سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۲
پیوندهای تاریخی و فرهنگی ایران و یمن در متون کهن/ انتشار کتابی جامع درباره تاریخ دو کشور

حمود عبدالله الاهنوصی، استاد تاریخ اسلامی دانشگاه جامعه صنعا گفت: اطلاعات و نوشته‌هایی درباره‌ی پیوندهای تاریخی و فرهنگی ایران و یمن در بسیاری از نسخه‌ها و کتاب‌های کهن یمن آمده است و ما در نظر داریم این اطلاعات را در یک کتاب ویژه گردآوری و چاپ کنیم تا یک کتاب جامع در این‌باره داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا حمود عبدالله الاهنومیی، استاد تاریخ اسلامی دانشگاه جامعه صنعا که در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور داشت با اشاره به روابط دیرینه تاریخی، فرهنگی و اعتقادی دو کشور ایران و یمن گفت: اطلاعات و نوشته‌هایی درباره‌ی پیوندهای تاریخی و فرهنگی یمن و ایران در بسیاری از نسخه‌ها و کتاب‌های کهن یمن آمده است و ما در نظر داریم این اطلاعات را در یک کتاب ویژه گردآوری و چاپ کنیم تا یک کتاب جامع در این‌باره داشته باشیم.

وی ادامه داد: «أخبار أئمة الزیدیة فی طبرستان و دیلمان و جیلان» به کوشش ویلفرد مادلونگ (اسلام‌شناس آلمانی)، «الافاده فی تاریخ الائمه الساده» نوشته‌ی یحیی بن حسین الهارونی، «الحدائق الوردیه» نوشته‌ی حمید بن احمد بن محمد محلی (۶۵۲ ق) و «التاریخ الاسلامی» نوشته‌ی احمد الهادی (معاصر) از جمله کتاب‌هایی است که در ارتباط با پیوندهای تاریخی و فرهنگی ایران و یمن از گذشته تا کنون منتشر شده و می‌توان از آن‌ها یاد کرد.

حمود عبدالله الاهنومیی درباره‌ چرایی عمق روابط ایران و یمن افزود: هر دو کشور از زمان‌های دور و حتی پیش از اسلام روابط تجاری، تاریخی و فرهنگی عمیقی داشته‌اند. در زمانی که سیف بن ذی‌یزن شاهزاده‌ی یمنی تاج‌وتخت خود را در جنگ روم با همکاری حبشه از دست داده بود، یمن از پادشاه ایران برای رهایی از استعمار روم یاری خواست و به یاری ایران تاج‌وتخت به شاهزاده‌ی یمنی بازگشت. همچنین شماری از مردم ایران در یمن زندگی می‌کردند و حضور این ایرانیان در یمن به بسط روابط فرهنگی و تاریخی دو کشور انجامیده است.

وی دلیل دیگر این روابط را اعتقاد مردم هر دو کشور به ولایت امام علی (ع) و اهل بیت دانست و گفت: همچنین در شمال ایران (طبرستان و گرگان و دیلمان) و متقابلاً در یمن بزرگان دینی‌ای بودند که از سوی مردم یمن و ایران مقبول و مورد احترام بودند. در نتیجه‌ی این پیوندها مناسبات مشترکی میان ایران و یمن چه در روزگاران کهن چه در دورهای پس از آن و دوره‌ی معاصر وجود داشته و دارد.

این استاد تاریخ دانشگاه یمن با اشاره به اینکه در دوره‌ی معاصر حکومت‌های تا پیش از انقلاب ۲۰۱۴ میلادی یمن، از تدریس زبان فارسی در دانشگاه‌های این کشور ممانعت می‌کردند گفت: بعد از انقلاب ۲۰۱۴ در دانشگاه یمن بخشی برای تدریس زبان فارسی به دانشجویان دختر و پسر یمنی افتتاح شد که این بخش هرساله با استقبال بیشتری برای آموزش زبان فارسی روبه‌رو است.

استاد تاریخ اسلامی دانشگاه جامعه صنعا در پایان سخنانش با بیان اینکه با توجه به مناسبات گسترده‌ی فرهنگی و تاریخی میان دو کشور ایران و یمن شمار کتاب‌های حوزه‌ی تالیف و ترجمه به ۵ درصد مورد نیاز هم نمی‌رسد ابراز امیدواری کرد که در آینده و با توجه به دستاوردهای این نمایشگاه که یمن میهمان ویژه آن است، این خلا ۹۵ درصدی به زودی مرتفع شود.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت) ۱۴۰۳ (در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها