شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۲
اختصاص اعتبار برای تکمیل کتابخانه مرکزی زنجان

استاندار زنجان اختصاص اعتبار برای تکمیل کتابخانه مرکزی زنجان از محل ردیف بودجه دور دوم سفر ریاست جمهوری به استان را از اقدامات آتی در این حوزه اعلام کرد و گفت: در این حوزه پیگیری‌ها جدی‌تر از قبل انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در زنجان، محسن افشارچی شنبه(29 مرداد‌ماه) در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان که در استانداری زنجان برگزار شد، اظهار کرد: اولویت استانی ساخت کتابخانه مرکزی است به همین خاطر این بار کتابخانه مرکزی را جزو مصوبات سفر دوم قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به پروژه‌های مشکل‌دار استان به لحاظ اعتباری گفت: درست است که در بحث ماده 23 برای تأمین اعتبار این پروژه‌ها دچار مشکل هستیم، اما با این حال در اولویت قرار دارند.

استاندار زنجان با بیان اینکه انرژی متولیان نهاد کتابخانه‌ها، نباید صرف امور فیزیکی ساختمان کتابخانه‌ها شود، افزود: ارائه برنامه‌های موثر در افزایش سرانه مطالعه به‌ویژه در میان دانش‌آموزان و دانشجویان، باید در اولویت کاری متولیان کتابخانه‌ها قرار گیرد.

وی سر و سامان دادن به کتابخانه‌ها را یکی از کارهای فرهنگی شهرداری‌ها عنوان کرد و گفت: منکر زحمات شهرداری  در کمک به کتابخانه‌های عمومی نیستیم و باید از این زحمات تقدیر کنیم.

افشارچی با تاکید بر اینکه دنبال بودجه دویدن وظیفه نهاد کتابخانه‌های عمومی نیست، بیان کرد: اصلی‌ترین وظیفه این نهاد، گسترش کار فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی است.

استاندار زنجان همچنین بر افزایش فرصت‌های برخورداری مناطق کم‌برخوردار و نیز روستایی از امکانات کتاب و کتابخوانی هم گفت: هیچ مشکل اعتباری در حوزه روستایی، برای انجام کار فرهنگی ازجمله بحث کتابخوانی نداریم.

وی اختصاص اعتبار برای تکمیل کتابخانه مرکزی زنجان از محل ردیف بودجه دور دوم  سفر ریاست جمهوری به استان را از اقدامات آتی در این حوزه اعلام کرد و اظهار کرد: در این حوزه پیگیری‌ها جدی‌تر از قبل انجام می‌شود.

افشارچی با تأکید بر اینکه موضوع اولویت‌دارتر از ساخت ساختمان افزایش سرانه مطالعه در استان است، بیان کرد: امروز مساله این است که یک رقیب برای کتابخانه‌ها پیدا شده که سرانه مطالعه مردم را می‎خورد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هم در این جلسه گفت: سال قبل 49 هزار و 126 نفر عضو کتباخانه‌ای عمومی بودند که امسال باید به 80 هزار نفر برسد، البته براساس افق جمعیتی این آمار باید به 200 هزار نفر برسد.

محمدرضاخانی با اشاره به اینکه تعداد منابعی که در کتابخانه‌ها وجود دارد یک‌میلیون و 470 هزار نسخه است، اضافه کرد: امروز زیربنای کتابخانه‌های استان 37 هزار متر مربع است که باید به 40 هزار و 104 متر برسد.

وی با اشاره به اینکه تعداد کتابخانه‌ها 98 باب است که امسال به 106 باب خواهد رسید، افزود: برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی و ترویجی نیز در سال گذشته 11 هزار و 451 مورد بود که امسال به 12 هزار و 30 برنامه خواهد رسید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با بیان اینکه جذب کتاب‌های اهدایی از طریق جشنواره اهدای کتاب باید به 50 هزار جلد برسد، گفت: امسال باید 8 باب کتابخانه هم  افتتاح شود.

خانی وی با اشاره به اینکه امسال 22 باب کتابخانه عمومی باید تجهیز شود، اضافه کرد: ازجمله موضوعاتی که در اداره کل پیگیر آن هستیم، ساخت کتابخانه مرکزی، کتابخانه شهید مدرس خرمدره و کتابخانه عمومی زیتون آببر است.

وی با اشاره به تخریب بخشی از کتابخانه «روزبه» با توجه به اینکه قابل استفاده نیست، افزود: متاسفانه مبلغی که برای بازسازی آن در نظر گرفته شده بود، هنوز اختصاص نیافته و مجبور به تحویل آن هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها