رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اعلام کرد؛
دومین نمایشگاه مجازی کتاب؛ افزایش 33 درصدی مبلغ فروش و کاهش 2.4 درصدی نسخهها
رمضانی از سهم 57.51 درصدی کتابهای تالیفی در آمار فروش دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران خبر داد و در مقایسه میزان سفارشها و تعداد نسخههای فروش رفته این رویداد با دوره قبل به افزایش 33 درصدی مبلغ فروش و کاهش 2.4 درصدی نسخه کتاب فروشرفته اشاره کرد.
وی متوسط قیمت سبد خرید مخاطبان در اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران را 2 میلیون و 859 هزار و 845 ریال اعلام و بیان کرد: این مبلغ در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با افزایش 28.5 درصدی به 3 میلیون و 675 هزار و 755 ریال رسید. متوسط سبد خرید نیز در سال 1399، 6 نسخه و در سال 1400، 5.7 نسخه بود. همچنین میانگین قیمت کتابهای موجود در نمایشگاه هم افزایش 16.3 درصدی داشت؛ بهطوری که در دوره اول 1 میلیون و 806 هزار و 804 ریال و در دوره دوم به 2 میلیون و 100 هزار و 613 ریال رسید.
رمضانی در ادامه عنوان کرد: میانگین قیمت کتابهای فروش رفته در اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران 472هزار 212 ریال و در دوره دوم نیز 649 هزار و 18 ریال بود که 37.4 درصد افزایش یافت. همچنین میانگین قیمت هر صفحه کتاب عرضه شده در نمایشگاه مجازی کتاب تهران که سال 1399 برگزار شد 2 هزار و 114 ریال بود که با افزایش 39.4 درصدی در نمایشگاه 1400 به 2 هزار و 947 ریال رسید. البته میانگین قیمت هر صفحه کتاب فروخته شده در اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران 1 هزار و 445 ریال بود و در دومین نمایشگاه با افزایش 7.5 درصد به 1 هزار و 553 ریال رسید.
رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران درباره میزان نسخههای فروخته شده در اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: کتابهای فروخته شده در اولین دوره با تعداد 1میلیون و 364 هزار و 565 نسخه، 2.4 درصد نسبت به این دوره بیشتر بود و بر این اساس در دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران 1 میلیون و 331 هزار و 530 نسخه کتاب فروخته شد. البته ذکر این نکته ضروری است که در تعداد سفارشهای این دوره افزایش 3.5 درصدی داشتیم. یعنی در نمایشگاه اول 223 هزار و 969 سفارش ثبت شده بود اما در این دوره این میزان به 231 هزار و 801 سفارش کتاب افزایش یافت.
وی ضمن اشاره به اینکه جوانان بیشترین خرید را از این نمایشگاه انجام دادند، تصریح کرد: در نمایشگاه دوم با افزایش تعداد خریدارن زن و مرد نسبت به سال گذشته همراه بودیم؛ بدین صورت که در سال 1399، 91 هزار و 303 مرد و در سال 1400 با افزایش 12.9 درصدی 103 هزار و 99 مرد از نمایشگاه مجازی کتاب تهران خرید کردند. همچنین این افزایش را در تعداد خریداران زن نیز مشاهده میکنیم؛ 69 هزار 822 نفر از بانوان در نمایشگاه اول و 77 هزار 690 نفر از آنها نیز در نمایشگاه دوم اقدام به خرید کتاب کردند که در این دوره 11.3 درصد افزایش پیدا کرد.
رمضانی درباره اوج خرید و ثبت سفارش مردم در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران مطرح کرد: نمایشگاه سال گذشته 6 روزه بود که 4 روز تمدید شد و تعداد روزهای نمایشگاه به 10 روز رسید؛ بیشترین خرید مردم نیز در روز ششم بهمن ماه 1399 و 4 روز قبل از پایان نمایشگاه انجام شد؛ اما براساس اعلام اولیه، نمایشگاه امسال 8 روزه برگزار شد و طبق نظر وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز یک روز تمدید شد؛ مخاطبان هم بیشتر در روز هشتم دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، یکشنبه (دهم بهمنماه 1400) خرید کردند.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه اظهار کرد: در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از گروه موضوعی کودک و نوجوان استقبال بیشتری صورت گرفت و بهواقع میزان توجه والدین به مطالعه فرزندانشان قابل تحسین است. پس از آن نیز به ترتیب کتابها در گروه موضوعی ادبیات، علوم اجتماعی، دین و تاریخ جغرافیا بیشترین میزان فروش را داشتند. سال گذشته نیز استقبال مردم به ترتیب از گروههای موضوعی کودک و نوجوان، ادبیات، علوم اجتماعی، دین و کمک درسی و آموزشی بیشتر بود.
وی افزوود: مردم عزیزمان در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیشتر به کتابهای نویسندگان ایرانی توجه کردند. در سال گذشته 54.85 درصد فروش کتاب در حوزه آثار تالیفی بود اما در این نمایشگاه 57.51 درصد فروش کتاب به کتابهای تالیفی اختصاص دارد و این نشان از توجه بیشتر مخاطبان به آثار نویسندگان کشورمان دارد. در حوزه آثار ترجمه شده نیز 44.58 درصد فروش کتاب در اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و 41.98 درصد در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به آثار ترجمه شده اختصاص دارد. همچنین 0.49 درصد مخاطبان در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و 0.55 درصد مردم نیز در نمایشگاه سال گذشته به خرید سایر انواع کتاب روی آوردند.
علی رمضانی در پایان گفت: همه میدانیم مردم شهرهای مختلف کشور در حوزه دسترسی به کتاب با یکدیگر برابر نیستند؛ مشاهده میشود که برخی از استانهای کشور دارای کتابخانه و کتابفروشیهای بیشتری هستند و برخی کمتر. در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران شاهد استقبال بیشتر مردم این استانها بودیم؛ بهعنوان نمونه استان ایلام به نسبت جمعیت خود اولین استان کشور بود که بسته به نسبت جمعیتی که دارد بیشترین حجم خرید کتاب را در سامانه به ثبت رساند. همچنین به ترتیب استان سمنان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، زنجان، یزد، بوشهر، اردبیل، قزوین، قم، مرکزی، کردستان و همدان نیز استانهای بعدی بودند که به نسبت جمعیت استانی بیشترین خرید کتاب را داشتند. این مورد در مقایسه با سال گذشته نیز به همین صورت است.
نظر شما