شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
سیر مطالعاتی مقاتل امام حسین (ع)

مجید عرب مختاری عضو جامعه ایمانی مشعر با تاکید بر لزوم بالا بردن سطح اطلاعات و آگاهی مداحان اهل‌ بیت (ع) به معرفی سیر مطالعاتی مقاتل امام حسین (ع) پرداخت.

مجید عرب مختاری با اشاره به ذکر مصیب برای سیدالشهدا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، گفت: بیان مداحی و مراثی اهل‌ بیت (ع) به‌ویژه ذکر مصائب امام حسین (ع) از شریف‌ترین عبادت‌ها محسوب می‌شود که از جانب خداوند متعال ثواب‌های عظیمی برای آن قرار داده شده است.
 
وی ادامه داد: مسلماً زمانی که یک امر تا این حد والا و مقدس باشد کسانی که این امر به آنها واگذار می‌شود نیز افرادی والا و شایسته هستند و در نزد خداوند متعال مقام و مرتبه‌ای دارند. البته این حقیقت را نباید از نظر دور داشت که هرچه سطح علمی مداحان و ذاکران اهل‌ بیت (ع) بالاتر باشد، تأثیر بیشتری روی آحاد جامعه خواهند گذاشت و افراد بیشتری را جذب مکتب نورانی اهل‌ بیت (ع) خواهند کرد.
 
مختاری تصریح کرد: شاید همین امر سبب شده که خود مداحان محترم نیز در مورد ارتقا بخشیدن به سطح مطالعاتی خود در زمینه تاریخ اسلام، اشتیاق زیادی نشان دهند و با مراجعه مکرر به استادان تاریخ، خواستار این باشند که یک سلسله کتاب‌های معتبر و مناسب در زمینه‌ تاریخ اهل‌بیت به‌ویژه تاریخ زندگی و مقتل امام حسین (ع) را به آنها معرفی کنند، تا آنها با خیال آسوده‌تری به بیان مداحی و مراثی بپردازند.
 
این فعال فرهنگی دفتر مقتل جامعه ایمانی مشعر را به‌منظور ارتقا بخشیدن به اطلاعات تاریخی جامعه مداحان، مسئول دانست و گفت: جامعه ایمانی مشعر این امر خطیر را به عهده گرفته و بر این اعتقاد است که تهیه سیر مطالعاتی مقاتل امام حسین علاوه بر ایجاد فرهنگ و انگیزه مطالعه در بین مداحان، دسترسی به کتاب‌های مرجع و دست اول را آسان کرده و از پراکنده‌خوانی کتب توسط مداحان و سخنرانان جلوگیری می‌کند. همچنین موجب تمییز مطالب صحیح از غیر صحیح و تمییز مطالب مستند از غیر مستند می‌شود.
 
مجید عرب مختاری گفت: جامعه ایمانی مشعر با مراجعه به استادان طراز اول همچون حجج اسلام مهدی پیشوایی، محمد هادی یوسفی غروی، محمدرضا جباری و آقای دکتر محمدحسین رجبی دوانی  یک سلسله کتاب‌های معتبر تاریخی در سطوح: «پیش نیاز»، «مقدماتی»، «متوسطه»، «پیشرفته»، «پژوهشی»، و «ملحقات» معین کرد و قرار شد فهرستی از آنها در اختیار جامعه مداحان قرار گیرد تا با مراجعه به کتاب‌های پیشنهادی، سطح علمی خود را در زمینه مقاتل امام حسین (ع) بالا برده و به همه ابعاد این قیام خونین آشنا گردند.
 
این عضو جامعه ایمانی مشعر به کتاب‌های مورد نظر در قالب کتاب «سیر مطالعاتی مقاتل امام حسین (ع)» اشاره کرد و افزود: در دوره پیش‌نیاز کتاب‌هایی همچون «لؤلؤ و مرجان در شرط پله اول و دوم منبر روضه‌خوانان»، «آینه بی‌غبار» و «کامل‌الزیارات» پیشنهاد می‌شود و در دوره مقدماتی کتاب‌های «گزیده تاریخ قیام و مقتل جامع حضرت سیدالشهداء »، « تاریخ زندگانی امام حسین»، « مثیرالاحزان» و «لهوف» معرفی می‌شود.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش به دو دوره بعد اشاره کرد و افزود: برای دوره متوسطه کتاب‌های «شهادت‌نامه امام حسین»، «منتهی‌الآمال»، «دمع‌السجوم ترجمه نفس‌المهموم»، «لواعج الاشجان فی مقتل الحسین» و «آغاز نهضت «تحلیلی از دوران حضور امام حسین در مکه» پیشنهاد می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند برای دوره پیشرفته از کتاب‌های «الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد»، «قمقام زخار و صمصام بتار»، «مقتل‌الحسین» و «ترجمه وقعه الطف» استفاده کنند.
 
مجید عرب مختاری در پایان برای دوره پژوهشی «تاریخ سیدالشهداء»، «تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهداء» و برای ملحقات این سیر مطالعاتی کتاب‌های «عاشورا (ریشه‌ها، انگیزه‌ها، رویدادها، پیامدها)»، «ارزیابی انقلاب امام حسین»، «آذرخش کربلا»، «بررسی تاریخ عاشورا» و «ابصارالعین فی انصارالحسین / سلحشوران طف» را معرفی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها