پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰
به دنبال اصلاح شیوه‌نامه توزیع کاغذ هستیم

نشست هم‌اندیشی بررسی راهکارهای رفع مشکلات صنعت چاپ استان گلستان با حضور مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون فرهنگی و رییس اداره فرهنگی و کارشناس چاپ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، رییس اتحادیه چاپخانه‌داران گلستان و جمعی از فعالان صنعت چاپ و نشر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب(ایبنا) در استان گلستان، نشست هم‌اندیشی بررسی راهکارهای رفع مشکلات صنعت چاپ استان گلستان با حضور «علی‌اکبر ابراهیمی»، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «احمد گلچین»، معاون فرهنگی، «فرشته آل نبی»، رییس اداره فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و «حمید سلیمانی»، رییس اتحادیه چاپخانه‌داران گلستان و جمعی از فعالان صنعت چاپ و نشر در ظهر امروز پنج‌شنبه 13 آبان‌ماه در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان برپا شد.

در ابتدای نشست، فعالان صنعت چاپ و نشر استان گلستان درباره موضوعاتی چون امکان تخصیص تسهیلات کم بهره، فرسودگی ماشین‌های چاپ، مالیات چاپخانه‌ها، انتظار تخصیص کاغذ به چاپخانه‌ها به‌جای ناشران، کمبود نیروی فنی کار و ضرورت تاسیس مراکز آموزش برای تربیت نیروی فنی کار و آموزش‌های مستمر، تداخل وظیفه بین اداره کل صمت و فرهنگ و ارشاد اسلامی، خروج سفارش‌های چاپی از استان، ارزش افزوده و دستورالعمل‌های جدید تامین اجتماعی و دارایی، گرانی ملزومات چاپ و کمبود نقدینگی، تعدیل نیرو و بحران‌های به‌وجودآمده در پی ویروس کرونا و تورم فزاینده و تحریم‌ها، فعالیت‌های بدون مجوز و مسائلی از این دست را مطرح کردند.

سپس «حمید سلیمانی» با اشاره به اینکه بسیاری از موارد مطروحه در این جلسه، در نشست صبح امروز مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نماینده مردم گرگان و آق قلا و نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی عنوان شد؛ و این دو عزیز قول پیگیری‌های لازم را دادند، گفت: بسیاری از این دغدغه‌ها فرااستانی بوده و نیازمند توجه  و پیگیری ملی است.

وی افزود: در حال حاضر 230 واحد صنفی چاپی در 9 رسته از مراحل قبل تا بعد چاپ در گلستان فعالیت می‌کنند که متاسفانه در کنار این فعالان دارای مجوز، افرادی بدون مجوز و با کمترین مالیات و مواردی دیگر در حال کار هستند  که نیازمند پیگیری‌های جدی در این حوزه هستیم.

سلیمانی در ادامه ضمن تاکید مجدد به ضرورت توجه به بیمه فعالان چاپ، وضعیت مالیات بر ارزش افزوده، تامین اجتماعی و کاغذ و ملزومات چاپ و مواردی دیگر، گفت: پیشنهاد می‌کنم با نظارت مستقیم خود فرهنگ و ارشاد اسلامی کاغذ به دست چاپخانه‌ها برسد؛ زیرا متاسفانه شاهد هستیم برخی ناشران و فعالان مطبوعاتی بعضا کاغذ سهمیه‌ای خود را در همان تهران می‌فروشند و حتی به استان هم نمی‌رسد. 



در ادامه ی نشست «علی‌اکبر ابراهیمی» مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی -که در نخستین سفر کاری استانی خود به گلستان سفر کرده بود- گفت: از میان سخنان فعالان صنعت چاپ و نشر در استان گلستان 22 مورد را یادداشت‌برداری کردم که معتقدم بسیاری از آن‌ها از دغدغه‌های دیگر استان‌های کشور هم هست و برای رفع و بهبودش باید در فصل نوین خدمت با عزمی ملی آن‌ها را به‌صورت کلان حل کنیم.

وی در ادامه به برخی از موارد مطرح‌شده اشاره کرد و افزود: در سال 95 به پیشنهاد فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان -که بعدها این پیشنهاد را برای دیگر استان‌ها نیز اجرایی کردیم- مقرر شد از طریق صندوق توسعه و با توصیه‌نامه و معرفی فرهنگ و ارشاد اسلامی، شرایط دریافت تسهیلات برای چاپخانه‌ها فراهم شود که همچنان به قوت خودش باقی است و چاپخانه‌ها می‌توانند اقدام کنند.

ابراهیمی پس از ارائه توضیحات مفصلی در خصوص وضعیت واردات کاغذ و گمرکات و نحوه توزیع آن‌ها، گفت: تا به امروز تلاش کردیم به‌خصوص در حوزه‌های مرتبط با فرهنگ و ارشاد اسلامی تعرفه‌های واردات کاغذ بالا نرود و در آینده به دنبال اصلاح شیوه‌نامه توزیع کاغذ هستیم.

مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برپایی برخی دوره‌های آموزشی در بخش‌های «فنی» و «محتوایی» برای برخی استان‌های متقاضی در سال 99، گفت: به‌خاطر شرایط خاص کرونایی امکان برپایی در تمام کشور مقدور نشد؛ اما در سال پیش رو بنا به درخواست استان‌ها و بر حسب نیاز موردی، آمادگی لازم برای همکاری و  تشکیل دوره‌های آموزشی را داریم.

ابراهیمی در ادامه در خصوص برخی واحدهای بدون مجوز گفت: بر اساس دستورالعمل‌ها، چارچوب‌ها و معیارهایی برای به‌شمارآوردن یک واحد صنفی که خدمات چاپ و نشر انجام می دهد، تعریف شده است؛ اما متاسفانه شاهد برخی تخلف‌ها هستیم و برای حفظ منافع و صیانت از کسانی که با مجوز کار می‌کنند و مالیات می‌دهند، در برابر متخلفان می‌ایستیم و با آن ها برخورد خواهیم کرد.



علی‌اکبر ابراهیمی افزود: در نشست با فعالان چاپ بارها عنوان شده که صنعت چاپ به دادن مالیات اعتراضی ندارد؛ اما از برخی بی‌عدالتی‌ها و رفتارها و تصمیم‌های سلیقه‌ای گله‌مند است و ما می‌کوشیم در آینده این دغدغه‌ها را با تعامل با نهادهای مربوطه کمتر کنیم.

وی گفت: عمده نیازهای صنعت چاپ وارداتی است و تامین مواد اولیه از مشکلات جاری در این صنعت است که دغدغه‌ها در وضعیت تحریم‌ها و افزایش قیمت‌ها مضاعف شده است؛ اما ما می‌کوشیم همچنان با قوت در کنار فعالان این صنعت باشیم؛ هرچند باید بکوشیم در برخی موارد به خودکفایی برسیم.

ابراهیمی تصریح کرد: متاسفانه به‌عنوان مثال در همین شمال کشور ما ساقه‌های برنج و گندم را داریم؛ اما نمی‌توانیم فرآوری کنیم و در این صنعت از آن استفاده کنیم؛ در نتیجه باید فکری کنیم و از این ظرفیت‌ها کمال استفاده را ببریم.

یادآوری می‌شود مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از برپایی این نشست از دو واحد چاپی «امید شمال» و «باقی» بازدید به عمل آورد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها