شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲
فراخوان استارت‌آپ «روستا‌‌تیش» برای اهدا کتاب به مخاطبان روستایی

میناکامران، کارآفرین اجتماعی و بنیان‌گذار استارت‌آپ روستا‌‌تیش گفت: این استارت‌آپ به مدت یک‌ماه با هدف جمع‌آوری کتاب برای کتابخانه‌های روستایی فراخوان منتشر کرده است.

مینا کامران، بنیان‌گذار استارت‌آپ «روستا‌‌تیش» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: سال گذشته با انتشار فراخوان تعدادی کتاب برای کتابخانه‌های روستایی جمع‌آوری کردیم. امسال همزمان با هفته محیط زیست، فراخوان جمع‌آوری کتاب‌های اهدایی را از سه‌شنبه (17 خردادماه) منتشر شد. این فراخوان به مدت یک‌ماه ادامه دارد.

وی با بیان این‌که طرح جمع‌آوری کتاب برای کتابخانه‌های روستایی را پیش از اعلام فراخوان‌های رسمی نیز از طریق همکاری با شرمین نادری، شاعر، نویسنده و تصویرگر برای کمک به کتابخانه‌های روستایی در سیستان و بلوچستان پیگیری می‌‌کردیم، ادامه داد: سال پیش این استارت‌آپ با همکاری کتابفروشی لارستان این فعالیت را انجام داد و امسال برای ارسال کتاب به کتابخانه‌های روستایی از طریق دفتر استارت‌آپ اقدام کرده است.

کامران درباره ویژگی‌ کتاب‌های ارسالی عنوان کرد: این استارت آپ کتاب‌های عمومی، کودک و نوجوان، روانشناسی و همچنین کتاب‌های آموزشی عمومی را برای ارسال به کتابخانه‌های روستایی جمع‌آوری می‌کند. از مردم تقاضا داریم کتاب‌های لغتنامه، کنکور، درسی و دائره‌المعارف‌ها را ارسال نکنند. کتاب‌های ارسالی حدالمقدور نو و قابل استفاده باشد تا شان مخاطبان روستایی به‌ویژه کودکان و نوجوانان را حفظ شود.
 
وی درباره کتابخانه‌های روستایی که قرار است این کتاب‌ها برای آن‌ها ارسال شود، گفت: این کتاب‌ها برای پنج کتابخانه روستایی کمتر شناخته شده در کشور جمع آوری می‌شود؛ کتابخانه‌ شهرستان‌هایی مانند شهرستان قصرقند و نیک شهر در استان سیستان و بلوچستان. در واقع این استارت آپ تلاش می‌کند کتاب‌های بدون استفاده افراد را به دست افراد علاقه‌مند در روستاها برساند؛ روستاهایی که بچه‌هایش عاشق کتاب‌خوانی هستند و تنها تفریح‌شان شاید همین کار باشد.
 
کامران با اشاره به هفته محیط زیست گفت: استارت‌آپ «روستا‌‌تیش» پویشی برای جمع‌آوری خرده پارچه برای ساخت عروسک‌های بومی در روستاها ارائه کرده است. از طریق این فراخوان، خرده پارچه‌ها را برای عروسک‌سازان روستایی در کشور ارسال می‌کند و همچنین با فرستادن نخ و کاموا برای عشایر بختیاری که به بافت وسایل دستبافت اقدام می‌‌کنند؛ تلاش می‌کند، این مواد اولیه را برای آن‌ها در حد وسع خود فراهم کند. 
 
وی درباره ورود این استارت‌اپ برای جمع‌آوری کتاب برای کتابخانه‌های روستایی نیز گفت: با‌توجه به این‌که کتاب هم از طریق کاغذ تولید می‌شود و با محیط زیست در ارتباط است؛ تصمیم گرفتیم بحث جمع‌آوری کتاب برای کتابخانه‌های روستایی را نیز از طریق این استارت‌آپ پیگیری کنیم. 

بنیان‌گذار استارت آپ روستا‌تیش گفت: این استارت‌آپ در زمینه توانمند‌سازی اجتماعی و اقتصادی زنان و دختران روستایی کشور فعالیت می‌کند و در عین حال یک نوع مسئولیت اجتماعی نیز برای حمایت از محیط زیست برای خود قائل است. این استارت‌آپ تلاش می‌کند از مواد تولید شده در طبیعت استفاده کند و نگذارد این مواد مجدد تبدیل به زباله شود و از سوی دیگر مواد تولید شده ازجمله کتاب را در اختیار افرادی که به آن نیاز دارند، قرار می‌دهد تا به نوعی از محیط زیست حفاظت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها