شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
رقم سیاه چاپ‌های غیرقانونی کتاب

عباس شیخ الاسلامی حقوقدان، وکیل پایه یک دادگستری و مدرس رشته حقوق جزا و جرم‌شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در یادداشتی برای «ایبنا» به بهانه هفته کتاب به موضوع چاپ کتاب غیرقانونی و نقض حقوق معنوی نویسندگان پرداخته است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی - عباس شیخ‌الاسلامی: یکی از مشکلات در حوزه نشر، نقض حقوق معنوی نویسندگان است که در قانون حمایت از مولفان و مصنفان، این اقدام جرم محسوب می‌شود، به این معنا که اگر کسی بدون اجازه دیگری اثرش را چاپ و منتشر کند، اقدامی مجرمانه است.
 
کپی کتاب‌ها  بیشتر به دلیل سود مالی و اغلب توسط افرادی انجام می‌شود که بدون مجوز از ناشر و نویسنده کتاب‌ها را کپی و به بازار عرضه می‌کنند و خصوصا در کتاب‌هایی دیده می‌شوند که پرفروش هستند.

متخلفان در این حوزه به دلیل اینکه نامی از خود به جای نمی‌گذارند و کتاب‌های کپی را در چاپخانه‌های غیرمجاز و زیرزمینی چاپ می‌کنند قابل ردیابی و کشف نیستند.
 
اصطلاحا در جرم‌شناسی به این قبیل اقدامات که منبع مشخصی ندارند، رقم سیاه گفته می‌شود یعنی رقم جرائمی که ناشناخته باقی می‌مانند.

پرونده‌های قضایی متعددی داشتیم که خود نویسنده متوجه نمی‌شود؛ چون در چاپخانه‌های زیر زمینی کپی می‌شود و به عنوان کتاب اصیل در بازار به فروش می‌رسند.
 
پرونده‌های زیادی در دادگاه در خصوص عدم رعایت حق نویسنده داریم که نویسنده متوجه تخلف می‌شود، کشف اینگونه موارد سخت است زیرا نویسنده نمی‌داند این تخلف توسط چه کسی صورت گرفته لذا پیگیری‌های قضایی به سختی انجام می‌شود.
 
جهت حفظ حقوق نویسنده و ناشر در مرحله اول باید فرهنگسازی شود تا پیشگیری اجتماعی صورت گیرد و در مرحله بعد علاوه بر پیشگیری‌های وضعی نظیر داشتن هولوگرام باید پیشگیری‌های کیفری هم انجام شود تا اثر اصیل از غیر اصیل به راحتی قابل تشخیص باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها