شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹
جای خالی کتابداران در باغ کتاب

می‌‌شود بخش مشاوره اطلاعاتی را در باغ کتاب ایجاد کرد و کتابداران بر اساس رفتارهای اطلاعاتی کاربران بتوانند به راهنمایی آن‌ها برای یافتن منابع اطلاعاتی مورد نیازشان بپردازند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، امیررضا اصنافی، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی:

سال‌هاست که مشتری باغ کتاب تهران هستم. زمانی که برای جلسات و همایش‌های انجمن کتابداری ایران به کتابخانه ملی می‌رفتیم، می‌دیدم با چه جدیتی در حال ساختن باغ کتاب هستند و حتی خاطرم هست جلسات هم‌اندیشی هم برای فعالیت‌های آنجا با مشارکت انجمن کتابداری ایران برگزار کردیم.

هر هفته دختر کوچکم از من می‌خواهد به باغ کتاب برویم. فضای فرهنگی، دوست داشتنی، باز، و آرامش بخش، محیط پر از آموختنی برایش جذاب است. از زمانی که نوزاد بود با کالسکه او را به آنجا می‌بردیم؛ چه برسد که الان 4 سالش شده است. ولی واقعیت این است که هر بار پا به باغ کتاب می‌گذارم؛ علی رغم همه مزیت‌هایی که نام بردم، جای یک چیز را خالی می‌بینم؛ آن‌هم جای خالی کتابداران است.

واقعیت این است که در محیط‌های فرهنگی نمی‌توانیم فقط نگاه تجاری داشته باشیم. فرهنگ کالای تجاری نیست هر چند می‌تواند درآمدزا باشد. این را برای این مسأله عرض کردم که کتابخانه‌ها و اساساً ماهیت کار کتابداران، خدمت‌محور است و نه تجارت محور. وقتی کتابداران بتوانند در باغ کتاب مشغول فعالیت باشند می‌توانند به کتاب‌های موجود در بخش فروش، نظم تخصصی بدهند و از حالت کلی بودن موضوعات، خارج شود.

دوم اینکه می‌‌شود بخش مشاوره اطلاعاتی را در باغ کتاب ایجاد کرد و کتابداران بر اساس رفتارهای اطلاعاتی کاربران بتوانند به راهنمایی آن‌ها برای یافتن منابع اطلاعاتی مورد نیازشان بپردازند.

سوم؛ در بخشی که مربوط به بازی‌های فکری کودکان است، کتابدارانی آموزش دیده در حوزه تخصصی ادبیات کودک باشند که هم برخورد با کودک را بلد باشند، هم رفتار او را تحلیل کنند، بتوانند به او بیاموزند و کاری کنند کودک با نگرانی فقط بیست دقیقه با هر وسیله بازی کند و چیزی هم یاد بگیرد یا خیر. اصلاً جای جمع‌خوانی، و ترویج خواندن به وسیله کتابداران در باغ کتاب بسیار خالی‌است. امیدوارم تدبیری اندیشیده شود برای حضور کتابداران علاقه‌مند، خلاق و دلسوز در مجموعه فرهنگی باغ کتاب.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها