شنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶
ضرورت توجه به توسعه‌ کتابخانه‌های دوستدار کودک در مناطق محروم

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: از معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران انتظار می‌رود به توسعه‌ کتابخانه‌های دوستدار کودک به ویژه در مناطق کمتر برخوردار توجه و از ظرفیت ادبیات کودک و نوجوان در گسترش فرهنگ کتابخوانی استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ به نقل از روابط عمومی شورای شهر تهران، زهرا شمس احسان، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر ادبیات و داستان‌نویسی می‌توان کودکان و نوجوانان را با مفاخر دینی، فرهنگی و انقلابی آشنا کرد و استعدادهای آن‌ها را پرورش داد. کودکان و نوجوانان سرمایه‌های واقعی هر کشوری به شمار می‌آیند. پرورش استعدادها، تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان و مراقبت از سلامت و امنیت آن‌ها ازجمله وظایف مهم خانواده‌ها و دولت‌هاست.
 
رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران عنوان کرد: خوشبختانه پیشینه دینی، فرهنگی و تاریخی و ادبیات غنی ایران از مهم‌ترین گنجینه‌های فرهنگ و تمدن بشری است و از چنان تنوع و غنای موضوعی، گفتمانی و زیبایی‌شناختی برخوردار است که توان جذب کودکان  نوجوانان نسلهای جدید را دارد.

وی افزود:  این لطف از بزرگترین موهبت‌هایی است که اهل ادب کشورمان ایران را برای تولید آثار خود بی‌نیاز از جستجوی داستان‌ها، افسانه‌ها و اسطوره‌های ملی و دینی سایر ملت‌ها می‌سازد.
 
شمس احسان گفت: آموزش از راه ادبیات هرگز با کودکان و زیست آن‌ها بیگانه نبوده است. نیاکان ما تنها از راه افسانه‌ها، سنت‌ها و انتقال ادبیات به ویژه نوع شفاهی آن آموزش دیده‌اند؛ اما در جهان نوین به سبب همه‌گیری ابزارهای ارتباط جمعی، غلبه‌ منطق عقل بر سایر ساحت‌های زندگی و دگردیسی در نظام آموزش و سبک زندگی، نقش ادبیات به ویژه ادبیات دینی و فرهنگی فاخر تا حد زیادی به حاشیه رانده شده است.

وی افزود: امروزه آموزش کودکان و نوجوانان به کتب درسی محدود شده که تنها بخش محدودی از آن، به ادبیات آراسته است. از رهگذر ظرفیت‌های بی نظیر ادبیات و داستان‌نویسی می‌توان کودکان و نوجوانان را با مفاخر دینی، فرهنگی و انقلابی آشنا کرد و استعدادهای آن‌ها را پرورش داد، مفاهیم اخلاقی و انسانی را نهادینه کرد و مهارتهای لازم برای زندگی را به آنها منتقل کرد.

شمس احسان با اشاره به گرامیداشت یاد و خاطره زنده‌یاد مهدی آذریزدی پیر قصه‌گوی عرصه ادبیات کودک و نوجوان و تقدیر از آثار ارزشمندی همچون قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب که بر جای گذاشته است، اظهار کرد: «روز ملی ادبیات کودک و نوجوان» را به تمامی فعالان این حوزه اعم از نویسندگان، قصه‌گویان، شاعران، ناشران و سایر عزیزانی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در توسعه‌ی ادبیات کودکان و نوجوانان فعالیت دارند، تبریک عرض می‌کنم.

وی افزود: به عنوان خدمتگزار در کمیته شهر دوستدار کودک شورای اسلامی شهر تهران امیدوارم مدیریت شهری جدید بتواند بسترهایی برای استفاده از تجارب و نظرات ارزشمند این عزیزان در توسعه فرهنگ کتابخوانی در نسل جدید و بهره‌گیری از ادبیات کودک و نوجوان برای ارتقاء فرهنگ شهرنشینی، تحکیم نهاد خانواده، ارتقاء سواد سلامت، ارتقاء تعلق فرهنگی و دینی برقرار و تعامل نزدیک و حسنه‌ای را با فعالان این حوزه برقرار کند.

 رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران اظهار کرد: از معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران انتظار می‌رود نسبت به توسعه‌ کتابخانه‌های دوستدار کودک به ویژه در مناطق کمتر برخوردار همت کند و از ظرفیت ادبیات کودک و نوجوان در گسترش فرهنگ کتابخوانی با ابتکار در این زمینه استفاده کند. 

 شمس احسان گفت: همچنین لازم است از استعدادهای درخشان ادبی در میان کودکان و نوجوانان حمایت شود و در تربیت نسل جدیدی از آن‌ها با همکاری سایر نهادها و دستگاه‌های فرهنگی فعال، نقش‌آفرینی کند. شهرداری تهران باید از ظرفیت سراهای محلات و سایر ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی در اختیار خود برای پیشبرد این راهبردها به نحو احسن استفاده کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها