یکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
صدور الکترونیکی پروانه نشر موجب افزایش رضایت ناشران شده است

محمدحسین ظریفیان با اشاره به اقدامات جدید اداره کل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ در حوزه نشر، گفت: از اواخر شهریور‌ماه فرآیند صدور پروانه نشر به پنجره واحد خدمات الکترونیک دولت متصل شده که افزایش رضایتمندی ناشران را در پی داشته است.

محمدحسین ظریفیان، مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به آغاز طراحی و اجرای سامانه جامع ناشران در سه ماه اخیر، گفت: سامانه قبلی که امکانات کمی داشت، اواخر سال گذشته دچار اختلال شد و فرآیند صدور و تمدید پروانه نشر در ‌6ماه نخست سال ۱۴۰۱ با اختلال روبه‌رو بود.

وی ادامه داد: به‌رغم محدودیت‌ها خوشبختانه در 6ماهه نخست سال جاری، توانستیم تعدادی از پروانه‌های نشر را با سامانه قبلی صادر یا تمدید کنیم؛ در عین حال به سامانه قبلی که مختل شده بود اکتفا نکردیم و سامانه جامع امور ناشران را نیز در همین بازه زمانی با همه فرآیندها طراحی کرده و در حال اجرا داریم.
 
ظریفیان با بیان اینکه تلاش کردیم فرآیند صدور پروانه نشر در سامانه جامع امور ناشران تا ۳۱ شهریور ماه انجام شود، گفت: مکلف بودیم طبق بخشنامه وزارت اقتصاد و دارایی، این سامانه را در مرحله صدور تا پایان شهریور‌ماه به پنجره واحد متصل کنیم؛ بنابراین تلاش زیادی در اداره کل توسعه کتاب و کتابخوانی با همکاری سازنده مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد و پیش از پایان شهریور‌ماه این مهم به نتیجه رسید.
 
به‌گفته مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از ابتدای مهرماه صدور پروانه نشر به شکل الکترونیک انجام می‌شود و دسترسی به همه ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها داده شده است.
 
رئیس هیات صدور پروانه نشر کشور در بخش دیگر صحبت‌های خود با بیان اینکه با فعال شدن این فرایند، دیگر مدارک به شکل دستی ارسال نمی‌شود، ادامه داد: فایل مدارک ازسوی متقاضی سامانه بارگذاری و مراحل بعدی تا صدور پروانه نیز در همین سامانه انجام می‌شود.
 
ظریفیان در پایان با اشاره به اینکه سایر فرآیندهای سامانه جامع ناشران به‌زودی اجرایی می‌شود، یادآور شد: تمدید پروانه نشر، تغییر نام مدیرمسئول انتشارات، تخلفات ناشران و ... ازجمله فرآیندهایی است که در هفته‌های آتی در سامانه جامع امور ناشران اجرایی خواهند شد.
 
وی با بیان اینکه طی سه هفته اخیر بیش از 780 پروانه نشر تمدید شده است، گفت: انجام این فرآیند، سرعت خوبی گرفته و موجب رضایت خاطر ناشران شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها