شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۷
گرامی‌داشت پروفسور سکندر امان‌الهی بهاروند و علی‌رضا فرزین

عصر کتاب لرستان ویژه گرامی‌داشت پروفسور سکندر امان‌الهی بهاروند و علی‌رضا فرزین مؤلفین کتاب «عشایر لر» در خرم‌آباد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، ظهر امروز (شنبه نهم بهمن) دومین دوره عصر کتاب لرستان ویژه گرامی‌داشت پروفسور سکندر امان‌الهی بهاروند و استاد علی‌رضا فرزین مؤلفین کتاب «عشایر لر» (بختیاری و لرستان) در محل سالن اجتماعات شهید حیدریان و همزمان از طریق اسکای روم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با حضور مدیرکل استان، معاون فرهنگی، رسانه و جمعی از فرهیختگان استان برگزار شد.

احمدحسین فتایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در ابتدای این مراسم گفت: همزمان با نمایشگاه مجازی کتاب تهران 13 برنامه جنبی در لرستان برگزار می‌شود که این برنامه نیز با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران و انجمن مفاخر استان برگزار گردیده است.




وی با تشکر از کلیه دست اندرکارانی که در جمع‌آوری این کتاب ارزشمند تلاش کرده‌اند و برای به چاپ رسیدن این اثر چندین سال تلاش کرده‌اند افزود: بارها در محافل و سخنرانی‌ها بر پیشینه غنی فرهنگی، تاریخی و هنری لرستان تأکید شده است و این‌گونه آثار می‌توانند برای آیندگان به عنوان منبعی ارزشمند مورد استفاده قرار گیرند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان ثبت و مکتوب کردن آثار حوزه مردم‌شناسی و لرستان‌شناسی را موجب زنده نگه‌داشتن این فرهنگ دانست و افزود: فرهنگ‌سازی، حمایت و چاپ و نشر این آثار می‌تواند موجب غنای فرهنگی لرستان شود.



گفتنی است در این مراسم اساتیدی همچون سیدسیامک موسوی اسدزاده، دکتر حسن‌علی طغیانی، عطا حسن‌پور، حسن غفاری و ابراهیم موسوی‌نژاد، در خصوص شخصیت، تألیفات و تأثیرات این دو استاد به ابراز سخن پرداختند. همچنین پروفسور سکندرامان‌الهی بهاروند (به صورت مجازی) و علی‌رضا فرزین نیز حضوری در خصوص کتاب خود توضیحاتی را ارائه دادند و در ادامه از علی‌رضا فرزین و سکندر امان‌الهی بهاروند و تعدادی از کسانی که از کتاب «عشایر لر» حمایت کرده بودند از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان تجلیل به عمل آمد.

 
کتاب «عشایر لر بختیاری و لرستان» تالیف علیرضا فرزین، عکاس، پژوهشگر مردم شناسی و دکتر سکندر امان‌الهی بهاروند، ایران‌شناس، قوم‌پژوه و استاد بازنشسته دانشگاه شیراز و استاد مدعو دانشگاه هاروارد امریکا از سوی انتشارات دایره سبز در 395 صفحه و با شمارگان 1500 نسخه منتشر و در دسترس علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار گرفته است.

فرزین در ابتدای این اثر با بیان اینکه کتاب روایتی از زندگی عشایر است آورده‌: «این کتاب روایتی است درباره عشایر لر بختیاری و لرستان که از گذشته‌های دور تا امروز، در دامنه‌های زاگرس میانی واقع در جنوب باختری ایران زندگی می‌کنند. آنها سالی دو بار در پی مرتع و آب‌وهوای مناسب برای دام‌هایشان از دشت‌های پست جنوب (شمال خوزستان) و مناطق گرم جنوبی لرستان به ارتفاعات و دامنه کوه‌های سرسبز این دیار کوچ می‌کنند. پاییز و زمستان را در گرمسیر (قشلاق) و بهار و تابستان را در سردسیر (ییلاق) می‌گذرانند.

آثار برجای مانده، چنین حکایت می‌کنند که لرها در فراز و نشیب‌های بسیار، همواره در حیات اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و سیاسی میهن‌مان نقش بسزایی داشته‌اند. از شکل‌گیری نخستین دولت‌های پیش و پس از اسلام، تا مجاهدت‌ها و فداکاری‌های آنان در مبارزه با بیگانگان و حکومت‌های خودکامه هیچ‌گاه بی‌تفاوت نبوده‌اند. هرچند که در این گذار، بسیاری از اینان، قربانی سیاست‌های بی‌چون و چرای حاکمان وقت شده‌اند؛ اما هیچ‌وقت در دفاع از استقلال و آزادی وطن پای پی ننهادند و خاطره پایمردی‌ها و جانبازی‌های آنان برای همیشه در تاریخ این سرزمین ماندگار است.»

سکندر امان‌الهی بهاروند انسان شناس و استاد بانشسته دانشگاه شیراز در بخشی از این کتاب ابتدا با ارائه تعریفی از زندگی عشایری یا به تعبیر بهتر کوچ نشینی و در ادامه با ارائه پیشینه زندگی کوچ نشینی آورده است: «تا پیش از شکل‌گیری و گسترش دانش‌های نوینی چون زیست‌شناسی، انسان‌شناسی، باستان‌شناسی و دیرینه‌شناسی اطلاعات چندانی درباره گذشته انسان وجود ندارد.

کتاب «عشایر لر بختیاری و لرستان» درواقع مجموعه‌ای از عکس‌های چهل سال تصویربرداری و پژوهش علیرضا فرزین درباره زندگی کودکان، زنان، طبیعت، حیوان و انسان، از بامداد تا شبانگاه و از تولد تا مرگ است. استاد فرزین یکی از عکاسان مردم‌شناس است که قدرت فوق‌العاده‌ای در به تصویر کشیدن چهره انسان در متن زندگی دارد و هر عکسی از این کتاب خود روایتی مردم‌نگارانه از زندگی عشایر لر دارد. افزون بر عکس‌های و روایت تصویری استاد فرزین کتاب با نوشتار و همراهی سکندر امان‌الهی بهاروند یکی از مفاخر ایران و قوم لر و از انسان‌شناسان برجسته ایرانی مزین شده است که خود حکایت از اهمیت و قوت کار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها