سیدعباس صالحی در ادامه طرح تجربهنگاری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد؛
دستگاههای موازی فرهنگی اقتدار و اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را کاهش میدهد
طرح تجربهنگاری با هدف ثبت و انتقال تجربیات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران و معاونان این وزارتخانه، دومین و سومین بخش از گفتوگوی وزیر سیدعباس صالحی، با عنوان «روزگار فرهنگ، هنر و رسانه» منتشر شد.
حوزه فرهنگ و هنر با دامنههای وسیعی از طرز تلقیهای عقیدهای و سلیقهای مواجه است
در این بخش صالحی تاکید دارد که یکی از مشکلات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که نظام ارزش گذاری متفاهم عمومی ندارد و حوزه فرهنگ و هنر با دامنه های وسیعی از طرز تلقی های عقیده ای و سلیقه ای مواجه است و همچنین شاخص های کمی حوزه فرهنگ کامل نیست و در میزان اثر بخشی اش تغییرهای قابل توجهی دارد.
همچنین در بخش دیگری از این گفت و گو تاکید شده که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شاخص های کمی از لحاظ تولید شاخص ها و از لحاظ اینکه چه مقدار به اثر بخشی منتهی می شود و یا نمی شود، دارای خلاء است.
در بخش دیگری از این گفتوگو، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح می کند: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از قدیم، دارای چالشهالی قدیمی بوده و هست و ساختار اداری آن در دو دهه کاهش یافته است و حجم وسیعی از نیروهای قراردادی به آن افزوده شده است.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حجم وسیعی از تقاضای انبوه در حوزه فرهنگ و هنر مواجه است
همچنین در ادامه به بودجه و منابع مالی این وزارتخانه اشاره شده و تصریح شده که با حجم وسیعی از تقاضای انبوه در حوزه فرهنگ و هنر مواجه است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دوم این گفتوگو به دستگاههای موازی فرهنگی در داخل و خارج از دولت که منجر به کاهش اقتدار و اقدام این وزارتخانه می شود هم اشاره کرده است.
به دنبال مرجعیتسازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودیم
صالحی در این حوزه تاکید کرده: ما به دنبال مرجعیت سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودیم. اینکه جریان رصد فرهنگی در کشور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف شود و وارد میدان مسئله یابی شدیم که در کلان این مسئله یابی جایگاه مسایل قدیمی و مزمن هم مشخص شد.
گسترش میدان مسالهیابی
در بخش دیگری از دومین گفتوگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به مبنای وی برای چگونگی مسالهمند کردن قلمرو مدیریتی و قلمرو سیاستگذاری بهعنوان یک مولفه مهم و کلیدی در حوزه سیاستگذاری فرهنگی پرداخته شده است.
وی در این زمینه تاکید کرده است: به جای اینکه مسالهها را از هیاهو و جنجالهای اطراف بگیریم، میدان مسالهیابی خود را گستردهتر کنیم. با تفحصهای صورت گرفته در این زمینه به 14 مساله اصلی رسیدیم که بهعنوان مسالههای مبنایی در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه شد.
توجه به تطابق ساحت فرهنگ با تحولات محیطی
اولین مساله تولید محتوا است که با دو مساله اصلی مواجه بودیم. اولین مساله اینکه چه مقدار الگوسازیها و محصولات ما با هویت ایرانی اسلامی سازگاری دارد و دومین مساله در حوزه تولید محتوا غلبه کمیت بر کیفیت و ضعف کیفی بسیاری از تولیدات است.
دومین مساله در حوزه اقتصاد فرهنگ است که با دو مساله در این حوزه مواجه بودیم. اولین موضوع ضعف منابع مالی تولید آثار فرهنگی و هنری است و دومین موضوع ضعف تقاضا در این قسمت است. تقاضای فرهنگی در کشور ما به شدت پایین است.
سومین مساله حقوق اصحاب فرهنگ و هنر است که 5 محور در این زمینه را بهعنوان محورهای مهم ضعف و مساله احساس کردیم. اولین محور ابهام و عدم شفافیت در حقوق حرفهای اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه بود. دومین محور موانع قانونی و اجرایی و سلیقهای در تولید آثار محصولات فرهنگی و هنری است که موجب کندی و یا عدم تولید آثار میشود. سومین محور عدم شفافیت در نظام حمایتی از اصحاب فرهنگ، هنر در تولید و مصرف فرهنگی است. چهارمین محور ضعف مشارکت بخش خصوصی و نهادهای مردمی در سیاستگذاری و برنامهریزی عرصه فرهنگ و هنر بود. پنجمین محور فقدان گفتوگو و تعامل میان اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در داخل و بیرون بود.
حوزه فرهنگ نمیتواند نسبت به فضای مجازی در حاشیه قرار بگیرد
چهارمین مساله تطابق ساحت فرهنگ با تحولات محیطی بود که در این حوزه هم با دو مساله رو به رو بودیم. اولین مساله گسترش شکافهای نسلی، قومیتی، جنسیتی و ... است که بر حوزه فرهنگ تاثیر گذار است و دومین مسئله تحولات فناورانه در فضای مجازی است که حوزه فرهنگ نمی تواند نسبت به آن در حاشیه قرار بگیرد.
پنجمین مساله و محور، عرصه بینالملل است. ایران همواره کشور کنشگر در صحنه جهانی بوده است. در حوزه فرهنگ و هنر در عرصه بینالملل هم با موضوعاتی مانند بحث ایران هراسی و شیعه هراسی، حضور کمرنگ در مجامع و رویدادهای بینالمللی و همچنین حضور کمرنگ در بازارهای فرهنگی و هنری در عرصه بین المللی رو به رو بودیم.
در بخش سوم این گفت و گو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به الگوی تدوین و اجراییسازی کلان برنامههای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرده است.
توجه به نقاط ضعف و قوت در کلان برنامهها
صالحی درباره اینکه آیا به برنامههایی که در زمان اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی به نمایندگان مردم قول داده، پایبند بوده است یا خیر، می گوید: برای طی مسیر مسائل این حوزه را رصد کرده و گام نخست تهیه برنامه بود. گام دوم تعیین چشم انداز بود و این چشمانداز در سه بخش صیانت و تعالی هویت و سبک زندگی اسلامی ایرانی، حمایت و تقویت آفرینش های فرهنگی هنری و ارائه نقش الهام بخش فرهنگی ایران در جهان و منطقه بود.
به نقطههای ضعف و قوت هم در حوزههای مختلف اشاره شد که در هر کدام از حوزه ها به 15 مورد اشاره شد. بهعنوان مثال یکی از نقطههای ضعف میتوان به ضعف آموزش و پژوهش مورد نیاز برای حضور بینالملل بود. بعد از روشن شدن نظام اهداف عرصههای فعالیت را مشخص و 7 عرصه را احصا کردیم که شامل هنر و ادبیات، صنایع خلاق فرهنگی، سنتها، آیینها و نهادهای دینی و ملی، مناسبات اقدام و خرده فرهنگها، مناسبات بین فرهنگی ایران و جهان و مناسبات بین ادیان و مذاهب ایران و جهان میشود.
به برنامه ارائه شده تعهد داشتیم و بر مبنای نظام معاهده آن را پیش بردیم
بر این اساس نقشه راه عملیاتی به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و بعد از مسئولیت سازوکارهای عملیاتی آن را در وزارتخانه دنبال شد و بر این اساس به برنامه ارائه شده تعهد داشتیم و بر مبنای نظام معاهده آن را پیش بردیم.
در بخش دیگری از سومین گفتوگوی منتشر شده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای طرح تجربهنگاری این وزارتخانه، صالحی به برخی چالشهای پیش رو در اجرای برنامههای خود اشاره کرده است.
در این بخش صالحی تاکید کرده است: برای اجرای 40 برنامه ارائه شده به مجلس شورای اسلامی در ابتدا آن را به 9 کلان برنامه در قالب تجمیعسازی تبدیل کردیم که هم بحثهای مدیریتی را روانتر میکرد و هم مفاهمه را روشنتر میکرد. همچنین مسئول کلان برنامه انتخاب شد.
دومین اقدام در این مسیر ساختار راهبردی کلان برنامهها بود که شورای راهبردی برای آن تشکیل شد. در این شورا روند پیشرفت هر کلان برنامه و موانع پیشرو بررسی میشد.
صالحی به سومین اقدام در مسیر کلان برنامه هم اشاره کرده و تاکید می کند: در این مسیر تلاش شد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در نظام بودجهریزی دخالت بدهیم. از سال 97 پارهای از اتفاقات در نظام بودجهریزی وزارتخانه ایجاد شد که بر این اساس تمامی برنامههای معاونتها سازمانها نظام ارتباطی خود با کلان برنامهها را تعریف کند.
چهارمین اقدام هم نظام گزارشگیری و نظارت است که از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سومین گفتوگوی طرح تجربه نگاری به آن اشاره شده است.
دومین و سومین گفتوگوی سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی در راستای اجرای طرح تجربهنگاری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از لینکهای زیر قابل دسترسی است:
تجارب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم در گفت و گو با سید عباس صالحی- قسمت دوم
تجارب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم در گفت و گو با سید عباس صالحی- قسمت سوم
نظر شما