شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۲
«سفر به اقلیم آینه»؛ نیم‌قرن جهان‌بینی ناصر قهرمان

کتاب «سفر به اقلیم آینه» مجموعه اشعار ناصر قهرمان، روایتگر تغییرات شعر طی سالیان و نیم‌قرن جهان‌بینی شاعر در مشهد رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، آیین رونمایی از مجموعه شعر «سفر به اقلیم آینه» سروده ناصر قهرمان، شب گذشته در نشر چشمه دلشدگان مشهد با حضور این شاعر و جمعی از علاقمندان حوزه شعر برگزار شد.
 
ناصر قهرمان، در این مراسم با بیان اینکه این اثر حاصل ۵۰ سال جهان‌بینی اوست، اظهار‌ کرد: مدت زیادی بود که قصد داشتم این مجموعه را به چاپ برسانم؛ یک دهه پیش نیز برای چاپ کتاب تلاش کردم که متاسفانه با موانعی روبه‌رو شد و نهایتا امروز با یاری فرزندان، این مجموعه شعری توسط نشر شمشاد به چاپ رسید.
 
وی افزود: مجموعه داستان کوتاهی با عنوان «سیزده غزل داستان» شامل ۱۳ داستان عاشقانه در مرحله ویراستاری دارم و به‌زودی به چاپ خواهد رسید.
 
 
 
در این مراسم همچنین محسن امیری، به نمایندگی‌ از انجمن «ترمه خیال» بیان کرد: سال‌ها‌ پیش انجمنی داشتیم‌ که نویسندگان به فراخور عشق و علاقه داستان می‌خوانند. هیچکس در آن‌ روزها ادعایی نداشت اما جوایزی که پی در پی دریافت شدند، دوستانی را از نو به ما معرفی کرد که ناصر قهرمان از همین افراد بود؛ اعضای انجمن ایشان را با قصه‌هایی که برایمان می‌نوشتند، می‌شناختند و گذشت زمان عیار و جایگاه ادبی ایشان را مشخص کرد؛ البته امروز همه ما ایشان را از تواضع شان به یاد می‌آوریم.
 
وی ضمن یادآوری خاطره‌ای از قهرمان گفت: عشق در زندگی یک هنرمند همیشه موضوعی جدی است و خلق آثار هنری بدون عشق امکان‌پذیر نیست و این نتیجه‌ای بوده که ما از ناصر قهرمان آموختیم.
 
امیری با اشاره به ملزومات شاعر شدن اضافه کرد: برای شاعر شدن تنها ذوق و قریحه کفایت نمی‌کند و باید اصول و قواعد را نیز یاد بگیریم؛ از طرفی باید شعرهای زیادی را مطالعه و تکرار کنیم تا بتوانیم شاعر شویم؛ اما در حقیقت این موارد کافی نیستند، شاعرشدن چیزی فراتر از این سه رکن است و لطافت و روح شاعرانه و زیبایی‌شناختی واقعی می‌خواهد که ناصر قهرمان نیز این لطافت و روح شاعرانه را دارد.
 

 
حسین مهدی‌پور، شاعر و نویسنده نیز در ادامه این جلسه ضمن اشاره به تفاوت انواع نقد در شعر، به نقد تاریخی اشاره کرده و یادآور شد: نقد تاریخی کلیدی برای درک بهتر شعر است و مجموعه شعر ناصر قهرمان حاوی شعرهایی از دهه ۴۰ است که تغییرات زیادی طی این دوره رخ داده است. شاعران در این دوره ۲ دسته شده‌اند؛ چپ‌گراها راه خود را ادامه دادند و برخی مانند قهرمان این درد را با خود حمل کردند؛ اما نه به‌صورت شعارگونه.
 
وی با بیان اینکه شاعر در این کتاب دغدغه‌های انسانی و نوستالژیک دارد، اضافه کرد: دایره واژگانی متنوع در کتاب استفاده شده است که نشان دهنده تجربیات‌ و مطالعات زیاد شاعر است. طبیعت‌گرایی از ابتدا تا انتها کتاب دیده می‌شود که توسط اشاره‌های مستقیم و ترکیب‌هایی که با استفاده از این‌ها استفاده است، نمود پیدا می‌کند.
 
مجتبی فدایی، نویسنده و منتقد نیز در این مراسم، با بیان اینکه زبان شعرهای‌ کتاب ناصر قهرمان بسیار پخته بود، گفت: این کتاب از این جهت که دگردیسی شعر طی سالیان را نشان می‌دهد، یک زندگینامه محسوب می‌شود.
 
وی با اشاره به علاقه شاعر به شعر نیمایی در خصوص گفتمان شعر نیمایی، گفت: این شعر که دارای وزن است از این جهت ساختارشکن است که در محتوا تفاوت دارد. در آن دوره نظارت‌های شدیدی که در شعر وجود داشت، باعث شد در پرده سخن بگویند و نیما نیز با استفاده از نمادها این کار را انجام می‌دهد. تعهد شعر نیمایی باعث شد، شاعران مفاهیم را‌ به پرده ببرند و بالطبع و به تبع آن نماد‌های زیادی به جامعه‌ ادبی معرفی شود.
 

 
ابراهیم منصوری، شاعر نیز در این مراسم، خانواده قهرمان بخش مهمی از‌ ادبیات خراسان‌ را دانسته و درباره مجموعه شعر ناصر قهرمان گفت: ناصر قهرمان به تمامی قالب‌های شعری مسلط و در مجموعه شعر او عشق خاموشی در همه شعرها در جریان است؛ بدون آن‌که از آن نامی آورده شود.
 
وی افزود: متاسفانه شعر امروز خراسان‌ درگیر بازی‌های زبانی شده است و یک سری تکنیک‌هایی وارد شعر شده که ماهیت آن را از بین برده؛ اما ناصر قهرمان درگیر این بازی‌ها نشده و به ذات و جان شعر پرداخته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها