سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷
استعداد داستان‌نویسی در استان قم بسیار زیاد است

رئیس حوزه هنری قم در جشن دو سالگی «کافه داستان» که به‌مناسبت عید غدیر خم برگزار شد، عنوان کرد: استعداد داستان‌نویسی در استان قم بسیار زیاد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، به مناسبت عید سعید غدیر خم و جشن دوسالگی «کافه داستان» حوزه هنری قم، برنامه‌ای با حضور محمدعلی روزبهانی، رئیس حوزه هنری قم، نقیب معاون واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، سمیه سلطان‌پور مسئول کافه داستان و جمعی از اساتید داستان‌نویسی، هنرجویان و علاقه‌مندان به ادبیات داستانی در سالن مهر ساختمان حوزه ‌هنری قم برگزار شد.

رئیس حوزه هنری قم در ابتدای این نشست با تشکر از عوامل «کافه داستان» و فعالیت‌هایی که انجام داده‌اند، گفت: مداومت، صمیمیت و تلاش این دوستان با دست خالی برای ما ارزشمند است و امیدوارم بیش از گذشته بتوانیم از مجموعه «کافه داستان» که اکنون در سطح استان و حتی کشور شناخته شده هستند، حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه کار نکردن در قم خیلی سخت‌تر از کار کردن است، افزود: استعداد و توانایی‌ در استان قم در حوزه داستان‌نویسی بسیار زیاد وجود دارد به نحوی که هر مدیری در حوزه فرهنگ مجبور می‌شود پاسخگوی این دوستان باشد و برای همکاری و حمایت از آن‌ها قدمی بردارد.

روزبهانی یادآور شد: با توجه به همین ظرفیت‌ها اخیرا یک ستاد راهبری داستان با حضور داستان‌نویسان سرشناس قم راه‌اندازی کردیم تا علاوه بر اینکه نشان دهیم پرچمدار داستان در قم این نام‌ها هستند از تجربه، مشاوره و هم‌فکری دوستان برای پیشبرد اهداف داستانی استان بهره‌مند شویم.

رییس حوزه هنری قم با اشاره به «یکشنبه‌های داستانی» افزود: بعد از اینکه دوستان «کافه داستان» این برنامه را اجرایی کردند، من به خانم سلطان‌پور گفتم حتما این برنامه را به‌عنوان یک گعده برای داستان‌نویسان قم با قدرت جلو ببرید، چراکه به بودن چنین برنامه‌ای برای جمع کردن داستان‌نویسان نیاز داشتیم و امیدوارم اینگونه برنامه‌ها در حوزه‌های شعر و تجسمی هم رقم بخورد.

وی در پایان گفت: مسئول واحد آفرینش‌های ادبی طبق سنت قدیمی همیشه از دوستان شاعر بود اما سعی کردیم بین این دو حوزه عدالت ایجاد شود و خدا را شاکریم که امروز کسی مسئول واحد آفرینش‌های ادبی که به زعم دوستان داستانی علی‌رغم اینکه شاعر هستند، یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای مدیریت بخش ‌‌واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری است.
 

رویا حسینی، عضو اصلی «کافه داستان» و به نمایندگی از تیم اجرایی «کافه داستان» در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا گفت: با توجه به نیازی که در حوزه ادبیات داستانی قم احساس می‌شد و ارزیابی‌هایی که انجام گرفت با همکاری سمیه سلطانپور، فاطمه جوادی، فهیمه شاکری‌مهر و مبینا فلاح در تیرماه سال 1399 «کافه داستان» حوزه هنری شکل گرفته است، به شرح فعالیت‌های داستانی دوساله‌ این تیم پرداخت.

وی به برخی از فعالیت‌های صورت گرفته طی دو سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: راه‌اندازی پیج داستان قم با پست‌های معرفی کتاب، خوانش‌های داستانی، پادکست‌های مشاغل صنعت نشر، اطلاع‌رسانی جشنواره‌های داستانی، برگزاری فراخوان‌های داستانی مانند روضه‌های داستانی، برگزاری عصرانه‌های داستان در تحلیل و نقد رمان‌های استانی، تولید برنامه‌های گفت‌و‌گو محور درباره‌ رمان‌های تالیفی مانند جهان نویسنده، برگزاری دوره‌های آموزشی عناصر داستان از جمله فعالیت‌های «کافه داستان» است.

حسینی اضافه کرد: برگزاری کارگاه حضوری «یکشنبه‌های داستانی» برای تحلیل و نقد داستان، برگزاری رویداد آخرهفته‌ داستانی برای ایجاد تجربه‌های نویسندگی از دیگر فعالیت‌های ما در سطح استان و کشور بوده است.

این داستان‌نویس با تشکر از حضور استادان داستان‌نویسی در این مدت که تیم «کافه داستان» را همراهی کرده بودند، بیان کرد: بر خود لازم می‌دانم از خانم‌ها و آقایان مرضیه نفری، عذرا موسوی، فاطمه جوادی، فاطمه نفری و علی کفاش، محمدعلی رکنی، احمد مدقق، غلام‌حسین صدیقی، یونس عزیزی و علی فرازمند که در اجرا و برگزاری برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی«کافه داستان» در طول دو سال گذشته به ما کمک کردند، کمال قدردانی را داشته باشم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها