 1384 توانستم بادریافت 200 میلیون تومان وام از کشور آلمان دو دستگاه خریداری کنم و با وجود همه مشکلاتی که در مسیر با آن روبه‌رو شدم اما هیچ وقت ناامید نشدم و با کار شبانه‌روزی سعی کردم به هدفم برسم.
 
محمدی با بیان اینکه با وجود مشکلات تحریم و اقتصادی اما تلاش کردم با دست‌های خالی و تلاش مضاعف جلو بروم و الان با 160 نیروی متخصص در صنعت چاپ مشغول کارم و 25 درصد تولیدات‌مان به کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپا صادر می‌شود.
 
وی در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد: شما امروز دانش‌آموز هستید؛ هم می‌توانید با برنامه‌ریزی و ترسیم چشم‌انداز برای خودتان، آینده حرفه‌ای و شغلی خوبی را برای خودتان متصور شوید و به آن دست پیدا کنید.
 
در ادامه این بازدید دانش‌آموزان، سوالاتی درباره بهترین دستگاه‌های چاپ، کشورهای سازنده برتر ماشین‌آلات چاپ همچنین آینده کاری در این حرفه پرسیدند.
 
        
 
برگزاری مسابقات چاپی برای دانش‌آموزان
مسئولان اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ در ادامه از کارگاه‌ چاپ افست، کارگاه چاپ بالشتکی و توری، چاپ اسکرین و تامپو، کارگاه چاپ برجسته و کارگاه صحافی و فلکسوگرافی بازدید کردند. در این بخش علی عظیمیان، سرپرست بخش چاپ هنرستان در سخنانی با اشاره به مشکلاتی درباره تامین کاغذ و مرکب مورد نیاز برای آموزش دانش‌آموزان، اشاره کرد و مسئولان اتحادیه قول مساعد دادند، در زمینه تامین مرکب و کاغذ مصرفی آموزش، مشارکت کنند.
 
همچنین قرار شد دانش‌آموزان در میانه یا پایان سال تحصیلی برای بازدید یا کارآموزی در واحدهای چاپی به اتحادیه معرفی تا از نزدیک با محیط کار و دستگاه‌های چاپ آشنا شوند.
 
در ادامه این دیدار عابدین با محمدحداد زرین، سرپرست هنرستان و حمیدرضا بهشتی معاون پیشین و مشاور این هنرستان  بازدید کرد و در سخنانی از اعلام آمادگی اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ برای انجام پروژه‌های مشترک کاری خبر داد، وی گفت: این آمادگی در اتحادیه وجود دارد که دو مسابقه در حوزه بسته‌بندی خلاق و آثار چاپی برتر ویژه دانش‌آموزان با حمایت این اتحادیه برگزار کند.
 
وی ادامه داد: حتی می‌توان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد داد که بخش دانش‌آموزی از سال آینده در جشنواره صنعت چاپ گنجانده شود، این کار با هدف تشویق و ترغیب دانش‌آموزان به ادامه فعالیت در رشته چاپ حتی در مقطع دانشگاهی باید انجام شود، همچنین انگیزه بیشتری برای دانش‌آموزان ایجاد کند.
 
وی همچنین درباره امکان اجرای طرح سرباز اقتصادی، عنوان کرد: می‌توان زمینه‌ای فراهم کرد که با همکاری وزارت آموزش و پرورش و سازمان نظام وظیفه عمومی، دانش‌آموزان بعد از مقطع دیپلم، دوران سربازی خود را در چاپخانه‌های دولتی یا خصوصی سپری کنند تا امکان جذب آن‌ها در بازار کار به راحتی فراهم شود.
 
عابدین با بیان اینکه این تعامل ابتدا باید از سوی وزارت آموزش و پرورش انجام شود، افزود: در اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ طرح و ایده پیشنهادی را ارائه می‌دهیم زیرا معتقدیم که دانش‌آموزان در هنرستان‌ها نکته‌های کاربردی زیادی آموزش می‌بینند و باید جدی گرفته شوند و جذب بازار کار شوند و آینده‌ای روشن برایشان رقم بخورد.
 
این بازدید که دو ساعت به طول انجامید و پیشنهادات مطرح شده در خلال آن، با استقبال خوبی از سوی دانش‌آموزان و مسئولان هنرستان امام صادق (ع) روبه‌رو و قرار شد که در آینده نزدیک کارها و برنامه‌های پیشنهادی در قالب یک تفاهم‌نامه همکاری  بین طرفین به امضا برسد، تفاهمنامه‌ای برای بهره‌برداری خوب و قابل استفاده از گنجینه‌ای غنی در دل خیابان ری...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها