پنجشنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹
فعالان عرصه فرهنگ برای حل مسائل استان پیش‌قدم شوند/طرح نیمه‌تمام تالار مرکزی خرم‌آباد 15 ساله شد!

منصور احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در دیدار با فعالان فرهنگ و هنر لرستان گفت: با وجود هنرمندان و سرمایه‌های هنری و فرهنگی، بعد از 15 سال کلنگ‌زنی مجتمع فرهنگی هنری (تالا مرکزی) و تامین زیرساخت، متاسفانه این طرح تکمیل نشده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، جمعی از فعالان  قرآن و عترت، فرهنگ و هنر استان  لرستان پنج‌شنبه‌((30 تیرماه) با فرهاد زیویار، استاندار لرستان دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار بهرام ستاری، معاون سیاسی امنیتی استاندار، سعید یادگاری، مدیرکل بازرسی استانداری، منصور احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، رضا نیازی، معاون فرهنگی، مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اعظم روانشاد، رئیس اداره فرهنگی این اداره کل، رضا بیرانوند، رئیس شورای شهر خرم‌آباد نیز حضور داشتند.

زیویار با بیان ابراز خرسندی از حضور در جمع فعالان فرهنگ و هنر لرستان افزود: هنر، نشان دادن احساس و نمایاندن آن به‌صورت زیبا است و در درون انسان‌ها نهفته است. هنر زیبایی‌های انسانی است.

                    

استاندار لرستان با بیان اینکه هنرمند قبل از اینکه هنرمند باشد انسان است، افزود: هنرمند در هر جایگاهی باشد مسئول است و باید جوابگو باشد و هنرِ مسئولیت‌مندانه انسان را از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌رساند.

وی با اشاره به اینکه تعاریف متعددی از «فرهنگ» ارائه شده است، افزود: مجموعه‌ پیچیده‌ای از باورها، اخلاقیات، آداب، هنر و دانش را نیز فرهنگ می‌نامند که تغییر آن‌ها خیلی آسان نیست که بخشی از این فرهنگ‌ها ممکن است فرهنگ‌های خوبی نیز باشند. در لرستان اصحاب فرهنگ و هنر در اشعار، کتاب‌ها و کارهای هنری خود باید نسبت به مقوله تلاش و زحمت بیشتر بپردازند. تغییر ساختارها و فرهنگ از خانواده‌ها شروع می‌شود.

زیویار با بیان اینکه فرهنگ، عام است افزود: فرهنگ بخش‌های مختلفی را در بر می‌گیرد و شاید جزء عالی‌ترین آرزوهای معنوی و مادی هر ملتی در فرهنگ و هنر آن ملت تجلی پیدا کند. فرهنگ پشتوانه معنوی و زمینه فکری تمدن‌ها به حساب می‌‌آید، چیزی که باقی می‌ماند نرم‌افزار فرهنگ است و سخت‌افزار آن مدنیت و تمدن است که می‌تواند الگو ارائه دهد و الگوسازی داشته باشد.

نماینده عالی دولت در استان گفت: تمدن نوین، اندیشه سیاسی، مکاتب فلسفی، دانش، ارزش‌های اخلاقی همه زیر مجموعه‌هایی از فرهنگ هستند، آثار علمی ادبی، صنایع، محصولات، کلیت زبان، فضاهای شهری، معماری و ابزارهایی که در اختیار داریم جز تمدن هستند که رابطه تنگاتنگی با هم دارند که در هم تنیده شده‌اند و بر هم اثرگذار هستند.

وی نخستین شرط رفع مشکلات حوزه فرهنگ و هنر را ارتباط تنگاتنگ‌تر و بیشتر با اصحاب هنر و فرهنگ دانست و افزود: لرستان قبل از اینکه ده‌ها میلیارد متر مکعب آب داشته باشد، قبل از اینکه صنایع پاک و سالم داشته باشد، حِرَف درجه یک و تاریخ داشته باشد ـ لرها جز نخستین قوم‌هایی بودند که فلز را در اختیار خود درآوردند ـ دامپروری داشته باشد که معتقدم این‌ها بخشی از تمدن کشور به حساب می‌آیند، سرمایه انسانی بسیار بالایی دارد و اصحاب فرهنگ و هنر در رفع مشکلات باید پیش‌قدم شوند و کمک کنند و این نگاه از بالا به پایین نخواهد بود.

استاندار لرستان با تأکید بر اینکه ظرفیت‌ها و نقطه‌نظرات این مجموعه فاخر و ارزشمند و هدایت‌کننده حتی برای جامعه، شناسایی، جمع‌آوری و در کارگروه‌های تخصصی مورد بررسی قرار گیرند افزود: نشست‌ها و سلسله‌جلسات در قالب‌ هیأت‌های اندیشه‌ورز و مجموعه فرهنگی که آسیب‌شناسانه به مسائل استان نگاه داشته باشند ادامه‌دار خواهد بود و در حد امکان نسبت به رفع مسائل قدم برخواهیم داشت.

در ابتدای این جلسه احمدی، ضمن تشکر از پیشنهاد استاندار لرستان از برگزاری این نشست و دغدغه ایشان نسبت به فرهنگ استان گفت: همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند نبرد لرها قبل از اینکه شنیدنی باشد دیدنی است. در عرصه فرهنگ، هنر و فعالیت‌های قرآنی نیز هنرمندان استان در سطح کشور زبان‌زد و برتر هستند چراکه سوای هنر و اندیشه فاخری که دارند، تعصب دارند و مجاهدانه با دست تنگ و ضیق معیشت، پای فرهنگ و هنر می‌ایستند و شانه خالی نمی‌کنند.

                    

وی با انتقاد از تکمیل نشدن چند ساله تالار مرکزی خرم‌آباد گفت: با وجود هنرمندان و سرمایه‌های هنری و فرهنگی، بعد از 15 سال کلنگ‌زنی مجتمع فرهنگی هنری (تالا مرکزی) و تامین زیرساخت، متاسفانه این طرح تکمیل نشده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه عرصه فرهنگ و هنر والای استان لرستان همواره مسائل، مشکلات و دغدغه‌هایی دارد، افزود: این دغدغه‌ها با همکاری و تعامل و ارتباط نزدیک هنرمندان و اصحاب فرهنگ با مدیران ارشد اجرایی استان قابل حل و فصل است.

احمدی هدف از این جلسه را بیان این مسائل و برنامه‌ها و پیشنهادات اهالی فرهنگ و هنر لرستان برشمرد و افزود: امیدواریم در ادامه برنامه‌ریزی‌ها و راهبردهایی برای حل و فصل مسائل هنری و مشکلات فرهنگی استان گامی موثر برداشته شود.

                      

به گزارش ایبنا پیش از سخنان استاندار لرستان، نمایندگانی از اصحاب فرهنگ، هنرمندان و فعالان حوزه قرآن و عترت به بیان پیشنهادات و نظرات خود پرداختند که خلاصه‌ای از مباحث و پیشنهادات مطرح شده عبارتند از: 
1- ایجاد ساختمان ناشران و کمک به وضعیت ناشران و نویسندگان به خصوص وضعیت معیشتی آن‌ها
2- ایجاد سایتی برای ترویج و شناخت بیشتر چهره‌های ماندگار استان
3- حمایت از فرهیختگان برای عرصه اشتغال
4- برگزاری همایش‌های بین استانی با اندیشمندان دیگر استان‌ها
5- تشکیل کارگروه دائم فرهنگ و هنر در استانداری با هر سه ماه یک بار برگزاری جلسه
6- کمبود اعتبار برای طرح‌های فرهنگی
7- عدم توجه به ظرفیت‌های فرهنگی و هنری
8- خلا نگاه مدیران به فرهنگ
9- خلا پیوست فرهنگی در کنار سایر مباحث
8- احیا زیرساخت‌هی فرهنگی شامل سالن‌های سینما، تئاتر و ...
9- خلا مدیران فرهنگ‌مدار
10- رسیدگی به حوزه اشتغال، مسکن و تسهیلات بانکی به اصحاب فرهنگ و هنر
11- تشکیل شورای ویژه پیگیری موضوعات فرهنگی و هنری
12- فعال شدن جایگاه معاونت فرهنگی در استانداری لرستان
13- تشکیل هیأت اندیشه‌ورز در استانداری لرستان
14- برگزاری اردوهای علمی فرهنگی بین استان‌ها برای تبادل تجربیات
15- قطع مالیات متعلق به موسسات قرآنی، فرهنگی و هنری
17- لزوم ایجاد دانشگاه فرهنگ و هنر در استان
18- لزوم ایجاد فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ در استان
19- جلوگیری از موازی‌کاری دستگاه‌های اجرایی استان
20- پاسداری از شعر و زبان بومی لرستان با محوریت اداره کل فرهنگ و ارشاد لرستان با پیشنهاد برگزاری جشنواره‌های ملی و احیای متون کهن لرستان
21- تامین اعتبار برای تدوین دانشنامه فرهنگ و تمدن لرستان
22- تسهیل تأسیس مدارس قرآنی از سوی اندیشمندان و مربیان و مؤسسان مراکز قرآنی استان

گفتنی است در پایان این برنامه از 110 نفر از نمایندگان اصحاب فرهنگ، هنر و فعالان قرآن و عترت با هدایا و لوح تقدیر از طرف استاندار لرستان تجلیل به عمل آمد.

                    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها