معاون توسعه کتابخانهها و ترویج کتابخوانی مطرح کرد؛
اولویت ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان در کتابخانههای عمومی
مهدی رمضانی در نشست با کتابداران فعال بخش کودک بهمناسبت هفته ملی کودک بیان کرد: اجازه ندهیم که برخی محدودیت مانند ایجاد سکوت باعث حذف کودکان و نوجوانان از کتابخانه ها شود. چراکه به اعتقاد من ارائه خدمت به کودکان و نوجوانان در کتابخانهها دارای اولویت است.
وی افزود: در این رویکرد با پرهیز از تمرکزگرایی نگاه ویژهای به کتابخانههای روستایی داشتیم و بازطراحی و شادابسازی و مواردی از این دست سایر اقداماتی بود که در بخش کودک کتابخانهها صورت گرفت که در این زمینه بازخوردهای خوبی از کتابداران کتابخانههای روستایی، مناطق حاشیهای و دورافتاده دریافت کردیم. ما در کتابخانهها با متراژ و ابعاد وسیع مانند کتابخانههای مرکزی امکان ویژهای برای ایجاد بخش کودک بزرگ و مجهز داریم و این دغدغه را داریم تا این نمونهها در سراسر کشور تکثیر شود.
توجه ویژه به حوزه کودک برای توسعه کتابخوانی
معاون توسعه کتابخانهها و ترویج کتابخوانی تأکید کرد: ما در مجموعه نهاد کتابخانههای عمومی کشور به این جمعبندی و تصمیم رسیدهایم که برای توسعه موضوع کتاب و کتابخوانی هیچ راهی جز توسعه بخش خدمات کودک و نوجوان نداریم و اگر ما در کشور دغدغه کتابخوانی و مطالعه داریم حتماً باید سرمایهگذاری اولیه و جدی ما در بخش کودک و نوجوان باشد که در سالهای اخیر در این مسیر هم حرکت کردهایم.
رمضانی با اشاره به محدودیتهای فعالیتهای فرهنگی در دوران کرونا گفت: فعالیتهای صورت گرفته در فضای مجازی طی ۲ سال اخیر، ظرفیت بسیار خوب و گستردهای بود که توانستیم از آن بهرهبرداری کنیم و به فعالیتهای خود ادامه دهیم. اما یکی از دغدغههای اصلی و اساسی ما در آینده و چشمانداز نهاد در بخش مخاطب و اعضای کتابخانهها است. کلیه کتابداران ما بهخصوص کتابدارانی که امروز در این جلسه حاضر هستند و سایر عزیزان غایب در این جلسه، بهعنوان پیشران و پیش برنده این حرکت باید عمل کنند. بهعبارت دیگر عزیزانی که مرتبط با موضوع کودک و نوجوان هستند، افرادی هستند که نقش اصلی و اساسی را در توسعه کتابخانهای و کتابخوانی و همچنین افزایش مخاطب در کتابخانههای عمومی ایفا میکنند.
وی ادامه داد: یکی از اصلیترین محورها و موضوعات ما در تأمین منابع برای کتابخانهها خرید کتاب کودک بوده است. متأسفانه در حوزه کتابهای منتشر شده از سوی ناشران با محدودیت تولید برای نوجوانان موجه هستیم البته که در حال انجام کارهای زیربنایی در این حوزه هستیم، اما در بحث خرید کتاب، یکی از اصلیترین محلهای هزینه ما مخصوصاً در سال ۹۹ بحث خرید کتاب کودک بوده است که انشاءالله با برطرف شدن موضوع کرونا بهرهبرداری و استفاده از این کتابها را در کتابخانههای عمومی سراسر کشور و بخشهای کودک داشته باشیم.
معاون توسعه کتابخانهها و ترویج کتابخوانی در ادامه سخنان خود با اشاره به تلاش کتابداران برای فراهم کردن فضایی آرام و ساکت در سالنهای مطالعه برای استفاده مراجعهکنندگان جوان و بزرگسال، بر ضرورت در نظر گرفتن حق و سهم کودکان و نوجوانان از کتابخانههای عمومی تأکید کرد و گفت: نباید اجازه دهیم که با استدلال ایجاد سکوت و آرامش در کتابخانه توفیق خدمترسانی به کودکان و نوجوانان را از دست بدهیم. اگرچه حتماً سکوت در کتابخانه باید رعایت شود، اما حتماً عضو کودک و نوجوان ما باید در کتابخانه حاضر شود و ما باید برای اقتضائات سنی و شرایط استفاده آنها از کتابخانه برنامه داشته باشیم و آن را مدیریت کنیم و اجازه ندهیم که برخی محدودیت باعث حذف کودکان و نوجوانان از کتابخانهها شود. چراکه به اعتقاد من ارائه خدمت به کودکان و نوجوانان در کتابخانهها دارای اولویت است.
روند افزایشی کمیت و کیفیت بخش کودک کتابخانههای عمومی
در ادامه این مراسم اصغر گودرزی، مدیرکل توسعه کتابخانهها و مشارکتهای نهاد نیز با تقدیر از فعالیت کتابداران سراسر کشور در دوران کرونا به ارائه گزارش مختصری از توسعه کمی و کیفی بخش کودک کتابخانههای عمومی در سالهای اخیر پرداخت و گفت: خوشبختانه امروز ۱۰۰ درصد کتابخانههای عمومی ما دارای بخش کودک هستند؛ در حالیکه در سال حدود ۶۰درصد و در سال ۹۲ حدود ۸۳درصد و با طی کردن یک سیر صعودی از سال ۹۵ به بیش از ۹۷ درصد از سال ۹۷ بعد هر کتابخانه عمومی ایجاد شد دارای بخش کودک بوده است.
وی در ادامه با اشاره به درصد سرانه زیر بنای بخش کودک در استانهای مختلف گفت: در حال حاضر ۱۱ کتابخانه تخصصی کودک ۱۹۹۶ بخش مستقل کودک در کتابخانههای عمومی ۶۶ کنار مجموعه ویژه و ۵۵۸ کنار مجموعه با قفسه کودک در کشور وجود دارد. ذر سال ۹۰ بیشترین مبلغ هزینه شده برای خرید منابع کودک در طول دهه اخیر اتفاق افتاده در سال ۹۷ علاوه بر منابع موجود اسباب بازی هم به بخش کودک کتابخانهها اضافه شد.
گودرزی همچنین با ارائه تصاویری از بخش کودک در کتابخانههای استانهای مختلف به اقداماتی چون بازطراحی، فضاسازی و تجهیز و استفاده از المانهای بومی در بخشهای کودک و همچنین بیان فعالیتهای فرهنگی مختلف ازجمله جمع خوانی، قصهگویی، کاردستی، روزنامه دیواری، کتابخانهگردی، نشستهای کتابخوان، مسابقات فرهنگی، برنامه محافل ادبی، جلسات مطالعاتی، کارگاههای آموزشی و ویژه برنامههای مجازی در بخش کودک کتابخانههای عمومی پرداخت.
نظر شما