دفتر شعر «محکوم به عشق ابد» به چاپ دوم رسید
شعرنو کلاسیک آمیزهای از جهانبینی امروزی و ساختار متوازن نظم قدیمی است
آزاده جلالپور میگوید: شعرنو کلاسیک آمیزهای از جهانبینی امروزی و ساختار متوازن نظم قدیمی است. در این کتاب شاعر سعی کرده از اضافه گویی نامفهوم دوری کند و سادهگویی را پیش بگیرد که در این مسیر گاه به ورطه عامیانهگویی موزون میافتد که البته همین لحن هم برای مخاطب باعث دلزدگی نشده و همراهی حسی را در پی داشته است.
هفته گذشته در گپ ادبی هفتگی انتشارات آفتاب گیتی در دفتر این انتشارات که با حضور چند تن از ادب دوستان و شاعران برپا شد، هوشنگ اسدزاده مدیر این انتشارات گفت: باوجودی که در شرایط اقتصادی فعلی سرمایهگذاری بر روی آثار بهخصوص شعر و ادبیات ریسک بالایی دارد و اساسا تیراژ کتابها به چند ده یا چند صد نسخه رسیده، ارزیابی گروه بررسی انتشارات ما نشان داد که سرمایهگذاری بر روی دفتر شعر محکوم به عشق ابد میتواند در بازار کتاب و برای مخاطب حرفی برای گفتن داشته باشد که خوشبختانه این ارزیابی درست بود و ما برای چاپ دوم این اثر با توجه به استقبال زیاد مخاطبان اقدام کردیم.
وی گفت: بررسی آماری فروش ما نشان داد بیشتر مخاطبان این کتاب جوانها بودند که از شهرهای دور و نزدیک این کتاب را سفارش دادند و ما در کنار فروش مرتب و روزانه سایر آثار خود شاهد جهش فروش این اثر در عرض چند هفته بودهایم.
در ادامه، آزاده جلالپور پژوهشگر شعر و ادبیات فارسی با بیان اینکه آسیبشناسی شعر در دوره معاصر ظرافت و دقت خاص میطلبد، گفت: آنچه در دفتر شعر محکوم به عشق ابد دیده شد نگاه جدیدی است که میتواند فتح باب قابل اعتنایی در شعر معاصر و «نو کلاسیک» تلقی شود و در واقع به عنوان نخستین اثر شعری، شاعر نگاه جسورانهای به ترکیب عشق و طبیعت داشته است.
وی افزود: شعرنو کلاسیک آمیزهای از جهانبینی امروزی و ساختار متوازن نظم قدیمی است. در این کتاب شاعر سعی کرده از اضافه گویی نامفهوم دوری کند و سادهگویی را پیش بگیرد که در این مسیر گاه به ورطه عامیانهگویی موزون میافتد که البته همین لحن هم برای مخاطب باعث دلزدگی نشده و همراهی حسی را در پی داشته است.
جلالپور با بیان اینکه شاید یکی از دلایل اقبال به این مجموعه شعری دغدغه همسان بینی وقایع و مفهوم با تجربه مشترک مخاطب و انسان امروزی است، گفت: سه عنصر «امید، انتظار و اغراق» خمیرمایه درونی اشعار این دفتر شعر را شکل میدهد، یعنی مفاهیمی که ناآشنا با آنچه خیلیها در دنیای عشق و عاشقی تجربه میکنند، نیست.
این پژوهشگر حوزه شعر و ادب یادآور شد: دنیای شعر فضایی است که روزنامهنگاران، بازیگران و سلبریتیهای زیادی به آن ورود کرده و آثاری از خود منتشر کردهاند اما قطعا این استحکام اثر و استقبال مخاطب است که در بیشتر مواقع تعیین کننده جهش یا رکود یک اثر ادبی میشود.
در ادامه سمیه تاجالدین شاعر و نویسنده طی ویدئو کنفرانس در این گپ ادبی شرکت کرد و درباره بررسی کیفی و محتوایی دفتر شعر محکوم به عشق ابد به اظهار نظر پرداخت.
وی با بیان اینکه نگاه واقعبینانه بیش از نگاه لطیف در این اشعار به چشم میخورد گفت: شاعر در این اثر معشوق را چون بت نمیبیند، او را چون خدا عاری از عیب و نقص نمیداند؛ بلکه انسان و جایز الخطا و حتی بیمار هم میپندارد. با این حال در شرایط نامطلوب «خواستنهای پوچ» و یا در میان «عشقهای پوشالی» نور امید را میجوید.
وی ادامه داد: با وجودی که زبان شعر ساده و روان است، اما توصیفات مکرر و پشت سر هم خواننده را وادار میکند تا آن را دوباره بخواند.
شاعر در این اثر از کلمات و عباراتی استفاده کرده که به لحاظ معنایی و به تنهایی جالب توجه در شعر نیست؛ اما به شکل زیبا در بندهای شعر جای خود را پیدا کردهاند. مثل مزمزه، اردنگی یا داروهای مفید و...
تاجالدین یادآور شد: گاه شاعر زبان به طنز میگشاید و گاه ضرب المثلها را روانه شعر میکند. گاهی هم به معشوق طعنه میزند و او را زیر بار نگاه تند غرورآمیز خود نگه میدارد. «نان تنور عشق»، «صخرههای یخیات»، «پای آسمان به زمین نرسد» و... از جمله اصطلاحاتی است که در انحصار شاعر است و به خوبی در شعر جای گرفته است.
این شاعر در پایان تصریح کرد: در بخش تک بیتیها و شعرهای کهنه گرچه نشان از مهارت شاعر دارد؛ اما به صلابت و پختگی بخش نخست نیست. با این حال میتوان اذعان داشت که قلم و زبان منحصر به نگاه شاعر است.
نظر شما