چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸
دستاورد انقلاب اسلامی برای کشورهای دنیا احیای تشیع و گفتمان مقاومت است

سید ابراهیم معصومی با بیان این‌که احیای تشیع و گفتمان مقاومت، مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی برای کشورهای اسلامی و دنیاست، گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی، گفتمان مقاومت کار خود را با شعار مقابله با اسرائیل و آمریکا آغاز کرد و عملا به یکی از مؤلفه‌های اصلی انقلاب اسلامی مبدل شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اکنون که در چهل‌واره دوم انقلاب اسلامی قرار داریم، گروه مطالعات راهبردی مجمع جهانی اهل‌البیت(ع)، پروژه «دستاوردهای انقلاب اسلامی» را طراحی و اجرایی کرده تا بازتاب‌ها و تأثیرات انقلاب اسلامی را در مناطق مختلف جهان مورد بررسی قرار دهد.
 
بر این اساس مناطق هفتگانه جهان عرب، آسیای میانه و قفقاز، شبه قاره هند، آفریقای زیرصحرا، جنوب شرق آسیا، اروپا و آمریکای شمالی و آمریکای لاتین برای نگارش هر فصل تعریف شد و نویسندگان هر فصل به دستاوردهای کیفی و کمی این مناطق پرداختند. پیش از بررسی دستاوردهای انقلاب در مناطق یاد شده، فصل نخست این اثر به قلم احمد رهدار به تأثیر انقلاب اسلامی بر جایگاه دین در عرصه بین‌الملل اختصاص یافت. به بهانه استقبال قابل‌توجه از این اثر با حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم معصومی از نویسندگان این اثر به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.
 
انگیزه و ایده اصلی کتاب از کجا نشأت گرفت؟ 
در آستانه چهل‌ سالگی انقلاب اسلامی، موضوع «دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه بین‌الملل» در دستور گروه مطالعات منطقه‌ای قرار گرفت و تیمی که آنجا مستقر بودند و در حوزه وضعیت شیعیان در مجمع جهانی اهل بیت(ع) فعالیت می‌کردند، بر این شدند که درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه بین‌الملل در این چهل سال تألیفی صورت پذیرد. چون تألیف مدونی در این حوزه تا قبل از انتشار این اثر صورت نگرفته بود، لذا قرار شد دوستان هرکدام در منطقه‌ای که در آن تخصص داشتند، مقاله‌ای آماده کنند.در مجموع هفت میز منطقه‌ای داشتیم و مجموع فعالیت گروه‌ها، این کتاب شد که حدود 300 صفحه است.
 
این کتاب، هشت فصل مجزا دارد و به همت پژوهشگرانی که در هر منطقه فعالیت پژوهشی انجام می‌دادند، نگاشته شده است. فصل نخست این اثر به قلم احمد رهدار به تأثیر انقلاب اسلامی بر جایگاه دین در عرصه بین‌الملل اختصاص یافته است. فصل دوم این اثر با عنوان «تأثیرات و دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران در جهان عرب» به قلم احمد رهدار، هادی معصومی زارع، ابراهیم عزیزی و سید محمدمهدی عمادی ذیل چهار بخش دستاوردهای سیاسی ـ امنیتی، فرهنگی ـ اجتماعی، اقتصادی و علمی را مورد بررسی قرار داده است. فصل سوم این کتاب به قلم رسول نوروزی و سید ابراهیم معصومی به «تأثیرات و دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران در آسیای میانه و قفقاز» اختصاص یافته است. فصل چهارم به شبه‌قاره هند اختصاص یافت که ذیل عنوان «تأثیرات و دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران در شبه قاره با تمرکز بر هند» به همت محسن محمدی به نگارش درآمد.
 
سید سعید هاشمی‌نسب و سید محمد احمدی در فصل پنجم کتاب به «تأثیرات و دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران در آفریقای زیرصحرا» پرداختند. فصل ششم با قلم مهدی عباسی و علی اکبر کهندانی به «دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در جنوب شرق آسیا» پرداخته و ذیل دستاوردهای کمی و کیفی مباحث را ارائه کردند. محسن مهریزی و محمدرضا حضوربخش در فصل هفتم «تأثیرات و دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایارن در اروپا و آمریکای شمالی را بررسی کردند. فصل هشتم و پایانی کتاب به قلم محمود بختیاری و روح‌الله شورکشتی به «تأثیر و دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایارن در منطقه آمریکای لاتین» اختصاص یافت.
 


ویژگی‌ شاخص این اثر چیست؟
در این کتاب هر اقدامی که در این چهل سال در راستای ارتقای وضعیت شیعیان در عرصه بین‌الملل انجام شده، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
 
مخاطبان اصلی کتاب چه کسانی هستند؟
مخاطب اصلی این کتاب، پژوهشگران و نخبگان عرصه بین‌الملل، سازمان‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند اعم از سازمان‌های رسمی و غیر رسمی و ngoها و سازمان‌های مردم‌نهاد هستند و آن‌ها که در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و تبلغیی فعالیت می‌کنند، خوب است که از این اقدامات جمهوری اسلامی اطلاعاتی داشته باشند، چون کتاب مدونی در این حوزه تاکنون نداشته‌ایم و بعد از انتشار این اثر هم ندیده‌ام کاری در این زمینه انجام شود. البته کتاب‌های شبیه این کتاب وجود دارد، ولی این‌که دستاوردهای انقلاب اسلامی را در عرصه بین‌الملل طی این چهل سال بررسی کند، وجود ندارد.
 
دستاوردهای انقلاب از نظر تاریخی برای ما چه اهمیتی دارد؟
اهمیت تألیف این کتاب را می‌شود این‌گونه عنوان کرد که باید بدانیم در مناطق مختلف دنیا، مثل این هفت منطقه که ما تعیین کردیم، چه اقداماتی انجام شده، چه کارهایی بر زمین مانده و فرصت‌ها چیست؟ تهدیدها، ضعف‌ها و قوت‌ها چیست؟ لذا برای ارتقای وضعیت شیعیان و رسیدگی بهتر به امور آن‌ها باید به فعالیت‌های چهل‌ساله برگردیم و ببینیم چه کارهایی انجام داده‌ایم و کجاها هنوز خلأ داریم، بنابراین خوب است که کتاب مدونی از فعالیت‌های انجام‌شده داشته باشیم تا بتوانیم بگوییم در این بیش از چهل سال در آمریکای جنوبی و شمالی، آسیا و حوزه عربی چه کارهایی انجام داده‌ایم. لذا این اثر، مجموعه‌ای است که می‌تواند به‌عنوان یک آینه، فرصت‌ها، ضعف‌ها و قوت‌ها را به ما نشان دهد و این‌که کجاها نیاز به کار بیشتر وجود دارد و در کدام مناطق باید فعالیت متعادل داشته باشیم. لذا به لحاظ تاریخی این اثر بسیار حائز اهمیت است.
 


دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران که می‌تواند به نهضت اسلامی کشورهای دیگر کمک کند، کدامند؟
در این کتاب، بحث بیشتر توصیفی است و دستاوردهایی که انقلاب اسلامی در این چهل‌ سال داشته به رشته تحریر درآورده‌ایم، اما دستاوردهایی که انقلاب اسلامی می‌تواند به جهان اسلام و جهان تشیع ارائه دهد و همچنان نیز این کار را انجام می‌دهد، در قالب دو موضوع مطرح است؛ یکی بحث احیای تشیع است که انقلاب اسلامی در این چهل‌ سال توانسته تشیع را در دنیا احیا کند. قبل از انقلاب اسلامی، کم و بیش بحثی با عنوان تشیع در گوشه و کنار شنیده می‌شد، اما این‌که زنده باشد و کنشگر فعالی در عرصه بین‌الملل باشد، وجود نداشت. شاید یک‌سری به‌صورت محدود، شناختی از اسلام داشتند، اما وقتی انقلاب اسلامی به پیروز رسید و جرقه‌اش زده شد، عملا تمامی چشم‌های دنیا به سمت انقلاب اسلامی خیره شد که این چه گفتمانی است که توانسته در بحبوحه لیبرالیست و سوسیالیست در دنیا قد علم کند و در برابر این دو گفتمان یک بدیلی ظاهر شود و با گفتمان ارزشی و بازگشت به دین و ارزش‌های اسلامی، یک حاکمیت و حکومتی را پایه‌گذاری کند که شعار اصلی آن حمایت از مستضعفان در جهان است. لذا این یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در این چهار دهه بود.
 
نکته دوم، بحث ایجاد گفتمان مقاومت در دنیاست که در این چهل‌ سال، بحث گفتمان مقاومت مثل یک درخت نوپا آبیاری شد و بعد از چهل‌ سال گفتمان مقاومت به درخت تنومندی تبدیل شده که نه فقط کشورهای اسلامی، بلکه سایر کشورها هم به آن روی خوش نشان می‌دهند و به گفتمان مقاومت جذب می‌شوند و در نقطه مقابل، لیبرالیست غربی و استعماری که آمریکا و کشورهای اروپایی به راه انداختند، در مقابلشان صف‌آرایی صورت می‌گیرد و این همان گفتمانی است که انقلاب اسلامی آن را پایه‌گذاری کرد.
 
با پیروزی انقلاب اسلامی این گفتمان نهالش در درون انقلاب با شعار مقابله با اسرائیل و آمریکا عملا شروع شد و به مرور زمان، این درخت نوپا به درخت تنومند تبدیل شده و عملا به یکی از مؤلفه‌های اصلی انقلاب اسلامی مبدل شده است. لذا دستاوردی که انقلاب اسلامی برای کشورهای اسلامی و دنیا دارد، بحث احیای تشیع و گفتمان مقاومت است.
 
راهبرد دشمن در برابر این دستاوردها چیست؟
عملا بعد از گذشت چهل‌ سال می‌دانیم که مهم‌ترین دشمنان ما، آمریکا و اسرائیل هستند. لذا در مقابل تمامی حرکت‌هایی که انقلاب اسلامی داشته، ساکت نبوده‌اند و بعد از انقلاب اسلامی تحرکات آمریکا علیه ایران ادامه داشته و بحث لانه جاسوسی، جریان طبس، جنگ تحمیلی، شبیخون فرهنگی (که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دهه 90 مطرح کردند) و بحث تحریم‌های اقتصادی را به راه انداختند و همین‌طور در برابر هر دستاوردی که انقلاب اسلامی در دنیا داشته باشد، می‌خواهند موانعی را ایجاد کنند و به دنبال این هستند که نگذارند گفتمان انقلاب اسلامی در دنیا شکل بگیرد و در مقابل فعالیت‌های انقلاب اسلامی در راستای مکتب تشیع و احیای مکتب اهل بیت(ع) آن‌ها هم فعالیت‌های خود را دارند، اما خدا را شکر دستاوردهای انقلاب اسلامی بابرکت بوده و در طول بیش از چهار دهه، خیر و برکت زیادی برای شیعیان و جامعه اسلامی داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها