یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
جهانگیرآباد؛ نوجهانی برای کتاب و کتابخوانی

به پیشنهاد دفتر تسهیلگری و توسعه محلی جهانگیرآباد و پاچنار خرم‌آباد، طرح «هر مغازه یک کتابخانه» در این شهر کلید خورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، دفاتر تسهیلگری با رویکرد اجتماع‌محور به دنبال توسعه محلات کمتر‌برخوردار هستند. آنچه در استراتژی‌های توسعه از پایین، حائز اهمیت است، توجه به جامعه محلی و برنامه‌ریزی با ساکنین، به جای برنامه‌ریزی برای ساکنین است. اساس رویکرد توسعه محله‌ای نیز افزایش مشارکت به معنای افزایش توانمندی‌ها و اعتماد به نفس مردم است.

یکی از برنامه‌های اصلی دفتر تسهیلگری جهانگیرآباد خر‌م‌آباد تجهیز کتابخانه عمومی دفتر با راه‌اندازی پویش‌های مردمی اهدا کتاب و همچنین اهدا کتاب از جانب نهاد کتابخانه‌های عمومی استان، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و خیّرین فرهنگی و با هدف گسترش فرهنگ کتابخوانی در راستای بهبود شاخص‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بوده که با استقبال ساکنین محله جهانگیرآباد به‌ویژه کودکان و نوجوانان محله  مواجه شده است.

در ادامه جهت بهره‌مندی کلیه‌ی ساکنان محل از مزایای کتاب‌خوانی و دستیابی به اهداف یاد شده، کارشناس شهرسازی دفتر تسهیلگری به دنبال ایده‌ای بود که بتوان دسترسی ساکنین محله به کتاب را در محله تسهیل کند. ایده اولیه طرح «هر مغازه یک کتابخانه» در چنین بستری شکل گرفت.

به بهانه اجرای این طرح، با «پگاه دادفرما» ایده‌پرداز طرح «هر مغازه یک کتابخانه»، به گفتگو پرداختیم که ماحصل این گفتگو در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد.

لزوم دسترسی همگانی به کتاب‌های مناسب و ارزان
پگاه دادفرما کارشناس دفتر تسهیل‌گری، این جمله‌ی مک‌ لوهان را که «کیفیت زندگی شما را دو چیز تعیین می‌کند: کتا‌ب‌هایی که می‌خوانید و انسان‌هایی كه ملاقات می‌كنید»، همیشه مد نظر دارد و معتقد است برای رسیدن به رشد و توسعه فرهنگی یک جامعه، کتاب و کتابخوانی را باید گسترش دهیم.
 

 
وی با اشاره به اینکه توسعه و ترویج کتابخوانی یکی از دغدغه‌های بزرگ دفتر تسهیل‌گری محله جهانگیرآباد است، افزود: ترویج کتابخوانی موضوعی چندوجهی است و شامل سطح خرد و کلان  است. اگر از سطح کلان به آن نگاه کنیم، راهبرد ملی و نیازمند توجه و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت دارد. از یک طرف هم دسترسی به کتاب‌های مناسب و ارزان از راه‌های ایجاد انگیزه برای کتابخوانی است. اگر از سطح خرد به کلان حرکت کنیم، باید کتابخوانی را از خانواده شروع کنیم که عادت به مطالعه در کودکی و در خانواده شکل بگیرد.
 
کارشناس شهرسازی دفتر تسهیلگری و توسعه محلی محلات جهانگیرآباد و پاچنار خرم‌آباد، ادامه داد: این روزها سرگرمی اکثر افراد مطالعه صفحات فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است کتاب و کتابخوانی در گوشه‌ای دنج ماهیت خویش را حفظ کرده و حسابی مظلوم واقع شده است؛ بنابراین ایده‌ی اولیه طرح که مطرح شد، مورد استقبال سایر کارشناسانِ همکار و مدیر دفتر تسهیل‌گری قرار گرفت و برای اجرای آن از همه‌ی ظرفیت‌های موجود استفاده کردیم. 
 
ایجاد یک قفسه کتاب در مغازه‌های داوطلبان شرکت در طرح
وی ادامه داد: در طرح هر مغازه یک کتابخانه به مغازه‌دارانی که تمایل به همکاری در طرح را داشتند، پیشنهاد داده شده قسمتی از فضای بدون استفاده‌ی مغازه‌ی خود را به نصب کتابخانه‌ای کوچک اختصاص دهند یا از قسمتی از قفسه‌های موجود در مغازه استفاده نمایند. هر مغازه‌دار، نامی برای کتابخانه خود برگزینند و آموزش‌های اولیه کتابداری را دریافت کنند.
 
 
 
قفسه‌های کتاب مغازه‌ها توسط پویش‌های مردمی اهدا کتاب، تجهیز می‌شوند
دادفرما افزود: کتابخانه توسط پویش‌های مردمی اهدا کتاب از طریق فراخوان‌های مختلف و در صورت امکان همکاری نهادهای دولتی تجهیز شده و پایش می‌‌شوند. در این طرح به مالک مغازه توصیه می‌شود در ابتدای کار مقررات سخت‌گیرانه امانت کتاب را مد نظر قرار نداشته باشد تا بستر مناسب‌تری جهت استقبال عمومی و گسترش فرهنگ کتابخوانی در محله جهانگیرآباد ایجاد شود.
 
آثار اهدایی با توجه به علایق و نیازمندی‌های ساکنین محله تهیه می‌شود
وی عنوان کرد: در ادامه اولین کتابخانه کوچک عمومی در محله جهانگیرآباد در مغازه آرایشگاه مردانه و دومین کتابخانه در یک مغازه لباس‌فروشی زنانه مستقر شد. همچنین ارائه آموزش‌های اولیه نحوه امانت دادن کتاب، نحوه برخورد با متقاضیان و چالش‌های احتمالیِ پیش‌رو، نظیر عدم پس دادن کتابِ دریافتی جهت مالک مغازه تشریح شد. کتاب‌های اهدا شده به لحاظ محتوا و مضمون نیز با توجه به علایق و نیازمندی‌های ساکنین تهیه می‌شود.
 
 
 
خرم‌آباد شهر تمدن و فرهنگ است
دادفرما تصریح کرد: از آنجا که طرح یادشده در ابتدای راه قرار داشته و در حال حاضر استقبال عموم از آن مناسب و قابل قبول ارزیابی می‌شود، ان‌شاالله محله کم‌برخوردار جهانگیرآباد با توجه به اینکه علاقه‌مندان زیادی در حوزه کتاب و کتابخوانی دارد «نوجهانی برای کتاب و کتابخوانی» شود و امید است در ادامه راه به نتایج قابل توجهی دست یابد و زمینه‌ساز گسترش طرح یاد شده در کل سطح شهر خرم‌آباد شود؛ چرا که خرم‌آباد شهر فرهنگ و تمدن بوده و هست و علاقه‌مندان زیادی به حوزه کتاب و کتابخوانی دارد؛ اما شرایط و زیرساخت‌های موجود نیاز به همراهی بیشتر مسئولین امر و همدلی همشهریان عزیز را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها