پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
سعید تشکری؛ قصه‌گوی حرم و فرهنگ

به بهانه چهلمین روز درگذشت استاد سعید تشکری، نویسنده و پژوهشگر مطرح کشور، حسین سعیدی، مدیرعامل به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) در یادداشتی برای ایبنا به ابعاد شخصیتی و آثار وی پرداخته است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی؛ حسین سعیدی، مدیرعامل به‌نشر: «زنده یاد سعید تشکری از نویسندگان و هنرمندان به‌نام مشهدی بود که عمر خود را در راه خدمت به امام رضا علیه‌السلام، حرم و فرهنگ زیارت و تاریخ این قطعه از بهشت صرف کرد.

ویژگی بارز ایشان از نظر من، عشق زایدالوصف و ارادت قلبی ایشان  به امام رئوف حضرت رضا علیه‌السلام است. این عشق در وجود ایشان و کلامش به وضوح قابل دریافت بود. نوشتن درباره امام رضا عیله‌السلام، خاندان و یاران رضوی و تاریخچه حرم مطهر رضوی از علاقه‌مندی‌ها و دغدغه‌های ایشان بود که منجر به همکاری گسترده با انتشارات به‌نشر برای تولید آثار ماندگاری همچون موقف، «اوسنه گوهرشاد»، «آبی‌ها» و «غریب قریب» شد.

یکی از ویژگی‌های بارز زنده یاد تشکری، استعداد وی در شاگرد‌پروری حول محور امام‌ رضا علیه‌السلام بود که خروجی این استعداد با عنوان «عصرانه داستان‌نویسان رضوی» در به‌نشر به فعلیت رسید و بیش از صد جلسه منظم و هفتگی در فروشگاه به‌نشر برگزار شد؛ علاوه بر نقد آثار ادبی رضوی، معرفی کتاب‌های تازه و از همه مهمتر تربیت نویسندگان رضوی از برکات این جلسات بود؛ اکنون نویسندگانی با به‌نشر و سایر ناشران جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی همکاری می‌کنند که زاییده عصرانه های داستان نویسی هستند و تربیت یافته مکتب استاد تشکری.

 اهتمام و جدیت و اعتقاد استاد تشکری در برگزاری کلاس های عصرانه به شکلی بود که او بارها گفته بود به اعتقاد من جایی که افراد برای نوشتن درباره امام رضا علیه‌السلام در آن جمع شده‌اند به‌مثابه یکی از رواق‌های حرم حضرت رضا است و تا همین اندازه متبرک است. پیداست که چنین اعتقادی تا چه حد می‌تواند به آن قلم و تلاش‌ها و آثار خلق شده برکت و اثر بدهد.

گرچه استاد تشکری قبل از تشریفات مرسوم و معمول نیز توفیق خدمت به حضرت رضا علیه‌السلام را داشت؛ اما تولیت آستان قدس رضوی حجت‌الاسلام مروی نخستین حکمی که در آغاز کار خود ابلاغ نمودند حکم خادمی زنده یاد تشکری بود که به حق برازنده ایشان بود.

ویژگی بارز دیگر ایشان، قدرت کلام و به خدمت گرفتن واژه‌ها در خلق آثار هنری بود. که این آثار یا به‌صورت نمایشنامه یا فیلمنامه و یا در قالب داستان و رمان به ظهور می‌رسید. آثار زنده یاد تشکری در طی این سال‌ها همواره در جشنواره‌های برجسته کتاب حضور داشته است و افتخارات و جوایز متعددی به خود اختصاص داده است که در آخرین جشنواره، کتاب «موقف» برگزیده جایزه کتاب سال رضوی شد که جای ایشان برای گرفتن این جایزه، خالی است.

یقین دارم این هنرمند برجسته در آثارش تداوم و حیات دارد و هر اثری که پس از این از وی منتشر شود، احیای نام و قلم و اعتقاد اوست. به‌مناسبت گرامیداشت ایشان، انتشارات به‌نشر، یازدهمین پویش مطالعاتی خود را با محوریت کتاب «آبی‌ها» که از آثار زنده‌یاد تشکری است برگزار می‌کند و به‌زودی چند کتاب جدید از ایشان که در مراحل مختلف چاپ و تولید بود، انتشار می‌یابد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها