دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶
اولین جشنواره شاهنامه‌خوانی و نقالی کودک و نوجوان شرق لرستان برگزار شد

با حضور فرماندار دورود، اعضای شورای شهر و جمعی از مسئولین شهرستان و علاقه‌مندان به ادبیات حماسی اولین جشنواره شاهنامه‌خوانی و نقالی کودک و نوجوان شرق لرستان در شهرستان دورود برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان،‌ با حضور فرماندار، اعضای شورای شهر  و مسئولین دورود، شاهنامه‌خوانان و نقالان کودک و نوجوان و پیشکسوت شهرهای دورود، ازنا و الیگودرز، اولین جشنواره شاهنامه‌خوانی و نقالی در شرق لرستان برگزار شد. 

در این مراسم خدانظر دریکوند، فرماندار دورود درباره فردوسی و ماندگاری زبان فارسی اظهار کرد: زبان هر جامعه، قوم و کشوری، بازتاب‌ آرا، افکار، نظرات و  تمدن و فرهنگ آن جامعه است. فردوسی موجب استحکام و استمرار و ادامه حیات پویای زبان فارسی شد. 


وی افزود: ایران با پیشینه تاریخی کهن و باستانی در سیر  تحول حیات خود، بارها شاهد تاخت‌وتاز دشمنان بوده‌ است؛ اما در این‌ میان آنچه هویت و شناسه فرهنگی آن یعنی زبان و ادب فارسی به شمار می‌رود هیچ‌گاه دست‌خوش تغییر نشده‌است.

دریکوند تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در دستیابی به این مهم را می‌توان حکیم ابوالقاسم فردوسی و شاهکار جاودانه او در پاسداشت زبان فارسی یعنی شاهنامه نام برد. 

 علی‌محمد زیدوندی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دورود در سخنانی هدف برگزاری این جشنواره را آشنایی کودکان و نوجوانان با شاهنامه به عنوان بی‌نظیرترین کتاب حماسی جهان، آشنایی با آداب و رسوم، اخلاق و رفتار نیاکانمان عنوان کرد و افزود: شاهنامه یک رابط بین گذشته و نسل امروز است و همه‌ی آداب رسومِ مهر ورزی و  خردورزی نیکانمان را هنرمندانه بیان کرده است.

در ادامه‌ی این برنامه، رضا صادقی، پژوهشگر و شاهنامه‌پژوه لرستانی و داور این جشنواره، در خصوص جایگاه و نقش ادبیات حماسی و تأثیر آن در سبک زندگی و جوانان و نوجوانان سخنرانی کرد و هنرمندان شرکت‌کننده به نقالی و شاهنامه‌خوانی پرداختند که در پایان از 6 نقال و شاهنامه‌خوان برتر و 3 پیشکسوت این عرصه با اهدای لوح و هدایای نقدی تجلیل به عمل آمد.


پیشکسوتانی که در این جشنواره مورد تقدیر قرار گرفتند، عبارت‌اند از:
حجت‌الله فولادوند از ازنا
سیدضیا‌الدین میرشاکی از الیگودرز
حسین یاراحمدی از دورود 

برگزیدگان در بخش کودک و نوجوان
سوگل هداوند و محمدجواد زیدوندی از ازنا
امیرارسلان وارسته  و سما رحیمیان از الیگودرز
محمدحسین یوسفی و محبوبه هدایتی از دورود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها