سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶
مجموعه شعر «نیم‌رُخِ تابستان» منتشر شد

مجموعه شعر «نیم‌رُخِ تابستان» اثر جواد کلیدری، شاعر معاصر خراسانی منتشر شد.

جواد كليدری، شاعر در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره انتشار کتاب «نیم‌رخ تابستان» گفت: نام کتاب، برگرفته‌ از شعری است که برای زنان نوشته‌ام.  

در قحطی مناظر دلکش،
شالاپ، شلوپ
شالاپ، شلوپ
تا زانو در آب‌اند
زنانی با ساق‌های کشیده و لهجه‌ صورتی
فرش می‌شویند
شوخ و لَوند،
حرف می‌زنند
از کار و بار هستی.
 
وسواس زن‌ها به پاکیزگی
به گردگیری خانه
علاقه‌شان به آینه و خرید
و درک دوست‌داشتن و لذت
گرم و گیراست
چون حسی که از سُرخی شالگردن نصیب آدم‌ می‌شود
 
به‌راستی که نیمه مهربان سیب‌اند
نیم‌رُخ تابستان‌اند زنان.
 


این شاعر با بیان این‌که این کتاب در قالب سپید سروده شده است، افزود: سعی کردم در این اثر با نگاهی ویژه، تجربه زیست شاعرانه خود را روایت کنم. به‌نظرم شعرهای این مجموعه در قیاس با کتاب‌های قبلی‌ام، هم از ویرایش بهتری برخور است و هم یک‌دست‌تر هستند چراکه با وسواس بیشتری انتخاب شدند.

جواد کلیدری با اشاره به ویژگی‌های برجسته‌ نیم‌رخ تابستان بیان کرد: از ویژگی‌های این کتاب، گستردگی محتوایی اشعار است، چرا‌که شاعر، به همه وجوه زندگی واکنش نشان داده‌ و در برابر هیچ موضوعی از اتفاق‌های جهان، بی‌تفاوت نیست. سعی کرده‌ام از نوآوری‌های زبانی غافل نباشم و شعرها دارای عاطفه گسترده و هنجارشکنی‌های لطیف باشند.

کلیدری ادامه داد: زبان اشعار در این کتاب، صمیمی و روان است و از مغلق‌گویی‌های رایج، خبری نیست. شاعران باتجربه، زبان شعری مختص به‌خود را دارند و به نظرم، من هم با این مجموعه و تجربه‌های فکری و زبانی که وجود دارد، به یک ثبات رسیده و یا نزدیک‌تر شده‌ام و اکنون می‌توانم بگویم، زبان شعری من، این شعرهاست.

جواد كليدری، متولد 1355 در روستای کلیدر، از توابع نیشابور، دانش‌آموخته رشته‌ زبان و ادبیات فارسی‌  دبیر آموزش و پرورش است. پیش از این، کتاب‌ تک‌نگاری «کلیدر، این خاک مهربان»  و مجموعه شعرهای «یکی این همه گُل را از دستم بگیرد»، «کادوی غمگین»، «قطار ساعت هفت»،  «ماه بر کوهان» همچنین دو کتاب «کتاب آذر ۱»، «کتاب آذر ۲» که مجموعه‌هایی گردآوری شده از شعرهای سپید شاعران مشهد است را منتشر کرده است.  

«نیم‌رُخِ تابستان» در قطع رقعی و ۱۱۲ صفحه با قیمت ۳۵۰۰۰ تومان از سوی نشر نگاه منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها