سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
اُنس بختیاری‌ها با شاهنامه ناشی از همسویی و اشتراک با آن است

غلامعلی ایزدی عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد شوشتر معتقد است: اُنس بختیاری‌ها با شاهنامه ناشی ازهم‌سویی و اشتراک نظر با شاهنامه است و همان‌گونه به پاسداشت فرهنگ و ارزش‌های خود اقدام می‌کنند که در شاهنامه نیز بر آن تاکید شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خوزستان، غلامعلی ایزدی عضوهئیت علمی دانشگاه شوشتر در نشست مجازی با عنوان «شاهنامه‌خوانی در میان قوم بختیاری» بیان کرد: شاهنامه‌نامه ورجاوند ایرانیان که هر ایرانی از طریق آن هویت خود را بازیابی می‌کند در میان بختیاری‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد.

شاهنامه وکتاب‌هایی نظیر قابوسنامه انعکاس دهنده‌ی فرهنگ ایرانی گذشته پیش از مغول بوده است و ما می‌توانیم بهترین ارزش‌ها و پیام‌ها را در شاهنامه دنبال کنیم.

ایزدی با بیان اینکه توجه به شاهنامه از دیرباز در میان قوم بختیاری اهمیت و رواج زیادی داشته است، تصریح کرد: تشکیل مجالس شاهنامه‌خوانی به هرمناسبت، نشاندن جوانان درپای سخنان شاهنامه‌خوانان و تربیت آنان با شاهنامه در میان قوم بختیاری از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: هرچند صنعتی شدن جوامع به دنبال  تغییر در ساختار اجتماعی و زندگی ایل بختیاری بود، اما هنر بختیاری این بود که در همین عصر صنعتی ارتباط خود را با گونه‌های مختلف شاهنامه حفظ کرده و هیچ‌گاه از شاهنامه و شاهنامه‌خوانی فاصله نگرفته است.

 عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد شوشتر با اشاره به اقدام‌های جدیدی که در شاهنامه‌خوانی شکل‌گرفته،عنوان کرد: درسال‌های اخیر تبدیل شاهنامه‌خوانی به شاهنامه‌سُرایی توسط «جواد خسروی‌نیا» انجام شد که علاوه برخوانش شاهنامه به ُسرایش شاهنامه درگویش بختیاری پرداخته است.

ایزدی با تاکید بر جایگاه شاهنامه در میان جوانان بختیاری گفت: شاهنامه‌پژوهی در میان جوانانِ پُرشور بختیاری، جایگاه خاصی دارد. «نوربخش احمدزاده» و «مجید بهداری» در استان خوزستان از جمله کسانی‌ هستند که توانستند در شاهنامه‌خوانی با گسترش و ترویج شاهنامه در بین نسل جوان و ایجاد شور و شوق خاص، تاثیر مثبتی برآنان گذاشته و شاهنامه‌خوانی و شاهنامه پژوهی را رونق ببخشند.

وی روی آوردن جوانان به نمایش براساس داستان‌های شاهنامه و برپایی مجالس نقالی و تربیت نسل شاهنامه‌خوان به منظور مقابله با تهاجم فرهنگی را از جمله اقدامات مثبت شاهنامه‌پژوهان خوزستانی برشمرد.
 
ایزدی اضافه کرد: انس بختیاری‌ها با شاهنامه ناشی ازهمسویی و اشتراک نظری است که با شاهنامه دارند و بختیاری همان‌گونه در پاسداشت فرهنگ و ارزش‌های خود اقدام می‌کند که در شاهنامه برآن تاکید شده است. همه پیام‌های شاهنامه در مورد روحیه مقاومت در برابر دشمن است که در قوم بختیاری این ویژگی‌ها وجود دارد.

وی دیگر اشتراکات قوم بختیاری‌ها با شاهنامه از گذشته تاثیرگذاری در جریان سیاسی کشور  بیان کرد و افزود: قوم بختیاری در ادوار خاصی در جایگاه حاکمیت تاثیر مستقیم و درجریان‌های سیاسی کشور  نقش مثبتی را بر عهده داشته است. داستان‌های شاهنامه در بین بزرگان بختیاری و داعیه‌داران قدرت به عنوان اصلی‌ترین خاستگاه مطرح بوده است.

مسئول کارگروه خوزستان شناسی انجمن ترویج زبان ادب فارسی خوزستان در این نشست گفت: مسئله جایگاه ویژه شاهنامه و شاهنامه‌خوانی در کل جهان فارسی زبان به خصوص کشور ایران و بالاخص در میان اقوام گوناگون ایرانی به ویژه قوم  بختیاری نکته‌ای است که برای همگان شناخته شده است.

عباس امام افزود: عشق و علاقه قوم بختیاری به مفاهیم و شخصیت‌های شاهنامه و پیام‌های حضرت فردوسی در این کتاب مسائل بسیار شناخته شده و مشخصی است که همگان از آن مطلع هستند. بر همین اساس انجمن زبان و ادب فارسی در کل کشور و به خصوص در خوزستان تاکید خاصی بر مسائل مرتبط با زبان فارسی دارد.

 وی یکی از برجسته‌ترین جلوه‌های زبان فارسی را شاهنامه دانست وگفت: وجه اشتراک بختیاری‌ها با شاهنامه در مفاهیمی چون: سوگ، شادی، نام فرزند،دلاوری، رشادت و... پیوند خورده است.

یادآوری می‌شود: در این نشست دو نوجوان شاهنامه‌خوان شوشتری ویستا و یسنا بهداری به اجرای نقالی پرداختند و از کانون دوستداران شاهنامه شوشتر «مجید بهداری »و« راضیه دشت گلی»  تجلیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها